تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۷۵۷۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نظارت بر عملکرد سرویس مدارس دغدغه این روزهای والدین
جامعه یک میلیونی دانش آموزان خوزستانی سبب ایجاد دغدغه‌های زیادی در تأمین نیازهای آنان شده است. یکی از مهم‎‌ترین دغدغه‌ها در این زمینه، ایمنی تردد دانش آموزان است برای خانواده‌هاي این دانش‌ آموزان محسوب می‌شود
جامعه یک میلیونی دانش آموزان خوزستانی سبب ایجاد دغدغه‌های زیادی در تأمین نیازهای آنان شده است. یکی از مهم‎‌ترین دغدغه‌ها در این زمینه، ایمنی تردد دانش آموزان است برای خانواده‌های این دانش‌ آموزان محسوب می‌شود.

محدود بودن سیستم حمل و نقل و کمبود وسایل نقلیه عمومی در اهواز، یکی از معضلات دانش آموزان در فصل مدرسه است که خانواده‌ها برای کاهش دغدغه‌های خود به استفاده از سرویس مدارس روی می‌آورند.

سالانه بسیاری از دانش آموزان از سرویس های مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده می‌کنند و هر دانش¬آموز حداقل روزی دو بار از این سرویس ها سوار یا پیاده می‌شود اما در عین حال بسیاری از والدین نگران اتفاقات احتمالی در سرویس مدارس هستند.

تاخیر رانندگان سرویس در آمدن و بردن دانش¬آموزان به مدرسه و برعکس، فرستادن شخصی به عنوان جایگزین راننده برای جابه‌جایی دانش آموزان به مدرسه بدون اطلاع مدیر مدرسه در برخی روزها، جابه جایی دانش آموزان بیش از تکمیل ظرفیت خودرو و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی بخشی از گلایه‌ها و انتقادهای والدین اهوازی از سرویس مدارس است.

نباید نگرانی‌هایمان دو برابر شود

یکی از شهروندان اهوازی به فارس می‌گوید: ما از سرویس مدارس برای ایمنی حمل و نقل فرزندان خودمان استفاده می‌کنیم اما گاهی اوقات به دلیل نبود نظارت، دغدغه‌های ما دوچندان می‌شود چرا که راننده سرویس یا با تأخیر به منزل ما می‌رسد یا اینکه راننده معرفی شده از سوی مدرسه خودرو را در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد تا این شخص جدید دانش اموازان را جا به جا کند که این موضوع سبب نگرانی ما می‌شود.

وی می‌افزاید: در گذشته ما این موضوع را به مسئولان مربوطه اطلاع می‌دادیم اما آنها فقط به گفتن «ان‌شاءالله اتفاقی نمی‌افتد، نگران نباشید» بسنده می‌کردند که این موضوع مورد رضایت ما نبود.

این شهروند اهوازی بیان می‌کند: امیدواریم مسئله نظارت بر عملکرد رانندگان مانند افزایش نرخ سرویس‌ها برای مسئولان شهری و آموزش و پرورش مهم باشد تا والدین با پرداخت این هزینه‌ها خیال راحتی داشته باشند نه اینکه هم هزینه سرویس را پرداخت کنند و دغدغه‌هایشان هم دو برابر شود.

جابه جایی 250 هزار دانش آموز اهوازی با سرویس مدارس

یک عضو شورای شهر اهواز نیز به فارس می‌گوید: کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و ایجاد آرامش در بین اعضای خانواده از مزایای ساماندهی سرویس¬های مدارس است، اما این موضوع در صورتی محقق می¬شود که سرویس های مدارس استانداردهای لازم را داشته و رانندگان کاملا تاییدشده باشند.

«رحیم کعب‌عمیر» با بیان این که سرویس مدارس از حساسیت خاصی برخوردار است، اضافه می‌کند: در استقبال از این موضوع جلسه‌های زیادی تشکیل دادیم تا بتوانیم وسایل حمل و نقل حدود 250 هزار دانش¬آموز اهوازی را فراهم کنیم. البته همه این دانش آموزان از سرویس مدارس استفاده نمی‌کنند و برخی از آنها به دلیل نزدیکی فاصله خانه تا مدرسه پیاده می‌روند. چون خیلی از خانواده‌ها به سرویس مدارس اعتماد کافی ندارند و ترجیح می‌دهند خودشان فرزندان شان را به مدسه ببرند و به خانه برگردانند.

کعب عمیر اظهار می‌کند: یکی از دلایلی که برخی از خانواده‌های اهوازی به سرویس مدارس اعتماد ندارند، این است که تعدادی از راننده‌ها خودسرانه بیش از تکمیل ظرفیت دانش آموزان را سوار می‌کنند که لازم است مدیران مدارس نظارت بیشتری بر این موضوع مهم داشته باشند.

این عضو شورای شهر اهواز می‌گوید: ما از مدیران مدارس خواسته‌ایم که استاندارد سرنشینان را در سرویس‌های مدرسه رعایت کنند؛ تعداد سرنشینان خودروی سواری 4 نفر، ون 9 تا 12 نفر و مینی‌بوس 17 نفر باید باشد نه بیشتر.

ارائه آموزش‌های لازم به رانندگان سرویس مدارس

او می‌گوید: امسال 4 هزار دستگاه خودرو برای سرویس مدارس اختصاص یافته که دانش آموزان را به 750 مدرسه هدف منتقل می‌کنند. مهم‌ترین مسئله در زمینه سرویس امنیت دانش آموزان است که به این منظور همه خودروهای فعال در سرویس مدارس به سامانه موقعیت یاب متصل شده‌اند که خانواده‌ها می‌توانند به‌صورت آنلاین از زمان رسیدن فرزندانشان به مدرسه و پیاده شدن از سرویس مطلع شوند.

کعب عمیر با بیان اینکه امسال آموزش‌های لازم به رانندگان سرویس‌های مدرسه داده شده است، می‌افزاید: همه این افراد در کلاس‌های آموزشی و جلسات توجیهی شرکت کردند و برای‌شان کارت صادره شده است. تا جایی که توانستیم برای رانندگان سرویس مدارسه دخترانه از راننده زن استفاده کردیم هرچند به‌دنبال تکمیل کادر رانندگان زن هستیم.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند از طریق بازرسی سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز و یا سامانه پیامکی سپند با شماره 30007887 انتقادات و شکایات خود را از رانندگان مطرح کنند، بیان می‌کند: سعی می‌کنیم از طریق مدارس، آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها در خصوص حق و حقوق خود و نحوه تعامل با رانندگان سرویس مدرسه را آموزش دهیم تا مشکلی به‌وجود نیاید.

لزوم ثبت قرارداد شرکت‌های حمل و نقل با مدیران مدارس

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان نیز معتقد است روند ساماندهی سرویس مدارس به معنی معرفی شرکت‌های حمل و نقل، تحت پوشش قرار دادن رانندگان توسط شرکت حمل و نقل، قرداد بین شرکت و مدیر مدرسه و واریز هزینه سرویس توسط اولیا به حساب مدرسه است.

فرزانه عیدی‌وندی می‌گوید: هرروندی که شامل این زنجیره نباشد به معنی تخلف است و والدین می‌توانند به انجمن‌های اولیا و مربیان آموزش و پرورش، حراست و یا سایر سازمان‌های نظارتی مراتب تخلف را اعلام کنند.

وی می‌افزاید: روند ساماندهی سرویس مدارس براساس ابلاغیه وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش این است که مدیران مدارس موظف به انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل هستند. سامانه‌ای نیز در این زمینه طراحی شده که فعلاً معذوریت‌هایی از طریق وزارت برای ابلاغ آن داریم تا مسائل امنیتی آن حل شود و پس از آن این سامانه به خانواده‌ها و والدین معرفی خواهد شد.

نظارت‌ آموزش و پرورش بر عملکرد سرویس مدارس

عیدی‌وندی با اشاره به نظارت‌های مکرر آموزش و پرورش بر عملکرد سرویس مدارس بیان می‌کند: خانواده‌ها می‌توانند موضوعات پیرامون مباحث مرتبط با سرویس مدارس را با ما مطرح کنند تا ما پیگیری کنیم. در برابر جان دانش آموزان و امنیت تردد آنها تعارف نداریم. تاکنون شکایت‌هایی در زمینه تخلفات سرویس‌ها مطرح شده است.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها شکایاتی درباره تخلف رانندگان در همکاری نکردن با شرکت‌های حمل و نقل را مطرح کردند، می‌گوید: این یک معضل است و به مدیر مدرسه باز نمی‌گردد بلکه اکثر آن به ضعف پلیس راهور و نیروی انتظامی باز می‌گردد. براساس دستور استاندار نیروی انتظامی باید گشت‌های نظارتی خود در این زمینه را داشته باشد و با رانندگان آزادبر برخورد کنند.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان می‌گوید: برخی از رانندگان آزادبر با خانواده‌ها توافق می‌کنند و پلیس باید با آنها برخورد کند چرا که سازمان تاکسیرانی به تنهایی نمی‌تواند با متخلفان برخورد کند چون ابزار لازم را ندارد. اولیا وقتی به مدیران مدرسه مراجعه می‌کنند باید از اسم شرکت طرف قرارداد مطلع شوند چون فقط 35 شرکت برای ایاب و ذهاب دانش آموزان قرارداد دارند.

وی می‌افزاید: خودروهایی که علائم مشخص سرویس مدارس روی شیشه آنها نصب نشده یعنی آزادبر هستند و صلاحیت آنها مورد تآئید آموزش و پرورش نیست چون رانندگان معرفی شده از سوی شرکت‌های حمل و نقل به آموزش و پرورش گواهی سلامت دارند و مسائلی مانند سلامت روحی و روانی، اعتیاد و سوء پیشینه آنها بررسی شده است.

تکمیل حلقه نظارتی بر عملکرد سرویس‌های مدارس برای افزایش ایمنی حمل و نقل از موضوعات مهمی است که به تنهایی از عهده شهرداری یا آموزش و پرورش بر نمی‌آید و برای تکمیل این حلقه می‌توان از انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس بهره برد که بدون واسطه می‌توانند دغدغه‌ها را به مسئولان منتقل کنند و میزان رضایت خانواده‌ها از سرویس دهی را بسنجند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار