تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۷۵۲۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاص اعتبار به محوطه گندی‎شاپور/تلاش برای ثبت‎ جغرافیایی خراطی دزفول
اختصاص اعتبار به محوطه گندی‎شاپور/تلاش برای ثبت‎ جغرافیایی خراطی دزفولسرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با بیان این‎که امسال دو میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و کاوش محوطه گندی‎شاپور دزفول اختصاص یافته است گفت: احیای این محوطه در قالب طرح‎های مرمتی انجام خواهد شد. 
  
سیدحکمت‎الله موسوی در نشست هماهنگی دومین کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور که با حضور سید محمدعلی قاضی دزفولی (امام‎جمعه دزفول)، عباس پاپی‎زاده (نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی)، محمد حیدری (فرماندار دزفول) و محمدرضا عصاری (رئیس دانشگاه صنعتی جندی‎شاپور) در محل دانشگاه صنعتی گندی‎شاپور دزفول برگزار شد، ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری در راستای برگزاری کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور دزفول افزود: ثبت ملی آثار تاریخی از سال 1309 آغاز شد که گندی‎شاپور دزفول به دلیل اهمیت تاریخی فراوان درابتدا در سال 1310 به ثبت ملی درآمد و 75 سال بعد در سال 1385 نیز عرصه و حریم آن مشخص شد. 
سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: تشکیل پایگاه حفاظت و پژوهش محوطه تاریخی گندی‎شاپور یکی از اقدامات خوبی بود که باعث به سرانجام رسیدن روند حفاظت و مرمت این محوطه ارزشمند تاریخی می‎شود. 
  
او با بیان این‎که امسال دو میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان برای حفاظت، مرمت و کاوش محوطه تاریخی گندی‎شاپور دزفول اختصاص یافته است، افزود: علاوه بر اقدامات زیرساختی، برنامه‎های دیگری نیز مدنظر است که باید مجوزهای آن‎ها از پژوهشکده باستان‎شناسی کشور گرفته شود؛ ضمن این‎که احیای این محوطه در قالب طرح‎های مرمتی انجام می‎شود. 
  
او اظهار امیدواری کرد: با احیای این محوطه تاریخی زمینه گردشگری و استفاده از جاذبه‎های بی‎نظیر شهرستان دزفول فراهم شود زیرا وجود بافت آجری، پل ساسانی، سازه‎های آبی و جاذبه‎های طبیعی منجر به جذب گردشگران بسیاری خواهد شد. 
  
سرپرست اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: می‎توان در حاشیه کنگره بین‎المللی گندی‎شاپور با دعوت از سازمان‎های مردم‎نهاد و تورلیدرهای سراسر کشور زمینه معرفی و جذب گردشگر به این منطقه تاریخی را فراهم و تورهای گردشگری را به این منطقه هدایت کرد. 
  
وی در بخش دیگری از صحبت‎های خود با اشاره با اشاره به پیشرو بودن دزفول در حوزه صنایع دستی‎ای نظیر کپوبافی و خراطی گفت: درحال بررسی و تلاش هستیم تا خراطی دزفول را که تنها اثر دارای مهر اصالت جهانی یونسکو در خوزستان است، به ثبت جغرافیایی یونسکو درآوریم. 
  
موسوی با اشاره به این‎که تسهیلاتی به صنعتگران صنایع دزفول اختصاص می‎یابد، افزود: می‎توان اعتباری برای احداث بازارچه صنایع دستی در دزفول در نظر گرفت تا زمینه اشتغال و درآمدزایی از این راه فراهم شود. 
  
گفتنی است در این جلسه برلزوم ادامه مطالعات تخصصی محوطه گندی‎شاپور، پژوهش‎ها وکاوش‎های باستان‎شناسی تا قبل از برگزاری همایش، ساماندهی زیرساخت‎های محوطه گندی‎شاپور اعم از جاده‎های دسترسی، تابلوهای معرفی و راهنمایی، ساماندهی منظر، محوطه و... تأکید شد. 
  
همچنین اهم اقدامات انجام‎شده پایگاه گندی‎شاپور درحوزه‎های حفاطت، مرمت و پژوهش از جمله کاوش‎های باستان‎شناسی، مرمت ترانشه‎های کاوش، مرمت بنای یعقوب‎لیث، نصب تابلوهای معرفی و راهنما و... تشریح شد. 
  
در پایان جلسه نیز مقرر شد در زمینه چاپ کتاب‎ها و مقالات مرتبط با گندی‎شاپور منابع بیشتری شناسایی و منتشر شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار