تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۷۵۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس اداره هنری ارشاد خوزستان:
15 گروه فعال در حوزه موسیقی خوزستان فعالیت می‌کنند
رئیس اداره هنری ارشاد خوزستان در رابطه با تعداد گروه‌های موسیقی استان، بیان کرد: 15گروه به‌صورت مستمر در استان فعالیت دارند و حتی در جشنواره‌های مختلف کشوری نیز شناخته شده‌اند
رئیس اداره هنری ارشاد خوزستان در رابطه با تعداد گروه‌های موسیقی استان، بیان کرد: 15گروه به‌صورت مستمر در استان فعالیت دارند و حتی در جشنواره‌های مختلف کشوری نیز شناخته شده‌اند.

شهلا شفیعی اظهار کرد: ایران خاستگاه موسیقی‌های غنی و متنوع است و موسیقی  یکی از مولفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌آید.در این میان، خوزستان با توجه به جغرافیای فرهنگی و تعدد اقوام بیشترین ظرفیت را در این مقوله دارا است.

رئیس اداره هنری ارشاد خوزستان با اشاره به انواع موسیقی محلی، افزود: تقریبا همه اقوام ایرانی دارای موسیقی محلی خاص خود هستند که در همه حالات زندگی آنها عجین است، برای نمونه انسان از کودکی با موسیقی لالایی مادر، موسیقی کشت و کار، سوگواری ، در حین بازی، شادی، جنگ، پیروزی و ...آشنا است که انسان به ضرب‌آهنگ آنها زیست می‌کند.

وی عنوان کرد: به تعبیر دیگر، موسیقی هر ملت مانند آیینه است که اوضاع اجتماعی و تغییرات جامعه را نشان  می‌دهد، حتی موسیقی مذهبی ما نیز برگرفته از فرهنگ اقوام ما است.

شفیعی افزود: بنابر همین ضرورت‌ها در استان خوزستان با توجه به تعدد اقوام، گروه‌های موسیقی محلی موسیقی لری، دزفولی، شوشتری با 24مقام، عربی، بهبهانی، بندری، بختیاری، قشقایی و کوبه‌ای مروارید سیاه را شامل می‌شوند که 2گروه عربی و بختیاری به نسبت بقیه بیشتر هستند.

رئیس اداره هنری ارشاد خوزستان در رابطه با تعداد گروه‌های موسیقی استان، بیان کرد: 15گروه به‌صورت مستمر در استان فعالیت دارند و حتی در جشنواره‌های مختلف کشوری نیز شناخته شده‌اند که می‌توان برای موسیقی بختیاری گروه‌های نی‌نال، هیجار، هم‌درنگ، تاراز و اسماری را نام برد، همچنین در بخش موسیقی عربی، گروه‌های میسان، الغدیر، حویزاوی، بندری کارون و نخل طلایی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: با این ظرفیت غنی امکان برگزاری فستیوال موسیقی محلی در استان بسیار است اما تنها در صورتی که اعتبار مناسب و همکاری و همیاری نهادهای فرهنگی وجود داشته باشد؛ چرا که عدم اجراهای مرتب اینگونه موسیقی باعث دوری نسل جوان ما با گونه‌های بومی است و در نتیجه هویت هنری اقوام هم دچار تغییرات اجباری می‌شود.

شفیعی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در صداوسیمای استان، عنوان کرد: رسانه‌ها و صداوسیما باید برای فرهنگ‌سازی در زمینه درست استفاده کردن از هنر موسیقی برای مخاطبان تلاش کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار