تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۱۷۵۱۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تشکیل شهرداری در بافت قدیم خوزستان ضروری است
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از بافت قدیم گفت: تشکیل شهرداری در بافت های قدیم استان خوزستان ضروری است.

سید حکمت اله موسوی افزود: استان خوزستان با داشتن آثار تاریخی ویژه ای چون چغازنبیل، قلعه شوش، آسیاب های شوشتر، پل ساسانی و آسیاب های دزفول از ظرفیت های ویژه ای در سطح جهانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شناسایی، تعیین حریم و محدوده و ضوابط مداخله در بافت های تاریخی استان خوزستان از سال 90 آغاز شد، گفت: اسفندماه 91 بافت های تاریخی در شهرهای دزفول، شوشتر، بهبهان، رامهرمز، اهواز و آبادان شناسایی و تصویب شدند.

وی با بیان اینکه مسئولان طبق این قانون مکلف به حفاظت از بافت های قدیم شدند، افزود: یکی از بندهای این قانون تشکیل شهرداری در بافت تاریخی است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه طبق این قانون سه برابر اعتبارات بافت معمولی به بهسازی بافت قدیم اختصاص می یابد، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون این قانون به دلیل همکاری نکردن سایر دستگاه ها اجرا نشده است.

وی با تاکید بر لزوم حفاظت و نگهداری از بافت قدیم دزفول برای جذب گردشگر افزود: توریست ها حاضر به طی مسافت های زیاد برای مشاهده این آداب و رسوم هستند.

موسوی با بیان اینکه 200 خانه ثبت ملی در یکهزار و 200 هکتار بافت تاریخی استان خوزستان وجود دارد، گفت: یکی از آسیب هایی که در بافت قدیم دزفول و شوشتر دیده می شود مربوط به نشت فاضلاب است که با وجود همکاری سازمان اب و برق به علت کمبود اعتبار هنوز مشکلاتی در بافت های تاریخی این شهرها وجود دارد.

وی به مالکان خانه های تاریخی توصیه کرد وجود این خانه ها را ظرفیت ویژه ای بدانند و از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده کنند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان ضمن بازدید از پل ساسانی دزفول گفت: در غواصی هایی که از ستون های پل ساسانی دزفول صورت گرفته مشخص شده زیر ستون هابه علت فرسایش آب و سیلاب ها خالی است و نیاز به مرمت دارد.

وی افزود: حدود 400 متر از جان پناه پل ساسانی دزفول برداشته خواهد شد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ستونهای پل بر اثر سیلاب ها و فرسایش بی دچار آسیب شدند که باید فکری برای استحکام بخشی آنها کرد.

عباس پاپی زاده افزود: در تلاش هستیم ستاد بازآفرینی کشور را دخیل کنیم تا هزینه های مرمت پل ساسانی دزفول تامین شود.

محمد حیدری سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز خواستار استفاده بهینه از زمان برای مرمت پل تاریخی شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار