تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۱۷۵۴۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارائه آخرین وضعیت مطالعات طرح مقابله با گرد و غبار همزمان با هفته پژوهش در جمع اساتید دانشگاه آزاد اهواز
خوزنیوز: همزمان با هفته پژوهش علی محمد طهماسبی بیرگانی مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار کشور در جمع اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز از پایان مطالعات گرد و غبار استان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد مطالعات طرح مقابله با گرد و غبار کشور انجام شده و مطالعات استان خوزستان نیز با همکاری بین بخشی هواشناسی، منابع طبیعی و سازمان نقشه برداری تهیه گردیده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح این مطالعات پرداخت و گفت: این مطالعات نشان داده که میزان گرد و غبار در فصل‌های پاییز و زمستان در استان بیشتر از سایر فصل‌ها است. 

وی  عامل فعال سازی این گرد و غبار را بادهای بالای ۱۰ متر بر ثانیه عنوان نمود و گفت: این  مطالعات نشان داده که حجم کانون‌های گرد و غبار از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۷ سه برابر شده است.

وی با تاکید بر مدیریت منابع آب و نقش آن در کاهش گرد وغبار بر تعیین روش صحیح مصرف آب در بخش‌های کشاورزی و سایر بخش‌ها تأکید نمود و یکی از عوامل اصلی تولید کانون‌های گرد و غبار عدم مدیریت مناسب منابع آب دانست و این عدم مدیریت در گستردگی کانون ها نقش بسزایی دارد.

مدیر طرح مقابله با گرد و غبار کشور در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بارندگی امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به بارندگی های مناسب اخیر امسال شاهد کاهش میزان گرد و غبار در سطح استان خواهیم بود. 

طهماسبی در بخش پایانی سخنان خود  ضمن گرامیداشت هفته پژوهش گفت: تعداد ۱۲ نوع مالچ بیولوژیک  مراحل پایانی خود را می‌گذارند که در صورت تایید می توان از آنها برای مقابله و مهار کانون ها استفاده کرد.

 لازم به ذکر است در این مراسم احمد رضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز ضمن تبریک هفته پژوهش از آمادگی اداره کل حفاظت محیط زیست برای  همکاری در برنامه های پژوهشی در سطح دانشگاه خبر داد و گفت: محیط زیست استان از طرح‌های مطالعاتی که در حوزه محیط زیست استان باشد پشتیبانی خواهد کرد.

 در این مراسم  طیب ساکی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز از حضور مدیر طرح مقابله با گرد و غبار و مدیرکل حفاظت محیط زیست تقدیر نمود.

در پایان نیز از نمایشگاه کتابی که با موضوع پژوهش و محیط زیست در محوطه دانشگاه برپا شده بود بازدید به عمل آمد
:
:
:
آخرین اخبار