تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۷۵۵۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهانگیری:دشمن مراکز حساس اقتصادی ‌کشور را هدف‌گیری کرده است
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دشمن مراکز حساس اقتصادی ‌کشور که رفاه جامعه در گرو آن است را هدف‌گیری می‌کند. بخش نفت و گاز که درآمد اصلی کشور است مورد تهاجم قرار گرفته شد. در این وضعیت نیروهای دانشگاهی باید تمرکز کنند و نیازهای صنایع را برطرف کنند.

صبح امروز مراسم افتتاح خط تولید انبوه مته حفاری از طریق ویدیو کنفرانس توسط جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در شهرک صنعتی شماره ۳ اهواز برگزار شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در ابتدای این مراسم و پیش از افتتاح خط تولید، اظهار کرد: مته حفاری یکی از اقلام استراتژیک و پرمصرف صنعت نفت و حفاری است که امروز به دانش فنی آن دست یافتیم و بومی‌سازی شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نتیجه رسیدن این طرح بزرگ پس از سال‌ها، عنوان کرد: دانش پایه اصلی اقتدار هر کشوری است و برای کشور ایران نیز به عنوان یک مسئله مهم باید مورد توجه قرار بگیرد. نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به توسعه پایدار، توسعه علمی است که از مسیرهای دیگر سریع‌تر است. لازم است پیش‌نیاز و ملزومات توسعه علمی را از نظر علمی و نظری در کشور فراهم شود.

غلبه مدیریت دانش بر دیگر مدیریت‌ها

جهانگیری با بیان این‌‌که بشریت به سمت توسعه علم در مسیر توسعه کشور حرکت می‌کند، اظهار کرد: ایجاد نظام یکپارچه در آموزش، پژوهش و فناوری یک ضرورت است و هرکدام باید مکمل دیگری باشد. نقش توسعه و تولید فناوری در دهه‌های اخیر در کشورها پررنگ شده است. امروز فناوری‌های جدید نقش مهمی در توسعه به عهده گرفته‌اند و یک تحول اساسی در روند توسعه به وجود آوردند. جایگاه سرمایه‌ها در توسعه تغییر کرده است. اگر زمانی منابع طبیعی مهم‌ترین عامل توسعه بودند، امروز منابع علمی و استفاده از نیروهای متخصص جایگزین شده است.

وی گفت: اکنون مدیریت دانش بر سایر مدیریت‌ها غلبه پیدا کرده است. چه در شرایط عادی بخواهیم مسیر توسعه را دنبال کنیم و چه در شرایط دشوار امروز، باید مسیر توسعه علمی را در پیش بگیریم. باید برای شرایط سخت و دشوار آماده باشیم و فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید را برای توسعه کشور کشف کنیم.

جهانگیری با اشاره به تهاجم دشمن به بخش‌های اقتصادی کشور، تصریح کرد: دشمن مراکز حساس اقتصادی ‌کشور که رفاه جامعه در گرو آن است را هدف‌گیری می‌کند. بخش نفت و گاز که درآمد اصلی کشور است مورد تهاجم قرار گرفته شد. در این وضعیت نیروهای دانشگاهی باید تمرکز کنند و نیازهای صنایع را برطرف کنند.

وی گفت: توانمندی بزرگی ایران در این ۴۰ سال به دست آورده است و جوانان این کشور قادر هستند ایران را از پیچ‌های سخت و مهم با ظرفیت‌های جدیدی که خلق می‌کنند به راحتی عبور دهند. نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی که نقش فرصت‌سازی و ایجاد ظرفیت جدید را دارند در این شرایط بیشتر نقش‌آفرین خواهند بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت توجه به بازار برای محصولات داخلی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی که شرایط سخت به کشور می‌دهد، اصلاح ساختار به خصوص اصلاح ساختاری اقتصادی و به ویژه در بخش بودجه است. در گذشته استفاده از بودجه‌های دولتی برای کارهای پژوهشی و دانشگاهی بسیار زیاد بود که امروز این موضوع باید اصلاح شود و برخی از این قسمت‌ها حذف شود.
 
تولید مته حفاری مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است

بهرامی مقدم با اشاره به این‌که مته حفاری یکی از اقلام استراتژیک صنعت نفت و حفاری است، اظهار کرد: تلاش ۱۰ ساله جوانان نخبه برای تولید مته حفاری دندانه‌ای نتیجه داد. استان خوزستان با توجه به گستره مخازن نفتی که دارد نیاز وافری به این کالا دارد. همچنین کشورهای همسایه خلیج فارس که دارای صنعت نفت و حفاری هستند از این کالای استراتژیک استقبال خواهند کرد.

وی افزود: با تلاش شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری تولید نفت در استان به ویژه در حوزه غرب کارون افزایش یافت و برنامه‌های خوبی در توسعه ۲۸ مخزن درحال انجام است و منابع آن نیز تأمین شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با بیان این‌که تولید مته حفاری یکی از مصداق‌های بارز اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: در صنایع مانند نفت که بسیار حائز اهمیت است باید به دانشمندان و اساتید دانشگاه در این حوزه اعتماد کنیم و موانع و مشکلات قانونی که بر سر راه سپردن کار به این افراد است و همچنین سفارش کالاهای وارداتی وجود دارد را برطرف کنیم.

 وی گفت: شاهد هستیم در بسیاری از مراکز علمی مطرح دنیا دانشمندان ما در بالاترین سطوح تحقیقاتی و تصمیم‌گیری در حال فعالیت هستند و امروز سندی برای تجدیدنظر در نوع ارتباطمان با نخبگان در جهاد دانشگاهی خوزستان است.

همکاری متقابل دانشگاه و صنعت در تولید مته حفاری

علیرضا علوی رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به اینکه امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش جمعی از نیروهای جوان در جهاد دانشگاهی خوزستان هستیم، اظهار کرد: پروژه ساخت مته حفاری از سال ۸۷ آغاز شد و تاکنون ۴ رئیس جهاد دانشگاهی در استان خوزستان تغییر کرد ولی این پروژه از دستور کار این دانشگاه خارج نشده است. همچنین اعتماد همکاران در صنعت نفت به دانشگاهیان و همکاری متقابل دانشگاه و صنعت را به‌طور کامل در طراحی و تولید مته حفاری مشاهده می‌کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی خوزستان عنوان کرد: در استان خوزستان که عموماً اخبار خوبی از آن منعکس نمی‌شود ما توانستیم نشان دهیم که جوانان تحصیل‌کرده این استان می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند.

مته حفاری تولیدشده نیاز اولیه همه دکل‌های حفاری است و دومین مته‌ای است که وارد چاه می‌شود و عملیات حفاری مقدماتی را درون چاه انجام می‌دهد.

همچنین در انتهای این مراسم از مهندس قلم‌بر دزفولی مدیرعامل پشتیبانی ساخت و تامین کالاهای شرکت نفت ایران تقدیر و تشکر شد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار