تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۷۵۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه:
دانشگاه شهید چمران در شاخص ارتباط با صنعت جزو 10 دانشگاه برتر کشور است
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز مفتخر به انجام سه پروژه مهم برای اولین بار در کشور شد که این امر باعث ارتقای رتبه دانشگاه در زمینه ارتباط با صنعت شده است.

افشین قنبرزاده در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش که امروز، 19 آذرماه در دانشگاه شهیدچمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سیاست دانشگاه انجام پروژه‌های کاربردی است که بتوانند معضلات جامعه را حل کنند. در سال‌های اخیر دانشگاه با این رویکرد موفق به انجام چندین پروژه بسیار مهم در زمینه تولید دانش فنی شد. انجام این پروژه‌ها، دانشجویان را به سمت کارآفرینی و کاربردی کردن دانش خود می‌برد که این باعث ایجاد اشتغال برای دانشجویان می‌شود. 

وی ادامه داد: در طول دو سال گذشته، چندین فناوری مهم در سطح دانشگاه تولید شد که پیش از این، این فناوری‌ها در کشور وجود نداشتند که یکی از آن‌ها شامل، ژئوشیمی سطحی است. این تکنولوژی در اکتشاف نفت کاربرد دارد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های اکتشاف نفت شده است. پروژه دیگر، تولید پمپ‌های میله‌ای مکشی است که یکی از اقلام مهم و تحریمی است. پیش از این، 38 پمپ وارد کشور شده بود و تکنولوژی ساخت این نوع پمپ‌ها در اختیار کشورهای دیگر بود. کاربرد این پمپ‌ها احیای چاه‌های نفتی است. این پمپ روزانه هزار و 200 بشکه نفت استخراج می‌کنند. 

وی اضافه کرد: از پروژه‌های تاثیرگذار دیگر، تولید سیمولاتور کنترل فوران چاه نفت است که باعث جلوگیری از اتفاقات مشابه حادثه رگ سفید می‌شود. قیمت این دستگاه حدود یک میلیون دلار است و ساخت آن در کشور حدود 10 درصد قیمت اصلی مشابه این دستگاه در کشورهای خارجی است.

قنبرزاده بیان کرد: یکی از اهداف دانشگاه تربیت نیروی انسانی کارآفرین است. در این زمینه مرکز رشد دانشگاه بسیار فعال بوده است و حدود 60 شرکت در مرکز رشد در حال فعالیت هستند. یکی دیگر از برنامه‌ها، معرفی پژوهشگران برتر در سطح دانشگاه است. 

وی عنوان کرد: از دیگر رویکردهای دانشگاه، جهت دادن پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه تحقیقات کاربردی و حل مسائل جامعه است، یعنی بجای کار تئوری، پروژه‌های کاربردی صورت گیرد. از دستاوردهای رویکرد کاربردی کردن پژوهش‌ها، مطرح شدن دانشگاه شهید چمران اهواز در سطح کشور است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: حدود دو سال است که رویکرد دانشگاه در نمایشگاه پژوهش تغییر کرده است و نمایشگاه محل عرضه تولیدات معمولی نیست، بلکه بستری برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی با صنعت است. در نمایشگاه امسال دو قرارداد تولید دانش فنی با شرکت فولاد اکسین بسته شد. 

وی با اشاره به افتتاح مرکز مهارت‌افزایی دانشجویان در دانشگاه، اظهار کرد: این مرکز از دی ماه فعالیت خود را به صورت رسمی شروع می‌کند. رویکرد این مرکز، تمرکز بر دانشجویان دوره کارشناسی است. مرکز مهارت افزایی دانشجویان با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، دوره‌های مهارتی را به دانشجویان آموزش می‌دهد. این مهارت‌ها باعث افزایش شانس اشتغال فارغ‌التحصیلان می‌شود.

قنبرزاده با بیان اینکه دانشگاه‌های استان جایگاه پژوهشی خوبی دارند، گفت: انجام پروژه‌های مهم و کاربردی در دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش ارتباط با صنعت، این دانشگاه را جزو 10 دانشگاه برتر کشور قرار داده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار