تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۷۴۹۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عملیات آبزی پروری در سدهای تأمین آب شرب ممنوع است
مجوز آبزی‌پروری در سد مارون داده نخواهد شد چراکه تأمین‌کننده آب بسیاری از شهرها و روستاهای پایین دست خود است.
 مدیر مطالعات محیط‌زیست و کیفیت منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه عملیات آبزی‌پروری در سدهای تأمین آب شرب ممنوع است، گفت: مجوز آبزی‌پروری در سد مارون داده نخواهد شد چراکه تأمین‌کننده آب بسیاری از شهرها و روستاهای پایین دست خود است.

بتول یاقوت نژاد با بیان اینکه وزارت نیرو در بخشنامه‌های متعددی انجام پرورش ماهی و آبزیان را در مخازن سدهای تامین کننده آب شرب ممنوع اعلام کرده، اظهار داشت: وزارت نیرو به صراحت اعلام کرده در مخازن سدهایی که تامین کننده آب شرب شهرها و روستاهای پایین دست خود است اجازه آبزی پروری را نخواهد داد و فقط سدهایی که به منظور تامین آب کشاورزی ایجاد شده اند مجاز به این کار هستند.

وی افزود: در بررسی‌ها و انجام آزمایشات صورت گرفته، عملیات آبزی پروری در مخازن سدها سبب ایجاد رسوبات دارویی و غذایی در کف مخزن شده و فضای مناسبی را برای ایجاد فساد بیولوژیکی در مخزن بوجود می آورد.

ادامه داد: فساد زیستی سبب برهم زدن تعادل محیط زیست مخزن شده و با تغییر مواد موجود در آب سبب گسترش بیماری های آبزیان در پایین دست سد خواهد شد.

با اشاره به اینکه بیشتر آب شرب مردم خوزستان از طریق آب های روان در رودخانه ها تأمین می شود گفت: لزوم رعایت اصول بهداشتی در آب ورودی به رودخانه‌ها ایجاب می کند که وزارت نیرو در صدور مجوز آبزی پروری در بالادست با وسواس و دقت نظر بیشتری برخورد کند و صرفا نگاه اقتصادی به مسائل نداشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق مجوز پرورش آبزیان در هیچکدام از سدهای تأمین آب شرب را نخواهد داد افزود: به طور مثال مجوز آبزی پروری در سد مارون داده نخواهد شد چرا که این سد تأمین کننده آب بسیاری از شهرها و روستاهای پایین دست خود بوده و آبزیان بسیاری در تالاب هورالعزیم از آب رودخانه مارون استفاده می کنند؛ ایجاد مرکز آبزی پروری در مخزن این سد کیفیت آب آن را نامطلوب خواهد کرد.

با تأکید بر اینکه پرورش آبزیان در مخزن سد مارون سبب بروز مشکلات بهداشتی بسیاری در آینده خواهد شد اظهارداشت: بیش از 300 نقطه در حوزه رودخانه های خوزستان وجود دارد که می توان از آن به منظور آبزی پروری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استفاده کرد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار