تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۷۴۸۸۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هیچ تحقیق علمی درخت کنوکارپوس را به عنوان عامل اصلی آلودگی‌های تنفسی تأیید نکرده است
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: در بازجویی‌ها و تحقیقات صورت گرفته توسط پلیس 2 نفر اعتراف به قطع عمدی درختان کنوکارپوس کردند که اکنون در بازداشت به سر می‌برند.
علیرضا عالی‌پور امروز در رابطه با قطع تنه درختان کنوکارپوس توسط برخی افراد اظهار کرد: در بازجویی‌ها و تحقیقات صورت گرفته توسط پلیس 2 نفر اعتراف به قطع عمدی درختان کنوکارپوس کردند که اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

وی افزود: انگیز عاملان قطع درختان هنوز مشخص نیست، اما شواهد نشان می‌دهد تجارت چوب درخت کنوکارپوس در تولید زغال بسیار متداول است.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: پس مصوب شدن هرس کردن درختان کنوکارپوس در شورای بهداشت، در مأموریتی که از سوی شورای بهداشت به شهرداری سپرده شد مقرر شد سرشاخه‌های این درخت هرس شود؛ شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز به دلیل تداخل شاخه‌های این گیاه با شبکه برق شهری اقدام به هرس سنگین آن‌ها کرده بود.

 عالپور بیان کرد: ما معتقد هستیم آن قسمت از درخت کنوکارپوس که سبب گرده‌افشانی می‌کند نسبت به خیلی از درخت‌های دیگر تأثیر کمتری دارد و گرده‌افشانی آن نیز کم است چراکه این گیاه پُلِن محکمی دارد و غلاف گل، غلاف بزرگی است.

وی بابیان اینکه شهرداری حتی پیش از مصوبه شورای سلامت به‌صورت مستمر گیاه کنوکارپوس در سطح شهر را هرس می‌کرد، عنوان کرد: چرا کنوکارپوس فقط در اهواز عامل تنگی نفس است چرا درجاهای دیگر این‌گونه نیست؟.

 وی در توضیح سرانه فضای سبز شهر اهواز گفت: استاندارد فضای سبز برای همه شهرها یکی نیست به‌طور مثال: در شهرهای شمالی که سرانه فضای سبز بالا است سرانه زیست‌محیطی تأمین است، اما درخواستان به‌ویژه اهواز به توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی قطعاً به سرانه فضای سبز بیشتری برای تولید اکسیژن و جذب آلاینده‌ها داریم.

عالیپور بابیان اینکه سرانه فضای تفریحی در اهواز به ازای هر نفر 25 متر است، عنوان کرد: حدود یک هزار 514 هکتار فضای سبز سطح شهر اهواز که تحت نگهداری شهرداری اهواز است؛ بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت محدوده قانونی شهر اهواز حدود یک‌میلیون و 227 هزار و 11 نفر است که طبق این جمعیت سرانه فضای سبز اهواز به ازای هر نفر 12.34 متر است.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد سرانه فضای سبز اهواز با سرانه موردنظر شورای عالی شهرسازی که 12 متر است بالاتر است.

عالیپور گفت: سرانه فضای سبز اهواز با کمربند سبز اهواز 18.86 متر است که با این آمار مساحت کل فضای سبز اهواز 2 هزارو 315 هکتار است.

گفتنی است با بالا رفتن آمار بیماران تنفسی پس از اولین بارش باران پاییزی طی چند سال گذشته در سال 95 شورای سلامت استان رأی به هرس کردن گسترده درختان کنوکارپوس داد؛ تاکنون هیچ تحقیق علمی علت اصلی آلودگی‌های تنفسی را درخت کنوکارپوس به‌طور قطعی تأیید نکرده است.

برخی کارشناسان معتقدند گازی که حاصل از فعالیت‌های نفت و گاز همچون فلرهای نفتی تنگی نفس ایجاد می‌کند گاز کلردریک (HCL) است، این گاز در اثر ترکیب باران حاوی اسیدسولفوریک (H2So4) و شوره ناشی از آبیاری که در پای درختان موجود است همچون NACl تولیدشده و به‌سرعت تنگی نفس ایجاد می‌کند؛ منشأ گاز H2So4 نیز ترکیبات گوگرد  همچون SO و So2 و H2S موجود در هوا است و درصد بسیار اندک آن‌ها نیز در هنگام بارندگی با آب باران ترکیب می‌شوند.


مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
حتی مردم کم سواد هم اینو از مدتها قبل بدون تحقیق و بر اساس

تجربه میدونستن
که عامل ناراحتی های تنفسی این گیاه بیچاره نیست
اتفاقا تنها گیاه به درد بخور سبز برای این اب و هوا همین گیاهه

و درخت نخل و چند تا دیگه است

مساله تنفسی و آلژی ها به آب آلوده این خراب شده و هوای پر از ذرات و غبار و قارچ و فلرهای نفتی و مواد سنگین برخی بی وجدان های کارخونه آلاینده صنعتی در برخی شهرک های صنعتی نزدیک شهر مربوطه

مثل اسفالت سازی،مثل روغن های بازیافتی و ...

محیط زیست این چیزها رو باید زیر ذره بین ببره

بله

نه فقط کنوکارپوس را
عبود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
وقتی شهرداری و محیط زیست و ارگان های متولی و مسئول کارشون را

نمیکنن و بلد نیستن این درختها را هرس کنن و درست و به موقع هرسشون کنن

خوب معلومه جلوی خونه ها هم باعث برخورد به تیرهای برق میشه

و هم به مسیر فاضلاب خونه اسیب میزنه

چون ریشه اینها میره دنبال آب

موارد زیادی گزارش شده که فاضلاب خونه را ترکونده برای همین

کی مسئوله؟ کی؟؟
صاحابی هست آیا؟

برای اینه که مردم خودشون دست بکار میشن

اتفاتقا دمشونم گرم
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
لطفا این موضوع را پیگیری کنید . بنده بارها شاهد بودم که درخت را از تنه قطع کرده اند بدون هیچ دلیلی ! تازه موضوع موقعی پیچیده می شود که درختانی نظیر اکلاپتوس و سدر هم از تنه در شهر اهواز قطع می شوند و هیچکس هم پیگیر نیست.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
آقا اصلا من مقصرم.مردم مقصرن که ریه هاشون اینقد ضعیفه.فلرهای نفتی و گازهای سمی تولید شده توسط اونها اصلا دلیل تنگی نفس مردم اهواز نیستن.همش ما مردم مقصریم!!!!!!!!!
مریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
مردم عادی هم میدونن علت این درخت نیست موضوع به آلودگی های آب و هوایی و ریز گردها و فلرهای نفتی و فاضلاب های تخلیه شده در کارون و برخی کارخونه ها مربوطه

مسئولین چشمشون رو بسته اند
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
اب گل آلود و هزینه دستگاه تصفیه آب

هوا خراب و هزینه دستگاه تصفیه هوا

بدن هامون بیمار و هزینه های درمانی

روح هامون هم بیمارتر شدن و هزینه های روان شناس و مغز و اعصاب

یعنی تف به این زندگی
:
:
:
آخرین اخبار