تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۷۵۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای نخستین بار در کشور
فناوری نانو مالچ در خرمشهر به تولید رسید
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: برای نخستین بار طرح پژوهشی نانو مالچ طبیعی که در تثبیت خاک کانون ریزگردها نقش مهمی دارد توسط عضو هیات علمی در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به تولید رسید.

فناوری نانو مالچ در خرمشهر به تولید رسید

وحید یاوری چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه محصولات فناوری نانو دانشگاه علوم و فنون دریایی در جایگاه ویژه ای قرار گرفته اند گفت: این نانو مالچ طبیعی از ضایعات مزارع استان خوزستان تهیه شده و نسبت به مالچ نفتی اثرات زیست محیطی کاملا طبیعی دارد.

وی گفت: این فرآیند در 2 سال گذشته وجود داشت و طی این مدت با آزمایش های متعدد صورت گرفته وزارت راه و شهرسازی در قالب یک طرح ملی کارآیی این نوع مالچ طبیعی تایید شد.

یاوری گفت: کاربرد این نوع مالچ طبیعی از سوی سازمان های استانی و ملی در حال کنترل و بررسی است.

وی به تولید دیگر محصولات نانو این دانشگاه گفت: محصول دیگری تحت عنوان نانو پوشش های سبز در کاهش خوردگی صنعتی عمدتا صنایع دریایی و سازه های آبی کاربرد داشته و از سوی شرکت کرخه و شاوور متولی شبکه آبیاری در خوزستان تست شده و به میزان قابل توجهی خوردگی را هضم و کاهش داده است.

وی در ادامه گفت: محصول نانوسلولز نیز که توسط یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تولید شده برای تصفیه پساب های مزارع پرورش آبزیان و کاهش شوری آب کاربرد دارد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: گواهی محصولات تجاری سازی 9 شرکت در مرکز رشد و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر وابسته به پارک علم و فناوری شاخه جنوبی خوزستان تایید شد.

یاوری اظهار داشت: ایده های برتر منطقه و امکان تجاری سازی طی فرآیند داوری شده و در چارچوب سیاست های علمی کشور مورد حمایت فنی و مالی قرار می گیرند و در نهایت از مرحله رشد به پیش رشد و چنانچه محصول تجاری داشته باشند به دانش بنیان تبدیل می شوند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تجلیل از 24 نفر پژوهشگر و فن آور برتر منطقه در آیین بزرگداشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم و فنون دریایی را یادآور شد و گفت: براساس سوابق علمی و پژوهشی 9 عضو علمی دانشگاه های منطقه به عنوان پژوهشگران برتر در گرایش های مختلف علوم انسانی، مهندسی، منابع طبیعی و کشاورزی، هنر و علوم پزشکی و همچنین 10 پروهشگر برتر حوزه آموزش و پرورش، سه پژوهشگر برتر دستگاههای اجرایی و یک پژوهشگر برتر از نیروی انتظامی و یک فناور برتر انتخاب شدند. 

رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در این نشست از استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انتقاد کرد و گفت: استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مصلحت کشور نیست.

لطف اله خواجه پور با بیان اینکه فضای آموزش نیازمند ثبات مدیریتی است، گفت: حداقل در دوره دکتر غلامی پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و در سال 2017 با رشد علمی 8.9 درصد مقام اول دنیا را کسب کردیم بنا بر این اولویت های مهمتری برای فعالیت نماینده های مجلس وجود دارد.

وی گفت: پارکهای علم و فناوری در کشور به 43 واحد رسید و در سال 97 گسترش روابط علمی و بین المللی در حوزه فرهنگ و فعالیت های رفاهی افزایش یافت.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم که نماینده های مجلس شورای اسلامی در این مورد تجدید نظر کنند چون آموزش عالی به یک محیط آرام نیاز دارد. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار