تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۱۷۵۲۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان خبر داد:
شناسایی 47 هزار بیمار دیابتی در 6 ماه اول سال 97/ کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها
مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: برنامه غربالگری خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان تاکنون در میان ۳۷۰ هزار نفر از این افراد صورت گرفته است که از میان آن‌ها ۴۷ هزار و ۴۶۲ نفر مبتلا به دیابت هستند.

کوروش نعمانی صبح امروز با اشاره به این‌که دیابت نوع دو ۹۰ درصد از انواع دیابت را در برمی‌گیرد، اظهار کرد: برنامه غربالگری خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان در انتهای سال ۹۵ در کشور اجرایی شد و بر طبق این برنامه میزان شیوع دیابت در استان خوزستان ۱۴ درصد است که در مقابله با میزان شیوع دیابت کشوری که ۱۰.۸ درصد است بیشتر است.

وی افزود: میزان شیوع دیابت در جمعیت بالای ۳۰ سال در سطح شهری در کشور ۱۲ درصد است که این میزان در استان خوزستان ۱۶.۵ درصد است ولی از نظر شیوع دیابت در سطح روستایی با میانگین کشوری که ۸ درصد است برابر است.

شناسایی 47 هزار و 462 بیمار دیابتی

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان، با اشاره به این‌که جمعیت بالای ۳۰ سال تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود یک میلیون و ۳۳۰ هزار نفر هستند، عنوان کرد: برنامه غربالگری خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان تاکنون در میان ۳۷۰ هزار نفر از این افراد صورت گرفته است که از میان آن‌ها ۴۷ هزار و ۴۶۲ نفر مبتلا به دیابت هستند. و در مقایسه با آمار سال ۹۵ که ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود رشد قابل توجهی در کشف بیمار بود اما انتظار داریم در حدود ۱۸۰ هزار بیمار دیابتی وجود داشته باشد که هنوز در مرحله کشف بیمار باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی گفت: از میان افرادی که در سال ۹۷ شناسایی شدند ۶۲ درصد این افراد تحت مراقبت‌های پزشکی هستند و در ۳۳ درصد آن‌ها بیماری دیابت کنترل شده است.

نعمانی با اشاره به این‌که برنامه‌ای به نام کنترل مراقبت دیابت نوع ۲ در حال اجراست، تصریح کرد: برنامه غربالگری خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان در گذشته بیشتر در مناطق روستایی اجرایی می‌شد به دلیل این‌که مردم در این مناطق با خانه‌های بهداشت در ارتباط بودند ولی امروز در مناطق شهری پایگاه‌های سلامت احداث شد و این غربالگری در مناطق شهری نیز انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کلیه خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت برنامه جدید خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان را برای گروه‌های سنی بالای ۳۰ سال به صورت رایگان اجرا می‌کنند. پس از غربالگری، افرادی که مشکوک دیابتی هستند برای طی مراحل بعدی معرفی می‌شوند.

کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت ایجاد انگیزه برای در مردم برای بررسی وضعیت دیابت خود، اظهار کرد: علی‌رغم تعداد قابل توجه مراکز و پایگاه‌های بهداشت در سطح استان فقط حدود ۴۰ درصد جمعیت توسط این غربالگری پوشش داده شده‌اند و در این مورد مشارکت مردم نقش مهمی دارد. و برای ایجاد انگیزه در مردم برای بررسی سلامت خود باید برنامه‌هایی در نظر گرفته شود.

 وی گفت: بیماران دیابتی در شهرستان‌ها برای ارجاع به سطوح بالاتر به دلیل کمبود پزشک متخصص به مشکل برمی‌خورند، که باعث نارضایتی در بیمار می‌شود و در برخی موارد روند درمانی را به صورت ناقص رها می‌کند. در صورتی که در شهر اهواز مردم کمتر با این مشکل روبرو می‌شوند.

نعمانی با بیان این‌که رژیم غذای نامطلوب، فشارخون، توده بدنی بالا، کم‌تحرکی و سیگار از عوامل پرخطر در ابتلا به دیابت هستند، عنوان کرد: بر طبق مطالعات سال ۹۵ در افراد بالای ۱۸ سال درصد شیوع اضافه‌وزن و چاقی در استان خوزستان ۵۸.۱۶ درصد و کم‌تحرکی ۵۷.۹۹ درصد است. همچنین استان خوزستان رتبه اول کشوری ازنظر میزان مصرف نمک با ۱۳.۷۷ گرم  را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کنترل فشارخون، چربی و قند خون مهم‌ترین عوامل در کم کردن مرگ‌ومیر بیماران دیابتی است.

تحقیقات مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد که استان ‌های یزد با 16.2 درصد، سمنان با 14.1 درصد، خوزستان با 14 درصد، گلستان با 13.6 درصد، البرز با 13.2 درصد و مازندران با 13 درصد بالاترین شیوع دیابت در کشور را دارند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار