تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۷۴۹۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرگروه فنی و مهندسی دانشگاه پیام نور خوزستان:
کارهای پژوهشی و علمی بیشتر براساس رابطه‌ها برون‌سپاری می‌شوند
مدیرگروه فنی و مهندسی دانشگاه پیام نور خوزستان با بیان اینکه صنعت و دستگاه‌های اجرایی نباید دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و علمی کاربردی را همیشه پشت دانشگا‌ه‌های مادر ببینند، گفت: این دانشگاه‌ها دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم هستند و این دیدگاه باید تغییر کند.
 مصطفی برومندزاده  با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه‌ها نسبت به دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: به اعتقاد من کارهای پژوهشی و علمی بیشتر براساس رابطه‌ها برون‌سپاری می‌شوند تا بر اساس خروجی‌های پژوهشی دانشگاه‌ها.

وی افزود: اسم دانشگاه‌ها مثل یک وزنه است. در خوزستان نام دانشگاه شهید چمران چنین وضعیتی دارد. البته این دانشگاه‌ها قابل احترام هستند و به طور حتم پذیرش در این دانشگاه‌ها چه در رده هیات علمی چه در رده دانشجویی، مشکل‌تر از دانشگاهی مثل پیام‌نور است.

مدیرگروه فنی و مهندسی دانشگاه پیام نور خوزستان گفت: این مساله را، هم اساتید و هم دانشجویان دانشگاه ما می‌دانند اما این نباید موجب شود صنعت و دستگاه‌های اجرایی دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و علمی کاربردی را همیشه پشت دانشگا‌ه‌های مادر ببینند. یعنی اگر هیچ پژوهشگری از دانشگاه شهید چمران در پروژه‌ای حضور نداشت یا داوطلب نبود، سپس به سراغ دیگر دانشگا‌ه‌ها بروند.

برومندزاده تصریح کرد: من معتقد هستم به دلیل احساسی که به اساتید و دانشجویان ما دست داده است، تلاش مضاعفی می‌کنند تا بگویند ما نیز می‌توانیم این کارها را انجام دهیم. این دانشگا‌ه‌ها دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم هستند. اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور تمام روال جذب اعضای هیات علمی در سیستم جذب وزارت علوم را طی می‌کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: دانشجویان ما، هم از طریق کنکور و هم از طریق فراگیر وارد دانشگاه می‌شوند. این دانشگاه‌ها نیز باید بخشی از فعالیت‌های پژوهشی را برعهده گیرند، نه اینکه تنها جای خالی دانشگاه‌‌های مادر را پر کنند. این بزرگترین مشکل ما است. اگر دستگاه‌های اجرایی تاکنون از این طرز برخورد با دانشگاه‌ای غیرمادر نتیجه گرفته‌اند می‌توانند همین رویه را ادامه دهند.

مدیرگروه فنی و مهندسی دانشگاه پیام‌نور خوزستان ادامه داد: با این طرز برخورد سیستم‌های اجرایی و مدیران کلان، تاکنون اتفاق مثبتی در این زمینه ندیده‌ایم. درست است در چند سال اخیر در زمینه مهندسی پیشرفت داشته‌ایم اما کشور ما سال‌ها است در بخش علوم مهندسی در حال توسعه است و شاید امروز حتی به مقدمات توسعه یافتگی نیز نرسیده‌ایم.

برومندزاده گفت: مدیران ارشد و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مسئولان ارتباط دانشگاه در صنعت باید دیدگاه خود را تغییر دهند. باید به جای توجه به عنوان دانشگاهی که یک پژوهشگر در آن مشغول به کار است، به خروجی‌های پژوهشی توجه کنند.

وی افزود: گاهی وقتی برای برخی طرح‌های تحقیقاتی ارگان‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که هیات علمی کدام دانشگاه هستیم. وقتی اسم دانشگاه چمران و دانشگاه‌هایی که در رنکینگ ملی بالاتر از چمران هستند را نمی‌آوریم جلسه به نحوی پایان می‌یابد.

مدیرگروه فنی و مهندسی دانشگاه پیام نور خوزستان گفت: مسئولان استانی باید نگاه کنند دانشگاهی که سال‌ها اساس کارش بر پایه علوم انسانی بوده است، حالا در فنی و مهندسی چه پیشرفتی داشته است. اساتید و دانشجویان ما تلاش زیادی در این زمینه کرده‌اند اما تلاش آن‌ها به تنهایی کافی نیست و این دیدگاه نیز باید تغییر کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار