تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۱۷۵۶۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمربندی که سبز نشد
با گذشت بیش از 7 سال از روز اجرای پروژه احداث کمربند سبز اهواز، تاکنون فقط 800 هکتار از 7 هزار هکتار این طرح به بهره برداری رسیده است.

سال 89 بدترین سال اهواز از نظر آب و هوایی بود و همین عامل سبب شد که مسئولان خوزستانی ساخت کمربند سبز در اهواز را در اولویت نخست سال 90 قرار دهند؛ پروژه‌ای که قرار بود تا سال 95 تکمیل شود اما با گذشت 7 سال هنوز نتواسته شهر خاکستری اهواز را به رنگ سبز درآورد.

براساس مصوبه کارگروه تشکیل شده در استانداری خوزستان برای احداث کمربند سبز اهواز قرار بود این پروژه با قطر 72 کیلومتر اهواز را احاطه کند و به همین دلیل هرکدام از صنایع و کارخانجات مستقر در اهواز موظف به اجرای قسمتی از پروژه شدند.

ناهماهنگی در اجرای این پروژه و ادعای بی پولی شرکت نفت و صنایع فولاد خوزستان سبب شد که پس از گذشت 7 سال هنوز کمربند سبز اهواز سبز نشود و نه تنها تلاش‌ها برای پیشبرد کار افزایش پیدا نکرد بلکه حتی در یک مقطع زمانی پیمانکار شهرداری اهواز در این پروژه با شکایت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان بازداشت شد.

شرکت‌ها و کارخانجات مستقر در اهواز کاری نمی‌کنند

معاون اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز با بیان اینکه کل مساحت کمربند سبز اهواز 7 هزار و 120 هکتار است، می‌گوید: سهم شرکت‌ها و کارخانجات آلاینده برای اجرای بخشی از این طرح مشخص شده و براساس مصوبات کارگروه تشکیل شده در استانداری سهم کارخانجات فولاد خوزستان، فولاد اکسین اهواز، فولاد کاویان، نورد و لوله، گروه ملی و لوله سازی به ترتیب 750، 450، 80، 100، 220 و 200 هکتار است.

سعید جهانگیری می‌افزاید: همچنین سهم شرکت‌های ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب یک هزار و 400 هکتار و سهم شرکت شهرک‌های صنعتی 300 هکتار است.

وی با بیان اینکه سهم اداره کل راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی خوزستان 2 هزار هکتار است، عنوان می‌کند: 500 هکتار سهم شرکت نیشکر دهخدا و یک‌هزار و 200 هکتار نیز سهم شهرداری اهواز است.

معاون اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز بیان می‌کند: شهرداری اهواز تاکنون 800 هکتار از این طرح را تکمیل کرده و 400 هکتار باقی‌مانده نیز زمانی احداث می‌شود که ارتش و راه و شهرسازی این زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهند.

وی می‌گوید: متأسفانه شرکت‌ها و سازمان‌هایی که باید در طرح احداث کمربند سبز اهواز همکاری کنند تاکنون قدمی در این زمینه بر نداشته‌اند و فقط 800 هکتار از کمربند سبز اهواز توسط شهرداری در بخش‌هایی از مناطق غرب و شمال غرب اهواز احداث شده است.

شهرداری گزارشی ارائه نداده است

معاون عمرانی سابق استاندار خوزستان نیز معتقد است که شهرداری اهواز تاکنون درباره کم‌کاری‌ها گزارشی ارائه نداده و هم‌اکنون پروژه احداث کمربند سبز اهواز در حال اجراست، فرامند هاشمی‌زاده می‌گوید: صنایع و شرکت‌های صنعتی در این پروژه مشارکت کردند اما هنوز نتوانسته‌اند به آن حد نصابی که به آنها واگذار شده برسند.

وی می‌افزاید: در غرب اهواز اقداماتی انجام شده که این زمین‌ها متعلق به راه و شهرسازی و منابع طبیعی است و در شرق اهواز هم اقداماتی انجام شده و پروژه‌ها باید تکمیل شوند اما مهم‌ترین مسئله پس از تکمیل، تأمین آب مورد نیاز است.

معاون عمرانی سابق استاندار خوزستان ادامه می‌دهد: استانداری خوزستان همه کارهای مربوط به هماهنگی را انجام داده و در برخی از موارد هم اعتبارات مورد نیاز را تأمین کرده است اما اگر گره‌ای در این پروزه وجود دارد باید توسط شهرداری به ما اعلام شود تا در راستای حل ان گام برداریم.

وی با بیان اینکه این پروژه باید در کم‌ترین زمان ممکن تکمیل شود، می‌گوید: اگر کمربند سبز احداث نشود با مشکل تصرف عرصه مواجه می‌شویم که تخلیه آن مشکلات جدیدی را پدید می‌اورد. شهرداری باید بداند که مشکلات با گلایه حل نمی‌شود و برای حل آنها باید با شرکت‌ها و کارخانجات هم‌افزایی، هماهنگی و یک سری مراودات حل می‌شود.

پول و زور راه‌های تکمیل کمربند سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز نیز می‌گوید: مدیر کارگروه احداث کمربند سبز اهواز معاون عمرانی استاندار است که در گذشته معاونان استاندار کم‌کاری می‌کردند اما در زمان فرامند هاشمی‌زاده برخی از مشکلات حل شده است.

حمید امیری‌فرد می‌افزاید: البته ملزم کردن ادارات و صنایع برای اجرای تعهدات از جمله وظایف مدیر کارگروه است و باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

وی بیان می‌کند: تنها راه حل برای اجرای کامل این طرح پول و زور است، استانداری خوزستان باید با استفاده از اختیارات قانونی خود شرکت‌ها و کارخانجات را موظف به همکاری در تکمیل این پروژه کند.

بنا بر آمار سازمان حفاظت از محیط زیست، کلانشهر اهواز در سال گذشته فقط 4 روز هوای پاک داشت در صورتی که مردم این کلانشهر 354 روز هوای ناسالم، ناسالم برای گروه‌های حساس و خطرناک را تجربه کردند.

براساس استانداردهای جهانی سرانه فضای سبز در شهرهای صنعتی 25 متر است که این امار در اهواز 11.2 کمتر از حد استاندارد است و با توجه به هوای آلوده این کلانشهر تکمیل کمربند سبز جزو اقدامات ضروری به شمار می‌رود اما باید دید که تکمیل این پروژه واقعا نیاز به پول و زور دارد یا کمی هماهنگی و دلسوزی می‌تواند منجر به پیشرفت کار شود؟
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار