تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸
کد خبر: ۱۷۵۴۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس شورای کارگری خوزستان:
برخی واحدهای صنعتی خوزستان شورای کارگری ندارند
رییس شورای کارگری خوزستان گفت:یکی از مشکلات عمده و مهم جامعه صنعتی خوزستان نبود شورای اسلامی کارگری در برخی از واحد های صنعتی برای پیگیری قانونی مطالبات آن ها است.

هوشنگ درویشی شامگاه یکشنبه در پنجمین نشست گفتمان میثاق با موضوع نقش نخبگان در مطالبات کارگری در محل حسینیه حیدری اهواز اظهار داشت: یکی از مواردی که در چند سال اخیر با آن مواجه هستیم اجرا نشدن صحیح اصل 44 قانون اساسی در رابطه با خصوصی سازی است.

وی افزود: شرکت گروه ملی ، نیشکر هفت تپه، لوله سازی و تصفیه شکر‌ اهواز مشکلاتی را در سال های اخیر در حوزه کارگری داشته و دارند که یکی از دلایل اصلی آن همین عدم اجرای صحیح اصل 44 است.

رییس شورای کارگری خوزستان گفت: کارخانه ها و شرکت های خوزستان اکثرا بزرگ و مادر تخصصی هستند و اگر اصل 44 درست اجرا شود دیگر با چنین مشکلات کارگری و تولیدی مواجه نمی شویم.

وی بیان کرد: باید در واگذاری شرکت ها و کارخانه ها به بخش خصوصی نظارت دقیق تری داشته باشیم .

درویشی تصریح کرد: از نخبگان استان انتظار می رود در خصوص واگذاری کارخانه‌های دولتی به خصوصی و نیمه دولتی دقت لازم را داشته باشند و راه کارهای مورد نیاز را مطرح کنند.

وی ادامه داد:اکنون با بحران های کارگری زیادی مواجه هستیم؛ در بحث واگذاری ها باید از مدیران متخصص و ارشد و مسئولان مربوطه استفاده کافی را داشته باشیم. 

رییس شورای کارگری خوزستان گفت: برای بحث مشکلات نیشکر هفت تپه از چهار سال پیش تاکنون می گوییم مدیر این مجموعه توانمند نیست و مدیران تخصصی را اخراج کرده و همین امر باعث شده مشکلات زیاد شود اما کسی اهمیت نمی دهد.

وی بیان کرد: نیشکر هفت تپه 24 هزار هکتار است اما 6 هزار هکتار آن زیر کشت رفته و این در حالی است که باید 12 هزار هکتار زیر کشت برود.

درویشی تصریح کرد: خیلی از شرکت های تخصصی ما فاقد شورای اسلامی کارگری بوده و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی در این شرکت ها می شود؛ این شورای کارگری می تواند به درستی مطالبات شرکت ها را دنبال کند. 

وی گفت: کارگران و کارمندان سرمایه اصلی واحدها،شرکت ها و صنایع استان هستند اما در برخی از موارد کارخانه هایی که واگذار شده با این قشر زحمتکش برخورد نا مناسبی می کنند؛ سیاست ارباب رعیت دیگر در نظام اسلامی برداشته شده و باید با کارگران و کارمندان برخورد مناسبی صورت گیرد حتی اگر امتیاز این شرکت به شرکت های خصوصی با سیاست های متفاوت واگذار شود.

رییس شورای کارگری خوزستان گفت: بحران شرکت ها هیچ ارتباطی به کارگران ندارد چرا که آن ها جوابگوی خانواده های خود هستند و تنها مطالبات به حق خود را می خواهند.

وی گفت: اگر اصل 44 در زمینه واگذاری شرکت ها و کارخانه های استان صحیح اجرا شود مشکلات کارگری را به دنبال نخواهد داشت؛ چرا باید افرادی را روی کار بیاوریم که با این شغل در ارتباط نبوده و هیچ تخصصی ندارند و تنها مشکلات را دو چندان می کنند.

وی بیان کرد: از نمایندگان خواستاریم که موضوع تبدیل وضعیت کارگرانی که در مشاغل ماهیت دارفعالیت می کنند را به صورت جدی پیگیری کنند؛ بارها و بارها در این زمینه نامه‌هایی را ارسال کرده ایم اما نیازمند حمایت نمایندگان استان هستیم .

درویشی گفت: اکنون برخی از شرکت ها قراردادهای خود را از یک سال به یک ماه کاهش داده اند و در صورت هر مشکلی آن کارگر را فسخ قرارداد می کنند.

وی تصریح کرد: خوزستان استان صنعتی ،کشاورزی و مرزی است؛ نمی توانیم صبر کنیم تا واحد‌های صنعتی حتما دچار مشکل شوند بعد به آن رسیدگی کنیم .

مطالبه گری حقوق مردم یکی از رسالت های اصلی گفتمان میثاق 

همچنین سید کریم حسینی مسئول تشکیلات گفتمان میثاق در این مراسم اظهار داشت: این تشکیلات از حدود 6 سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و نشست های تخصصی و عمومی متعددی را با حضور نخبگان و اساتید دانشگاهی برگزار کرده است.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی این تشکیلات گردهمایی مجموعه ای از نخبگان، دردمندان و افرادی که دغدغه جامعه را دارند بوده و سعی شده نشست های تخصصی را به گفتمان تبدیل کنیم اما در آینده این تشکیلات را به شکل رسمی و ثبت شده بر اساس قانون احزاب دنبال کنیم .

وی بیان کرد: مطالبه گری حقوق مردم یکی از رسالت های اصلی گفتمان میثاق است؛ در این نشست ها فعالان سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و عشایری حضور دارند و به بررسی مشکلات جامعه استان می پردازند.

وی گفت: مشکلات جامعه را باید به شکلی مطرح کنیم تا این مطالبه ها به صورت کارشناسی شده، توسط نخبگان به گوش مدیران و مسئولان برسد.

حسینی تصریح کرد: این نشست با عنوان مطالبات کارگری برگزار شده چرا که تمامی دغدغه نخبگان جامعه این است که بتوانیم از طریق این تریبون ها و زبان نخبگان مشکلات را به مقامات منتقل کنیم.

وی گفت: این هنر‌ مدیران نیست که کارگران به دلیل اخراج و یا حقوق های معوق به خیابان بیایند و پس از آن مطالبات آن ها پرداخت شود؛ عده ای در این میان هنجار شکنی می کنند و همین امر مشکلات زیادی را برای جامعه به دنبال دارد.

حسینی تصریح کرد: تا زمانی که مطالبات کارگران زیاد نشده،حقوق آن ها باید پرداخت کرد؛ اینکه حقوق معوق کارگران را بدهم افتخار نیست بلکه ضعف مدیریتی است که باید اصلاح شود . 

وی گفت: بدون نگاه حزبی و قومی باید به مشکلات کارگری و مشکلات جامعه بپردازیم چرا که برخی از مشکلات استان خوزستان در‌ بسیاری از استان ها نیز وجود دارد اما سوء مدیریت ها دیده نمی شود.

نشست پنجم گفتمان میثاق با موضوع نقش نخبگان در مطالبات کارگری شامگاه یکشنبه با حضور حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه موقت اهواز و جمعی از مسئولان و نخبگان استان در حسینیه حیدری اهواز برگزار شد و در این نشست مسائل و مشکلات جامعه کارگری استان و بخصوص تجمعات اخیر کارکنان گروه ملی و نیشکر هفت تپه از سوی نمایندگان جامعه کارگری مطرح شد.

در این نشست جمعی از کارگران نیز نسبت به عدم توجه کافی مسئولان به حقوق های معوق کارگران در شرکت های مختلف استان معترض بودند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار