تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۷۵۳۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاد دانشگاه چمران اهواز:
عدم مدیریت منابع آب منشاء کانون های ریزگرد در خوزستان است
رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاور استاندار خوزستان در امور آب و محیط زیست گفت: منشاء کانون ریزگردها در استان خوزستان ناشی از عدم مدیریت بر منابع آب و خشک شدن تالاب ها در این استان است.

مهدی قمشی در آیین افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر اظهار داشت: متاسفانه تالاب های خوزستان اعم از تالاب هورالعظیم، شادگان خشک و دچار بحران شده اند که این موضوع علاوه بر مسایل زیست محیطی بر اشتغال مردم منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وی با بیان اینکه در برابر بحران آب همه ما مسئولیم، گفت: عدم مسئولیت و بی برنامه گی و حکمرانی صحیح موجب شده تا منابع آب را از دست بدهیم.

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین به معضل پساب نیز اشاره کرد و گفت: در استان خوزستان حدود 90 متر مکعب در ثانیه پساب تولید می شود و هیچ استفاده ای از آن نمی کنیم این در حالی است که از پساب باید به عنوان آب مفید استفاده شود.

قمشی استفاده از آب غیرمتعارف همچون آب خلیج فارس را از راهکاری جلوگیری از بحران آب بیان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 22 تا 26میلیون متر مکعب آب توسط کشورهای حوزه خلیج فارس شیرین سازی و استفاده می شود که سهم ایران در سواحل جنوبی400 هزار مترمکعب است.

وی هدرروی آب در کشور ایران را 90 درصد بیان کرد و گفت: حدود 90 درصد آب شیرین در بخش کشاورزی، 7.5 درصد بخش خانگی و 2.5 درصد در بخش صنعت در کشور هدر می رود این در حالی است که متوسط مصرف آب در کشاورزی در جهان 70 درصد ، 10 درصد خانگی و 20 درصد صنعت می باشد.

قمشی در ادامه گفت: بهره وری فیزیکی و اقتصادی در ایران به ازای هر متر مکعب آب یک کیلوگرم محصول به نرخ 20 سنت می باشد این درحالی است که متوسط این مقدار در کشورهای دیگر بین 2.5 تا سه کیلوگرم محصول با نرخ یک دلار است.

وی بر افزایش بهره وری از منابع آبی تاکید کرد و گفت: راندمان استفاده از آب را باید بالا ببریم تا استفاده از منابع زیرزمینی را کاهش دهیم در غیر این صورت عوارض آن بیش از این گریبانگیر ما خواهد شد.

حلقه ارتباطی میان تولید، دانشگاه و صنعت برقرار نشده است

معاون استاندار و فرماندار خرمشهر نیز در این آیین برقرار نشدن ارتباط میان علم و صنعت را به عنوان یکی از مهمترین آفت ها بیان کرد و گفت: هنوز حلقه ارتباطی میان تولید، دانشگاه و صنعت برقرار نشده است.

ولی اله حیاتی بر لزوم انجام پژوهش های علمی در راستای نیازهای منطقه تاکید کرد و گفت: باید در شرایط فعلی کشور پژوهش های کارشناسی منطبق بر نیازها و هدفمند ارائه شود که در این شرایط می تواند عاملی در ایجاد وحدت و هم افزایی باشد.

معاون استاندار و فرماندار خرمشهر گفت: در شرایط فعلی که هر روز فشار گسترده و تحریم های ظالمانه بر ایران تحمیل می شود چاره ای جز رجوع به علم و دانش وجود ندارد.

حیاتی گفت: امروز کشور در شرایط دشواری قرار گرفته و تحریم فشار سنگینی بر بدنه کشور تحمیل کرده که در این شرایط باید با رجوع به علم و فناوری خودباوری و اقتدار کشور را تقویت کرد.

وی در ادامه گفت: مقاومت تولید کنندگان برای پذیرش علوم جدید و یا انجام پژوهش هایی که با شرایط منطقه منطبق نیستند از دلایل برقرار نشدن این ارتباط است.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای خوزستان نیز در این آیین گفت: یکی از مشکلات عدم تناسب مهارت دانش آموختگان دانشگاهی با بازار کار است.

عبدالنبی سواعدی افزود: تفکر و فرهنگ کارمندی و مستخدمی در بین دانشگاهیان به جای کارآفرینی و خوداشتغالی مطرح است.

وی گفت: به منظور ترویج فرهنگ کارآفرینی طرحی در سال 96 در دانشگاه خاتم النبیاء بهبهان اجرا شد که بر اساس آن تلفیقی از سه سازمان به شکل یک مثلث اعم از پارک علم و فناوری، دانشگاه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایجاد شد.

سواعدی افزود: در 2 سال اخیر این طرح در منطقه آزاد اروند و شهرهای آبادان و خرمشهر در حال اجراست و انتظار داریم پژوهشگران دانشگاهی در راستای اجرای علمی این طرح ما را یاری کنند تا با یک روش و رویکرد جدید وارد عمل شویم.

وی از رونمایی از دستگاه آب شیرین کن در استان خوزستان خبر داد و گفت: در هفته گذشته اولین آب شیرین کن خورشیدی که به روش تقطیر توسط یکی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای ساخته شده در خوزستان رونمایی شد.

در پایان این آیین از 24 پژوهشگر برتر تجلیل شد.

از 24 تا 30 آذرماه هفته پژوهش نامگذاری شده است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار