تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۷۴۸۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کار لایروبی سازه های آبی شوشتر آغاز شد
سرپرست پایگاه سازه های آبی شوشتر گفت: کار لایروبی و پاکسازی این سازه های جهانی آغاز شد.

محمدحسین ارسطو زاده روز پنجشنبه بیان کرد: با توجه بارش باران در بالادست و بالا آمدن سطح رودخانه، زباله ها و نخاله های زیادی به سمت این سازه ها رها شده است.

وی افزود: این موضوع علاوه بر اینکه چهره ناخوشایندی در این مجموعه های تاریخی ایجاد کرد، آبرسانی به تونل ها و دریچه های هدایت آب را نیز با مشکل روبه رو می کرد.

سرپرست پایگاه سازه های آبی شوشترادامه داد: پاکسازی و لایروبی این سازه ها توسط تیم اجرایی پایگاه از 15 آذر شروع و به مدت 72ساعت به طول می انجامد.

شوشتر با بیش از 100 بنای تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است. 

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند. در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

آثار باستانی این سازه های آبی ،با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسیده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار