تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۷۵۴۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناظر گمرکات خوزستان:
زیرساخت های بازارچه مرزی چذابه متناسب با نیازها نیست
ناظر گمرکات خوزستان گفت: زیرساخت های بازارچه مرزی چذابه متناسب با نیازهای منطقه و صادرکنندگان کالا نیست.

غلامرضا بلوطی میرزا روز دوشنبه افزود: زیرساخت ها همچون بارانداز مناسب ، وضعیت تخلیه و بارگیری و جاده دسترسی منطبق با برنامه کلان و طرح جامع این بازارچه نبوده و نیازمند بازنگری است.

وی با تایید برخی مشکلات بازارچه و گمرک چذابه در ماههای اخیر که ناشی از ازدحام و ایجاد ترافیک سنگین کامیون ها و تریلرهای حامل کالاهای صادراتی بود اظهار داشت: اگر زیرساخت های این بازارچه کامل بود شاهد بروز چنین مشکلات و سردرگمی نبودیم.

معطلی رانندگان ناشی از تراکم و ازدحام بی سابقه کامیون های حامل بار صادراتی در ماههای اخیر که گاه تا 15کیلومتر می رسید مشکلات فراوانی برای رانندگان و صادرکنندگان ، ترخیص کاران و تجار محلی ایجاد کرد ضمن آنکه بارش های سیل آسای پاییزی در غرب خوزستان خساراتی به کالاهای صادراتی وارد نمود. 

ناظر گمرکات خوزستان به ضرورت مدیریت بازارچه و اجرای طرح های عمرانی و تکمیل زیرساخت های آن اشاره کرد و افزود: گمرک به سهم خود آمادگی دارد در طرح ساماندهی کامل این بازارچه مشارکت داشته باشد.

موقعیت راهبردی مرز چذابه در مقابله با تحریم های غیرقانونی امریکا

ناظر گمرکات خوزستان به موقعیت راهبردی مرز چذابه و دسترسی به بازار تجارت استان های شرقی عراق به خصوص میسان و بصره اشاره کرد و افزود: این بازارچه تجاری و مرزی می تواند در مقابله با تحریم های غیرقانونی امریکا نقش محوری داشته باشد.

بلوطی میرزا افزود: استقبال مردم عراق از کالاهای ایرانی و روابط عمیق فرهنگی و اجتماعی 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق ، اهمیت این بازارچه مرزی را دو چندان کرده است.

وی سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این بازارچه راهگشا عنوان کرد و افزود: بخش نگری و سهم خواهی در این بازارچه چذابه سبب کندی فعالیت این بازارچه خواهد شد که نبض اقتصادی استان به خصوص شهرهای غربی خوزستان محسوب می شود .

با وجود فشارهای سیاسی امریکا برای تحریم کالاهای ایران از سوی عراق ، مسئولان بلند پایه عراقی به طور رسمی اعلام کردند عراق در نظام تحریم های غیرقانونی مشارکت نخواهد نکرد و همچنان تجارت با ایران را ادامه می دهد.

بر اساس اعلام اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در هشت ماه نخست امسال با 40درصد افزایش به 13میلیارد دلار رسیده که برابر با کل صادرات ایران به عراق درسال 1396 بوده است. 

امسال به دلیل تغییرات و نوسانات نرخ ارز در کشور و افزایش توان خرید تجار و بازرگانان عراقی ، صادرات کالا از مرز چذابه بیش از 45درصد افزایش داشته است.

پارسال حدود 350میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی شامل مواد غذایی ، آهن آلات ، لبینات و ماهی پرورشی ، مصالح ساختمانی و مصرفی از بازارچه مرزی چذابه به عراق صادر شد.

بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز در سال 1387به منظور صادرات کالا به عراق و تردد زائران 2 کشور باز شد. 

فعالیت این بازارچه مرزی در یک دهه اخیر سبب رونق اقتصادی شهرهای غرب خوزستان و ایجاد اشتغال مولد برای واحدهای تولیدی و صنعتی خوزستان شده است.

گذرگاه مرزی چذابه یکی از سه کانون اصلی تردد زائران اربعین بود به طوری که در ماه صفر 229هزار زائر از این مرز به عتبات عالیات مشرف شدند. 

خوزستان با 2 استان میسان و بصره که 300کیلومتر مرز آبی و زمینی مشترک با آنان دارد تفاهم نامه همکاری در زمینه های تجاری ،فرهنگی و آموزشی دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار