تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۱۷۵۱۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر آبفا آبادان:
برای اصلاح شبکه فاضلاب آبادان، بیش از هزار میلیارد تومان نیازاست
مدیر آبفا آبادان گفت : بیش از هزار میلیارد تومان برای فاضلاب آبادان و برای شبکه آب، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علیرضا خلیلی نیا ظهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شوری بهمنشیر دراواخر سال گذشته باعث شد تابستان سختی را پشت سر بگذاریم، در ابتدای سال 96 بحث  فاز دوم خط الغدیر شروع شد و قرار بود پایان شهریور ماه امسال  افتتاح شود ولی با افزایش ایسی رودخانه بهمنشیر این پروژه زودتر و در اواخر تیر ماه با کار جهادی قرارگاه خاتم و سازمان آب و برق خوزستان افتتاح شد.

وی گفت: در سال‌های قبل میزان برداشت آب از خط غدیر60 تا 70 درصد بود ولی در حال حاضر آبادان  90 درصد آب را از طرح غدیر و تنها 10 درصد ماباقی را از رودخانه بهمنشیر دریافت می‌کنیم.

مدیر آبفا آبادان بیان کرد: هم اکنون ای سی پایین آب به دلیل بارندگی است وبه دلیل باز کردن سدها نیست در بحث آب شرب با وجود خط آب الغدیر وضعیت پایداری خواهیم داشت.

بحران آب آبادان و خرمشهر بحران ملی بود

مدیر آبفا آبادان با اشاره به اینکه بحران آب آبادان و خرمشهر بحران ملی بود، گفت: تمام کشور در این بحران بسیج شده بود. خبرگزاری ها به مشکلات می پرداختند هم دردهای مردم را پیگیری می‌کردند و هم واقع بینانه به همراه خط مشی درست مسئله می پرداختند.

خلیلی نیا با بیان اینکه در بحران آب نقطه مغفول در آبفا آبادان وجود داشت، اظهار کرد: اگر امسال بحران اتفاقات نمی‌افتاد  شاهد  شکوفایی آبفا آبادان می‌بودیم.

وی افزود: از سال 90 پروژه‌های آبفا آبادان تعطیل بود و در سال 96 تازه پروژه‌ها وارد مناقصه شده بودند کار بزرگ این است که در وضعیت بد اقتصادی حجم پروژه خوبی در شهر آبادان داشته باشیم. هر چند آب و فاضلاب آبادان برای حل مشکلات اساسی، نگاه کلان ملی را می‌طلبد.

مدیر آبفا آبادان با اشاره به اینکه شهر آبادان بیش از هزار میلیارد تومان برای فاضلابش بودجه نیاز دارد، بیان کرد:  در حال حاضر 100 میلیارد و تنها ده درصد این اعتبار در دست اجرا در مناطق کم برخوردشهراست قطعا می طلبد که مسئولین ملی نگاه ویژه ای به آبادان و خرمشهر داشته باشند  زیرا آبادان و خرمشهر دینشان را به انقلاب ادا کردند بخش زیادی از بوجه کشور توسط این دو شهر فراهم می‌شود باید نگاه ویژه تر و خاص تر در سطح ملی به این دو شهر صورت گیرد.

قبوض آب شهروندان آبادانی و خرمشهری به‌زودی بخشوده می‌شود

وی در خصوص قبوض آب افزود: درجلسه مدیریت بحران که با حضور استاندارخوزستان و مسئولان استانی در فرمانداری برگزار شد، قرار بر این شد که یک دوره 45 روزه اول تیر تا 15 مرداد از قبوض آب مشترکین آبادان و خرمشهر بخشیده شود  و در استانداری این موضوع مصوب شد.

خلیلی نیا بیان کرد: تفاهمنامه بخشودگی قبوض که بین استانداری و منطقه آزاد اروند بسته شده است کمی زمان برد و امیدواریم در هفته آینده مصوب و امضا شود؛ مبلغ این قبوض بخشوده شده برای آبادان و خرمشهر و روستاهای این دو شهر 2 میلیارد تومان است.

وی گفت: شهروندانی که دوره 252 از قبوض پرداخت نکرده اند مبلغ از قبوضشان کسر می‌شود و شهروندانی که پرداخت کردند بستانکار خواهند بود ودر قبض های آینده کسر می‌شود.

مدیر آبفای آبادان با اشاره به اینکه تنها 60 درصد از شهر آبادان از شبکه فاضلاب مناسب بهرمند است، عنوان کرد: این در حالی است که بیش از 40 درصد از شهر فاقد فاضلاب است و در حال حاضر 720 کیلومتر شبکه فاضلاب داریم که 200 کیلومتر آن مسدود و نیاز به اصلاح دارد وحدود 400 کیلومتر شبکه جدید فاضلاب برای طراحی و احداث فاضلاب آبادان نیاز است، تکمیل شود.

برای اصلاح شبکه آب آبادان 300 میلیارد تومان لازم است

وی افزود: در بخش آب رسانی 850 کیلومتر شبکه آبرسانی داریم که 300 کیلومتر نیاز به اصلاح و 140 کیلومتر نیاز به خط جدید است برای اصلاح 280 کیلومترشبکه آبرسانی برای آب آبادان 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این در حالی است که 68 هزار مشترک آب و 59 هزار مشترک فاضلاب داریم.

مدیر آبفا آبادان با اشاره به جمعیت 300 هزار نفری در آبادان، اظهار کرد: مصرف 24 ساعته آب در آبادان 140 هزار متر مربع است که برا اساس استاندار مصرف آب و جمعیت در خوزستان روزانه برای هر نفر تقریبا 300 لیتر آب   مصرف می شود یعنی مصرف واقعی باید 900 هزار کیلومتر مربع باشد ولی از 140 هزار کیلومتر در روز آب در آبادان 50 هزار متر مکعب پرت آب داریم .

خلیلی نیا گفت: دلیل شکستگی‌ها و فرسودگی خطوط قدیم و مصارف دیگر از جمله فضای سبز شهرداری و استفاده غیر قانونی در مناطق حاشیه ای عامل پرت آب 50 هزار متر مکعبی است .

وی گفت: آبفای آبادان توزیع کننده آب است و در شوری و شیرینی تا شروع فعالیت‌های تصفیه خانه‌ها فعلا دخیل نیست، در حال حاضر ماهیانه 400میلیون تومان مواد منعقد کننده و کلر برای بهبود آب شرب آبادان هزینه می شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار