تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۷۵۵۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلفن‌همراه ۱۰ماهه چقدر گران شد؟
تلفن همراه از جمله کالاهایی است که طی یک‌سال گذشته نوسانات شدید قیمتی را تجربه کرده است چنانچه قیمت برخی از موبایل‌هایی که سال گذشته حدود ۵۰۰هزار تومان معامله می‌شد، یک شبه سه برابر و نرخ موبایل‌های لوکس بازار، نجومی شد.
  این افزایش قیمت تحت تاثیر عوامل مختلفی بود؛ نوسانات نرخ ارز کنار سودجویی‌های برخی افراد به اضافه مقداری هرج و مرج، نبود نظارت کافی و کمبود اجناس در بازار، آش فروش موبایل را به شدت شور کرد. با این اوصاف خریداران هم تا مدت‌ها برای خرید عقب‌نشینی کردند و همین موضوع باعث رکود بازار فروش موبایل شد.

بسیاری از افرادی که طرفدار پروپاقرص برندهایی مثل سامسونگ و آیفون بودند، دست از علایق خود کشیده و قیمت‌های حال حاضر را واقعی نمی‌دانند. همه این برند‌ها با افزایش 50 تا 60درصدی قیمت مواجه شده اند،

به طور مثال( آیفونx با قیمت پایه 999 دلار) که در اسفند ماه سال گذشته نرخی بالغ بر 5 تا 6 میلیون داشت ناگهان در کمتر از 10ماه، آذر ماه سال جاری 11 تا 13میلیون تومان هم خرید و فروش شد.

نکته قابل تامل اینکه در این بین، مغازه‌داران هم بر سر قیمت یک کالای واحد یک کلام نیستند، به نحوی که یک فروشگاه عرضه تلفن همراه، آیفون xr را حدود 15میلیون تومان به فروش می‌رساند و چند مغازه آن‌طرف‌تر همان مدل را 13میلیون!

سامسونگ گلکسی آ8 که قیمت آن سال گذشته تقریبا 2میلیون و 500هزار تومان بود حالا با قیمت غیرواقعی 5میلیون تومان و 300هزار به فروش می‌رسد.

در عین حال تعدادی از خریداران نیز بر این باورند که برخی از سودجویان بازار تلفن همراه، اجرای طرح رجیستری از مهرماه سال96 را بهانه کرده و قیمت موبایل را یک‌باره افزایش دادند. در حالی که به گفته کارشناسان طرح رجیستری آنچنان که در واقعیت رخ داد، تاثیری زیادی بر قیمت واقعی موبایل نداشته است.

البته این تمام ماجرا نیست و افزایش قیمت تنها مختص آیفون و سامسونگ که بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند نمی‌شود و تمامی برند‌های تلفن همراه (هواوی، شائومی، ال‌جی، اچ تی سی، سونی و ...) را شامل می‌شود.

در جدول زیر به طور مشخص تفاوت قیمت‌ خرید انواع موبایل در اسفند ماه سال گذشته نسبت به آذر ماه امسال را مشاهده می‌کنید؛

بررسی قیمت انواع گوشی همراه سامسونگ

15 - Copy

15

بررسی قیمت انواع گوشی همراه آیفون

14

14 - Copy

 اقتصادآنلاین

:
:
:
آخرین اخبار