تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۱۷۵۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیلاب سه هزار میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت زد
معاون برنامه ریزی اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به بارندگی سیل آسای پنجشنبه هفته گذشته گفت: سیلاب سه هزار میلیارد ریال به کشاورزی خوزستان خسارت زد.

جواد سلطانی کاظمی روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با موضوع سیلاب و آبگرفتگی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان افزود: 2 هزار و 300 میلیارد ریال از این خسارت مربوط به دزفول بوده و سبزی و صیفی آن تا 97 درصد خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه 25 میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید می شود که 10 درصد آن مربوط به خوزستان است، گفت: 50 درصد صیفی خوزستان در دزفول تولید می شود که حدود 20 درصد این محصول در پی بارندگی پنجشنبه گذشته نابود شده است.

معاون برنامه ریزی اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه بارندگی برداشت نیشکر را با مشکل مواجه کرده است، افزود: محصولاتی مانند گندم و کلزا با مدیریت زراعی قابل برگشت هستند ولی سبزی وصیفی با توجه به داشتن شرایط خاص تا 100 درصد خسارت دیدند که ارزش بازاری ندارند.

وی اظهار داشت: دولت فقط خسارت محصولاتی که بیمه هستند را پرداخت می کند درحالیکه با وجود پیگیری های انجام شده بیمه به سبزی وصیفی تعلق نگرفته است.

سلطانی کاظمی خواستار حمایت از کشاورزان خسارت دیده شد و افزود: طبق بند سه ماده 10 قانون اجرای مقررات دولت به محصولاتی که شامل بیمه نمی شوند اعتبار بلاعوض داده می شود.

وی با بیان اینکه برای تامین علوفه نیز می توان از کمک بلاعوض استفاده کرد، گفت: درخصوص استمهال وام های کشاورزی نیز مشکلی بین دولت و بانک مرکزی وجود داشت که امیدواریم مشکل بزودی حل شود.

دزفول در اولولیت پرداخت خسارت استان قرار گرفت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: شهرستان دزفول به دلیل خسارت های ناشی از سیل در اولویت پرداخت خسارت استانداری خوزستان قرار گرفته است.

کیامرث حاجی زاده افزود: دزفول همانند جنگ تحصیلی در جنگ اقتصادی نیز دژ تسخیرناپذیر کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هنگام بحران تمام دستگاه های دولتی و خصوصی باید یاریگر هم باشند، اظهار داشت: پیشگیری بهترین روش برای جلوگیری از حوادث در زمان بحرانی است ولی هنوز مدیران به این نکته اعتقاد ندارند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: اگر امور عشایر دزفول قبل از بارندگی و سیلاب اخیر اخطاریه های لازم را می داد و مکانی برای اسکان عشایر در نظر می گرفت به این اندازه خسارت نمی دیدند.

وی با بیان اینکه آبراه مکان مناسبی برای نگهداری احشام نیست، گفت: تلفات احشام و دام های دزفول به دلیل ناآگاهی و ارائه نشدن آموزش لازم افزایش یافت لذا امور عشایر ارائه آموزش به عشایر را در دستور کار خود قرار دهد.

حاجی زاده مصوبات این نشست را لازم الاجرا دانست و افزود: با وجود بارش های اخیر در سدهای خوزستان بویژه سد کارون مشکل داریم زیرا بارش ها در لرستان و چهارمحال بختیاری خوب نبوده است.

وی اظهار داشت: با وجود پرشدن تالاب ها و مدیریت کانون گردوخاک، مخازن سدها خالی است.

بیش از هفت هزار هکتار از مزارع دزفول دچار خسارت شده اند

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز ضمن تقدیر از بازدید مسئولان استانی از مناطق خسارت دیده این شهرستان اظهار داشت: بارندگی پنجشنبه گذشته خسارت های زیادی در سه حوزه کشاورزی، راه و خدمات دزفول وارد کرد و طبق برآوردهای صورت گرفته بالای هفت هزار هکتار از مزارع بین 20 تا 80 درصد خسارت دیده اند.

محمد حیدری با اشاره به اینکه صیفی جات دزفول بین 80 تا 100 درصد آسیب دیدند، افزود: بارندگی و سیلاب در حوزه خدمات و راه نیز خسارت های زیادی به دزفول وارد کرده است.

امیرعباس نجفی بابادی رئیس عملیات هلال احمر خوزستان نیز با بیان اینکه هلال احمر در سیلاب اخیر در حالت آماده باش بود، گفت:57 نفر در منطقه سبیلی و سیاه منصور دزفول با کمک شهرداری از سیل نجات یافتند و به 350 خانوار امدادرسانی شد.

وی افزود: حوادثی که در سطح شهرستان اتفاق می افتد باید از کانال مدیریت بحران به استان گزارش شوند نه از طرف مردم تا وظایف تقسیم بندی شوند.

پویا دشتی زاده مدیر راه روستایی اداره کل راه وشهرسازی خوزستان نیز گفت: مهمترین خسارت به آب نمای ماهور برنجی دزفول وارد شده است.

وی افزود: اگر این آب نما در چند مقطع زمانی ساخته می شد، دچار خسارت هایی می شد که اکنون وضعیت این چنین است.

مدیر راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار داشت: 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای تکمیل این آب نما اختصاص می یابد.

 22 درصد عشایر خوزستان در دزفول مستقر هستند 

مدیرکل امورعشایر خوزستان نیز گفت: طبق آخرین سرشماری، دزفول پنج هزارو 600 خانوار عشایری کوچ رونده با جمعیتی برابر با 32 هزار نفر دارد.

علی رحم کریمی با بیان اینکه 22 درصد عشایر خوزستان در دزفول مستقر هستند، افزود: جمعیت عشایر دزفول برابر با جمعیت عشایر 6 استان کشور است که می طلبد توجه ویژه ای به این قشر صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حدود 200 راس دام یک دامدار دزفول در سیلاب تلف شدند، اظهار داشت: حدود 100 راس دام بیمه بودند که از تسهیلات بهره مند خواهند شد.

 تاسیسات آبرسانی 30 روستای دزفول آسیب دیدند

معاون بهره برداری آب وفاضلاب روستایی خوزستان نیز گفت: بیش از هفت تاسیسات آبرسانی متعلق به روستای دزفول معادل پنج میلیارد ریال خسارت دیدند.

علیداد کیانی اضافه کرد: برای حل این مشکل به سه کیلومتر لوله 6 اینچ نیاز است.

حمیدرضا لشکری معاون حفاظت وبهره برداری آب وبرق خوزستان نیز گفت: سد تنظیمی دز در سال 1396 جزو اولویت های سازمان آب وبرق اعلام شد.

وی افزود: 13 میلیون مترمربع حجم سطح رسوبات سد تنظیمی دز است، ترانس برق قلعه شاداب و هفت تنان خسارت وارد شده است.

 95 درصد شغل مردم دزفول کشاورزی است

بهمن دریکوندی دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز گفت: با وجود اینکه حدود 95 درصد اشتغال دزفول به کشاورزی و مشاغل مرتبط وابسته است، بانک ها قوانین دست و پاگیری برای کشاورزان وضع کرده اند.

وی با بیان اینکه اجاره بهای بالای اراضی دولتی باید تعدیل یابد، افزود: باید تسهیلات بلاعوض یا ارزان قیمت به کشاورزان داده شود.

دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول افزود: رسوب های سد دز و علی کله افزایش یافته که نیازمند مرمت وبازسازی است.

دریکوندی درخصوص بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: هنوز کل خسارت محصولات پارسال پرداخت نشده ضمن اینکه هنوز خسارت سیل 95 تاکنون به کشاورزان پرداخت نشده است.

 آتش نشانی دزفول نیازمند تجهیزات است

معاون خدمات شهری شهرداری دزفول نیز گفت: بیش از 200 نفر از نیروهای خدماتی شهرداری دزفول در بارندگی اخیر در محدوده و خارج شهر به دفع آب های سطحی پرداختند.

محمد ابوالحلاج افزود: در سیلاب اخیر برخی تجهیزات آتش نشانی به سیاه منصور ارسال شد که اگر اعتباراتی برای آتش نشانی اختصاص یابد بهتر می توان خدمات رسانی کرد.

در این نشست مقرر شد 50 میلیارد ریال به صندوق حمایت از بخش کشاورزی برای ارائه تسهیلات به کشاورزان اختصاص یابد.

همچنین مقرر شد به محصولاتی که شامل بیمه نیستند نیز تسهیلاتی از سازمان بحران کشور واگذار شود زیرا دزفول قطب کشاورزی است و توسعه آن باعث توسعه استان خواهد شد.

همچنین مقرر شد درخصوص اجاره بهای اراضی کشاورزی، حل مشکل سد بالارود و آب نمای ماهور برنجی، تقویت هلال احمر و انبارهای آن و تعریض پنج کیلومتر جاده شهر حمزه دزفول اقدام شود.

بیش از 60 میلیمتر بارندگی در مدت یک ساعت در پنجشنبه هفته گذشته در شهرستان دزفول ثبت شد.

این بارندگی خسارت های زیادی به زیرساخت ها و بخش کشاورزی شهرستان دزفول وارد کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار