تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۱۷۵۳۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معمای زندگی گاومیش‌ها در اهواز
معمای زندگی گاومیش‌ها در اهواززندگی گاومیش داران در مناطق حاشیه رودخانه کارون سبب پدید آمدن ظرفیت‌های جدیدی شده اما به دلیل عدم رسیدگی به این مناطق، حجم تهدیدها بیش از ظرفیت‌ها شده و زندگی گاومیش‌ها در اهواز به معمایی جدید تبدیل شده است.

گسترش طولی شهر اهواز در سال‌های گذشته سبب شد که برخی از روستاهای اطراف اهواز امروزه شکل شهری به خود بگیرند و یک تضاد در نوع زندگی روستایی شهری در این مناطق ایجاد شده است؛ یکی از این مشکلات برای زندگی گاومیش داران ایجاد شده که گاومیش‌های آنان به دلیل کاهش عمق آب در برخی از نقاط رودخانه کارون مجبور هستند روزانه وارد کارون شوند و سر از یک منطقه مسکونی و یا یکی از پارک‌های اطراف آن در بیاورند، موضوعی که در برخی از موارد سبب گلایه شهروندان می‌شود.

همین موضوع سبب ایجاد دو نظریه درباره زندگی گاومیش داران در اهواز شده است؛ عده‌ای معتقدند که با ایجاد زیرساخت لازم در بیرون از محدوده شهر باید گاومیش داران را جا به جا کرد و به همین دلیل سبب ایجاد شهرک‌هایی به همین منظور شده است و نظریه دیگر ساماندهی گاومیش داران در محدوده فعلی است.

الگوگیری از خیابان انوشه برای ایجاد خیابان لبنیات در اهواز

یک کارشناس مسائل شهری می‌گوید: گاومیش داران امروزه به اِلِمانی برای شهر اهواز تبدیل شده‌اند و نمی‌توان آنها را وادار به ترک شهر کرد چرا که این موضوع سبب ایجاد هزینه‌های جدید برای آنان می‌شود. محسن طالقانی می‌افزاید: گاومیش داران سال‌ها است که در این مناطق زندگی می‌کنند و جا به جا کردن آنها از محدوده فعلی پاک کردن صورت مسئله است.

وی با بیان اینکه ساماندهی گاومیش داران تنها راه برون رفت از وضعیت نا به سامان فعلی است، عنوان می‌کند: حضور گاومیش داران در آن محدوده اهواز فرصتی برای توسعه گردشگری است، زندگی گاومیش داران در آن محدوده از رود کارون سبب ایجاد برخی از صحنه‌های خاص کرده که منحصر به این شهر است. همچنین می‌توان مانند خیابان انوشه اهواز که به مرکز فلافل اهواز تبدیل شده است، یک خیابان از این منطقه را به مرکز تولید لبنیات تبدیل کرد و با توجه به تردد روزانه مردم از آن مسیر خیلی زود می‌توانیم شاهد رونق این منطقه باشیم.

این کارشناس مسائل شهری با اشاره به نام گاومیش آباد برای محله‌ای که گاومیش داران در آن ساکن هستند، بیان می‌کند: وجود گاومیش داران در آن محدوده سبب آباد شدن این منطقه در اهواز شد و حالا باید برنامه‌ای از سوی شورای شهر و شهرداری اهواز و استانداری خوزستان برای توسعه این منطقه تدوین شود تا این منطقه رنگ و بوی شهری به خود بگیرد.

وی می‌گوید: گاومیش داران خود سرمایه داران بزرگی هستند به همین دلیل برنامه ریزی برای توسعه این منطقه و رونق دادن به آن نیاز به هزینه‌کردهای میلیاردی ندارد چرا که خود مردم مناطق «گاومیش‌آباد و مشعلی» برای توسعه محله خود پیش قدم می‌شوند.

ساماندهی ساختار شهر اهواز براساس بافت موجود

رئیس شورای شهر اهواز نیز با بیان اینکه ورود گاومیش‌ها به اهواز طبیعی است و نباید مردم را به این ورود حساس کنیم، می‌گوید: اطراف اهواز قدیم به دلیل وجود رودخانه سبب شد که گاومیش داران و دارندگان دام ساکن شوند. پس برای برنامه ریزی باید این موضوع لحاظ شود تا به کسی آسیبی نرسد.

عبدالزهرا سنواتی با بیان اینکه باید ساختار شهر اهواز را با توجه به بافت موجود ساماندهی کنیم، می‌افزاید: یعنی منطقه گاومیش آباد باید با در نظر گرفتن سبک زندگی مردم ساماندهی شود و با ایجاد زیرساخت‌های لازم مردم در آن منطقه ماندگار شوند.

وی با بیان اینکه نگاه به گاومیش داران و حضور گاومیش‌ها در رودخانه کارون باید حول محور ظرفیت باشد، عنوان می‌کند: تا زمانی که به این موضوع به‌عنوان تهدید نگاه کنیم نمی‌توانیم برنامه‌ درستی تدوین کنیم به همین دلیل باید آن را ظرفیت بدانیم تا بتوانیم برنامه‌هایی برای ایجاد ظرفیت اقتصادی و گردشگری ایجاد کنیم.

طراحی منطقه براساس زندگی شهری - روستایی

رئیس شورای شهر اهواز بیان می‌کند: اداره کل راه و شهرسازی باید طرحی برای خانه سازی در آن منطقه تدوین کند که یک بخش آن شهری و یک بخش آن روستایی باشد تا مناطق گاومیش آباد و مشعلی از وضعیت فعلی خارج شوند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گاومیش داران را به خالی کردن منطقه و انتقال گاومیش‌ها به بیرون از شهر مجبور کرد، می‌گوید: باید بستر کارهای اقتصادی مانند فروش فرآورده‌های گوشتی و لبنی را فراهم کنیم تا با مشارکت ساکنان این مناطق شاهد پیشرفت و توسعه این مناطق باشیم.

سنواتی عنوان می‌کند: با ایجاد بستر لازم مانند محصور کردن یک محدوده خاص برای گاومیش‌ها و آموزش لازم برای گاومیش داران می‌توانیم از ورود گاومیش‌ها به مناطق مسکونی دیگر جلوگیری کنیم که کار سختی هم نیست.

هرچند جهاد کشاورزی خوزستان برای ساماندهی گاومیش داران مجتمع گاومیش داری صنعتی داوودیه را احداث کرده اما گاومیش داران به دلایل اقتصادی حاضر به جا به جایی نیستند و معتقدند که خروج آنها از محدوده شهر و اسکان در یک مجتمع صنعتی در بین شهرستان‌های کارون و شادگان هزینه‌ نگهداری گاومیش‌ها را افزایش می‌‌دهد و برای فروش محصول آنها را در دام واسطه‌ها می‌اندازد. همچنین بخشی از کار نگهداری دام در وضعیت فعلی بر عهده اعضای خانواده است که با جابه‌جا شدن از منطقه فعلی آنها این نیروی کار را از دست می‌دهند و مجبور به استخدام نفرات جدید می‌شوند.

بنا بر آمار جهاد کشاورزی خوزستان، 135 هزار رأس گاومیش در خوزستان وجود دارد که  33 هزارتای آنها در محدوده شهر اهواز هستند و سالانه 30 هزار تن شیر تولید می‌کنند. این ارقام نشان می‌دهد که در صورت ساماندهی گاومیش‌داران با همکاری شهرداری اهواز، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خوزستان در محدوده فعلی شهر اهواز می‌توان شاهد رونق اقتصادی، توسعه متوازن و گردشگری بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار