تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۷۵۱۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در پی خسارات به کشاورزان شمال خوزستان
معاون جهاد کشاورزی خوزستان خواستار کمک بلاعوض به کشاورزان شد
معاون برنامه ریزی اقتصادی جهاد کشاورزی خوزستان خواستار کمک بلاعوض دولت به کشاورزان خسارت دیده شمال این استان که در جریان سیلاب هفته گذشته ضرر و زیان زیادی دیدند شد.

جواد سلطانی کاظمی افزود: دادن وام به کشاورزان خسارت دیده شمال خوزستان چاره کار نیست چون کشاورزانی که متحمل این خسارت شده اند توان بازپرداخت وام را ندارند.

وی گفت: متاسفانه هیچیک از کشاورزان سبزی و صیفی کار منطقه زیرپوشش بیمه حوادث نبودند (محصول سبزی و صیفی زیر پوشش بیمه نیست) و نمی توانند خسارتی از صندوق بیمه محصولات کشاورزی دریافت کنند.

سلطانی کاظمی با بیان اینکه خسارت وارده به کشاورزان شمال خوزستان بیش از سه هزار میلیارد ریال است افزود: هنوز خسارات وارده به تاسیسات و ابنیه کشاورزی شمال خوزستان برآورده نشده که احتمال' تا آخر هفته جاری حجم دقیق خسارات به بخش کشاورزی، دام و تاسیسات استان به مدیریت بحران استانداری و وزیر جهادکشاورزی اعلام می شود.

معاون برنامه ریزی اقتصادی جهادکشاورزی خوزستان حجم وارده به کشاورزان شمال خوزستان در جریان بارندگی سیل آسای پنجشنبه هفته گذشته (شوش ، دزفول و گتوند) بسیار سنگین بوده و کشاورزان توان جبران خسارات را ندارند، خواستار کمک رسانه ها برای انعکاس حجم و زوایای خسارات وارده به بخش کشاورزی شمال خوزستان شد.

وی افزود: بازسازی برخی ابنیه های کشاورزی شمال خوزستان همچون زهکش ها ، کانال های فرعی آبیاری و سامانه پمپاژ آب زمان بر و هزینه بر است و کشاورزان توان بازسازی این تاسیسات را ندارند از این رو ضرورت دارد دولت توان خود را برای کمک به جبران خسارات وارده به کشاورزان شمال خوزستان به کار گیرد و اعتبارات ویژه و فوری برای آن تخصیص دهد. 

از مجموع سه هزار میلیارد ریال برآورد خسارات وارده به کشاورزان سبزی و صیفی کار شمال خوزستان، 2 هزار و 300میلیارد آن مربوط به شهرستان دزفول است.

سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برآورد کرده است حدود 280هزار تن سبزی و صیفی دزفول بر اثر بارندگی سیل آسای روز پنجشنبه گذشته به کلی نابود شده است.

مجموع تولید سالانه سبزی و صیفی در کشور حدود 25میلیون تن است که 10درصد آن در خوزستان تولید می شود که 50درصد حجم آن معادل 2.5میلیون تن در دزفول تولید می شود. 

حجم بارندگی روز پنجشنبه گذشته در شوش در بازه زمانی یک ساعت 78.4 و در دزفول 60میلیمتر گزارش شد.

براساس اعلام هواشناسی خوزستان ، میانگین بارش های پاییزی امسال در خوزستان حدود 211 میلیمتر بوده که 70درصد بیشتر از میانگین بلند مدت است.

بارندگی پاییزی امسال بخش کشاورزی خوزستان را از خطر نابودی نجات داد و تالاب ها و کانون های گردو غبار را سیراب و خطر خیزش آن از بین برد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار