تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۷۵۴۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر مرکز فرآهم‌آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
اهدای عضو در خوزستان وضعیت خوبی ندارد
مدیر مرکز فرآهم‌آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بالا بودن تعداد مرگ مغز گفت: با وجود بالا بودن موارد مرگ مغزی، اهدای عضو در خوزستان وضعیت خوبی ندارد.

دکتر امین بحرینی اظهار کرد: در سال جاری حدود 50 تا 60 مورد مرگ مغزی در میان بیماران خوزستانی شناسایی شد که قابلیت اهدای عضو داشتند ولی از این تعداد، تنها 16 مورد اهدای عضو انجام شده است. 

وی با اشاره به پیشینه انجام عمل پیوند در خوزستان افزود: عمل پیوند کلیه از اوایل دهه 80 در اهواز انجام می‌شد و انجام پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی نیز از حدود سال 89 شروع شد. این عمل از 5 مورد اهدا عضو در سال شروع شد و اکنون به سالانه 20 تا 25 مورد رسیده است.

بحرینی افزود: نمی‌توان گفت که افزایش تعداد موارد اهدای عضو از 5 مورد به 20 مورد در سال، به معنی بهتر شدن اوضاع است زیرا در لیست انتظار، تعداد زیادی افراد نیازمند پیوند وجود دارد که به علت تامین نشدن شرایط پیوند در خوزستان، مجبور می‌شوند به اصفهان و شیراز بروند. بنابراین با وجود این تعداد افراد نیازمند و نیز بالا بودن تعداد موارد مرگ مغزی، وضعیت اهدا در خوزستان اصلا خوب نیست.

این فوق تخصص جراحی پیوند اعضا افزود: برای افزایش موارد رضایت خانواده‌ها به اهدای اعضا بیمار مرگ مغزی، همه باید دست به دست هم بدهند و این تنها کار تیم پیوند نیست. صدا و سیما و رسانه‌ها تاثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی دارند و نباید تنها به یک برنامه در سالروز گرامیداشت اهدا عضو اکتفا کرد.

مدیر مرکز فرآهم‌آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مشکلاتی که در جلب رضایت خانواده‌ها برای اهدای عضو وجود دارد، عنوان کرد: این مشکلات، بیشتر فرهنگی هستند. مردم گاه باور ندارند که مرگ مغزی یعنی مرگ قطعی و برگشتی در کار نیست. این باور باید در افکار عمومی ایجاد شود تا رضایت نیز به وجود بیاید. 

به گفته مدیر مرکز فرآهم‌آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شاخص اهدای عضو در خوزستان یک‌دهم شاخص کشوری است به صورتی که اگر شاخص برای کشور 16 تا 20 باشد در خوزستان 1.5 تا 2 است. در خوزستان حداقل 500 نفر در لیست انتظار دریافت پیوند کلیه و 60 نفر در لیست انتظار دریافت پیوند کبد هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار