تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۱۷۵۱۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دهمین شعبه انجمن زبان فارسی کشور در خوزستان راه اندازی شد
دهمین شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی کشور روز سه شنبه در خوزستان در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز راه اندازی شد.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در آیین گشایش شعبه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی 2 فعالیت را در دستور کار قرار داده که کارگروه های پژوهشی 11 گانه با 2 رویکرد تولید علم و ترویج زبان و ادبیات فارسی و تشکیل شعبه های انجمن در دانشگاه های کشور از جمله این فعالیت ها است.

سیدعلی اصغر میر باقری فرد بیان کرد: شعبه های انجمن در دانشگاه های جامع استان های بزرگ کشور در دستور کار قرار گرفت و در آغاز با 12 دانشگاه مکاتبه صورت گرفت و زمینه تشکیل شعبه ها فراهم شد. 

وی ادامه داد: تاکنون شعبه های این انجمن در دانشگاه های مشهد، گیلان، مازندران، کرمانشاه، اردبیل، یزد، فارس ، ارومیه و زنجان فعال شده اند.

وی بیان کرد: شورایی به نام شورای علمی آن شعبه در هر استان تشکیل می شود و اعضای این شورا از همه دانشگاه ها و دستگاه های تاثیر گذار در حوزه زبان و ادبیات فارسی و زیر نظام های آموزشی هستند.

میرباقری فرد ادامه داد:قرار نیست فعالیت های آن شعبه در دانشگاه محصور باشد بلکه هدف این است که این شعبه در سطح استان، همه ظرفیت ها را شناسایی و به نیازهای مختلف در سطح جامعه پاسخ دهد.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی کشور در خصوص سطح انتظارات از شعبه های انجمن در استان ها گفت: از جمله انتظارات این است که ادبیات بومی آن استان ها را احیا و شناسایی کنند و در حیطه ادبیات عامه، کودک و نوجوان، عرفانی، حماسی فعالیت کنند.

وی بیان کرد: شعبه های انجمن باید مقوله آفرینش های ادبی را نیز مد نظر قرار دهند؛ در دانشگاه های ما گروههای زبان و ادبیات فارسی تنها به کارهای علمی و تحقیقی می پردازند اما در حیطه دانشگاه ها برای ادبیات خلاق برنامه ای تدارک ندیدیم.

** راه اندازی شعب بین الملی انجمن

میرباقری فرد گفت: نخستین شعبه بین المللی در خارج از کشور نیز پارسال در سارایوو(پایتخت بوسنی هرزگوین) به عنوان شعبه منطقه بالکان راه اندازی شد که موجب رسوخ ادبیات فارسی در فرهنگ مردم بالکان شده است.

این استاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: امسال قرار است شعبه پاکستان و ترکیه را فعال کنیم و در عراق نیز فعالیت هایی آغاز شده و در آفریقا، آمریکا و اروپا نیز به تدریج فعالیت خواهیم کرد.

** نظام آموزشی ادبیات خلاق در حال شکل گیری است 

میرباقری فرد ادامه داد: نظام آموزشی ادبیات خلاق در حال شکل گیری است به گونه ای که استعدادهای ادبی را بشناسیم و به صورت نیمه متمرکز یعنی پس از شرکت در آزمون سراسری در قالب مصاحبه افراد دارای شرایط پذیرفته می شوند که در کمیته برنامه ریزی زبان و ادبیات فارسی پیش بینی لازم صورت گرفته است.

وی گفت: در مجموع انتظار می رود شعبه های انجمن در استان ها با رویکرد تولید علم یعنی تقویت پایه های بنیادی دانش در ادبیات و ترویج آن فعال باشند و در سبد فرهنگی خانواده و جامعه سهم ادبیات را هر روز بیشتر کنیم.

وی افزود: انجمن ها در جهت اعتلای فرهنگ جامعه در داخل و خارج کشور با استفاده از ظرفیت ادبیات فارسی تلاش می کنند.

میرباقری فرد بیان کرد: از مهمترین فعالیت های انجمن برگزاری گردهمایی های بین المللی سالیانه است و از سال 1385 تاکنون 13 گردهمایی برگزار شده و امسال چهاردهمین گردهمایی در دانشگاه ارومیه برگزار می شود و در سال 99 دانشگاه شهید چمران اهواز میزبان پانزدهمین است.

** زبان و ادبیات فارسی در کانون توجه سیاستگذاران آموزش عالی است 

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با بیان اینکه رشته زبان و ادبیات فارسی در آموزش عالی کشور رشته راهبردی شناخته می شود افزود: اگر مجموعه ظرفیت های زبان و ادبیات فارسی را فعال کنیم دستاوردهای بزرگی را در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی برای کشور به همراه خواهد داشت، به همین دلیل رشته زبان و ادبیات فارسی سخت در کانون توجه سیاستگذاران کلان آموزش عالی کشور است.

وی اضافه کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی سند جامع خط، زبان و ادبیات فارسی با تاکیدات رهبر معظم انقلاب به تصویب رسید و در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ستاد تبیین این سند تشکیل شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور پررنگی در سطح سیاستگذاری کلان دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار