تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۷۴۹۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برداشت ماهی پرورشی در خرمشهر آغاز شد
رئیس شیلات خرمشهر گفت: برداشت ماهی گرمابی از سطح چهار هزار و 500 هکتار مزارع مجتمع پرورشی شهید احمدیان این شهرستان آغاز شد.


احمد علی پناه  اظهار داشت: پیش بینی می شود امسال 12 تا 15 هزار تن ماهی از 2 فاز مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر برداشت شود.
وی بیشترین نوع گونه های پرورشی در مجتمع شهید احمدیان خرمشهر را آمور ، کپور ، فیتو فاک، بیگ هد و گونه های محلی چون شیربت و بنی عنوان کرد و افزود: از سطح هر هکتار حوضچه پرورشی حدود سه تن ماهی برداشت می شود.
علی پناه اشتغال ایجاد شده در مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان را چهار هزار و 500 نفر بیان کرد و گفت: یکهزار و 500 نفر اشتغال مستقیم و سه هزار نفر اشتغال غیر مستقیم در مجتمع پرورشی شهید احمدیان خرمشهر ایجاد شده است.
رئیس شیلات خرمشهر گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و کاهش آب شیرین در تابستان امسال باید از منابع دیگری همچون پساب نیشکر نسبت به تامین آب مورد نیاز مزارع پرورش ماهی این شهرستان اقدام شود.
علی پناه استفاده از گونه های مقاوم در برابر شوری آب را راهکاری مهم برای رونق اقتصادی مزارع پرورش ماهی منطقه بیان کرد و گفت: با مطالعات انجام شده با توجه به کمبود آب شیرین پرورش گونه های ماهی در آبهای لب شور و شور همچون پساب های نیشکر یک فرصت برای استفاده از این پساب است و انتظار داریم پرورش دهندگان در این خصوص ورود کنند و بتوانند مجوز پرورش ماهی برای سال آینده را دریافت کنند.
وی در خصوص توسعه زیرساخت های مجتمع پرورشی فاز دوم شهید احمدیان خرمشهر گفت: به منظور توسعه زیرساخت ها و مکانیزاسیون همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی برای ایجاد شبکه برق و روشنایی، دستگاه هوادهی در فاز دوم مجتمع شهید احمدیان اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال مورد نیاز است.
وی مدیریت و ساماندهی پساب های کشاورزی منطقه را لازم و ضروری خواند و گفت: تکمیل طرح انتقال پساب مزارع نیشکر به دریا ، به مدیریت و ساماندهی سرریز پساب ها کمک می کند.
به گزارش ایرنا گام نخست مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر شامل یک هزار هکتار مساحت با 55 مزرعه و گام دوم نیز با یک هزار و 500 هکتار شامل 88 مزرعه است.
در سال گذشته چهار هزار تن ماهی پرورشی مجتمع شهید احمدیان خرمشهر به ارزش هشت میلیون دلار از مرزهای غربی کشور به کشور عراق صادر شد.
برداشت ماهی از مزارع پرورش ماهی گرمابی مجتمع پرورشی خرمشهر تا اسفند ادامه دارد.
بیش از 6هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی در خرمشهر وجود دارد که ظرفیت تولید 20 هزار تن ماهی را در سال دارند.
مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر شامل 137 مزرعه در 2 فاز بوده ضمن اینکه پیرامون این مجتمع نیز 24 مزرعه ستاد معین احداث شده که امسال به علت محدودیت منابع آب شیرین نتوانستند آبگیری کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار