تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۷۶۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زخم‌های کاری بر پیکره کاراته خوزستان/ مبارزه خوزستانی‌ها برای استان‌های دیگر
این روزها کاراته خوزستان در حالی که پتانسیل کسب عناوین برتر کشور را دارد، نتایج خوبی در مسابقات کشوری نمی‌گیرد و نمایندگان زیادی در تیم ملی ندارد


کاراته یکی از رشته‌های رزمی پرطرفدار در کشورمان است که استعدادهای زیادی نیز از این رشته در خوزستان وجود دارد اما مدت‌ها است این رشته آن‌طور که باید و شاید در خوزستان فروغ ندارد.

در واقع وقتی به راندمان و بازدهی کاراته‌کاهای خوزستانی در عرصه‌های کشوری دقت می‌کنیم، در می‌یابیم که پتانسیل و شایستگی خوزستان بیش از نتایجی است که در یکی دو سال اخیر برای کاراته این استان به‌دست آمده است.

در گزارشی که چندی قبل در خبرگزاری فارس خوزستان منتشر شد به برخی موارد از قبیل عدم رشد فنی کاراته خوزستان در سال‌های اخیر، فراهم نکردن امکانات، عدم توجه کافی به قهرمانان، عدم اعزام منظم تیم‌ها به مسابقات و عدم برگزاری منظم مسابقات انتخابی اشاره شد مواردی که اعتراض برخی پیشکسوتان، مربیان و ورزشکاران عضو خانواده کاراته خوزستان را برانگیخته بود.

اخیراً اما کوچ کردن و مبارزه کاراته‌کاهای خوزستان برای تیم‌های استان‌های دیگر نیز به معضلی تازه برای کاراته استان تبدیل شده است؛ موضوعی که پیام‌های زیادی در آن نهفته است؛ همچنین عدم حمایت کافی هیئت کاراته خوزستان از اعضای تیم و ورزشکاران خوزستانی اعزامی به مسابقات، مشکل دیگری است که این روزها موجب اعتراض برخی کاراته‌کاران شده است.

با هزینه شخصی به مسابقات می‌رویم

در این‌باره غزال شیرالی، کاراته‌کای 20 ساله اهوازی که چند روز قبل جهت شرکت در مسابقات انتخابی تیم ملی به تهران رفته بود، به خبرنگار فارس گفت: یک سری مشکلات همیشه در کاراته خوزستان بوده که باعث شده اخیراً ورزشکاران به کاراته دلسرد شوند؛ مهم‌ترین موضوع در این رابطه این است که ما هر سال یک هزینه‌ای می‌دهیم برای مسابقات انتخابی استان و وقتی در آنجا انتخاب شدیم، نزدیک اعزام تیم به مسابقات کشوری که می‌شود هیچ تیمی تشکیل نمی‌شود که بخواهد اعزام بشود.

وی افزود: بنا به دلایلی که گفتم هرکسی باید با هزینه شخصی خودش جهت شرکت در مسابقات کشوری اقدام کند.

برای دختران جوان سخت است تنها به مسابقات بروند

این کاراته‌کای اهوازی که 13 سال سابقه حضور در کاراته را دارد، گفت: مشکلات رفت و آمد هم برای ما به یک بحران تبدیل شده است؛ خطرات راه و جاده و اینکه ما دختر هستیم و با سن کم باید در این جاده‌ها تنها برویم و بیاییم واقعاً سخت است؛ اگر پدر و مادری بخواهند با ورزشکار همراه شوند مجبورند از کار و زندگی بزنند و اگر یک مربی بخواهد شاگردش را همراهی کند باید از فعالیت‌هایش برای چند روز صرف نظر کند.

وی ادامه داد: در اکثر مسابقات در سالن‌ها می‌بینیم که اکثر ورزشکاران از استان‌های دیگر در قالب یک تیم آمده‌اند که همراه‌شان مربی و سرپرست است ولی از خوزستان هر کسی با یک مربی یا خانواده‌اش آمده است.

شیرالی بیان کرد: مسابقات سوپر لیگ هم که شروع می‌شود باز به همین صورت نه تیمی و نه اسپانسری وجود دارد که ما مجبور می‌شویم برای تیم‌های دیگر بازی کنیم.

کاراته‌کای خوزستانی ناچار به مبارزه برای استان‌های دیگر می‌شود

علی کاویانی، از مربیان با سابقه کاراته خوزستان نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: 2 باشگاه خصوصی کاراته در شهر اهواز دارم و در 5 سال اخیر در تمامی رقابت‌ها مهم در سطح کشور و حتی مسابقات بین‌المللی شرکت کردیم و شاگردانی داشتم که برای استان کسب مقام و افتخار کردند به اردوی تیم ملی نیز دعوت شدند.

وی افزود: ولی با توجه به سوءمدیریت‌های اخیردر هیأت کاراته خوزستان، برای اعزام‌ها مشکلات زیادی داریم و تقریبا همه اعزام‌ها به مسابقات دارند با هزینه شخصی کاراته کاران انجام می‌شوند که این مسئله مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است.

این مربی کاراته خوزستان گفت: مشکل دیگر این است که به‌دلیل سطح بالای ورزشکاران ما، خیلی از  استان‌ها بچه‌های ما را می‌شناسند و پیشنهاد می‌کنند که برای ما بازی کنید یا می‌گویند تیمی که اعزام می‌کنید را به اسم شهر ما بزنید ولی به‌خاطر عرقی که به استان خودمان داریم این کار را نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در این یکی دو سالی فشار زیادی به ما آمده و به جای تقدیر و تشکر پای ما را به دادگاه قضایی هم باز کرده‌اند؛ این روند باعث شده که انگیزه‌ها تا حد زیادی از بین برود و ورزشکاران کم کم به سمت بازی کردن برای استان‌های دیگر بروند.

کاویانی عنوان کرد: این خیلی بد است که قهرمانی که می‌تواند برای استان خودمان مقام بیاورد مجبور شود برای استان دیگر بازی کند؛ امیدوارم مسؤولین توجه کنند که خواست این ورزشکاران هزینه‌های ملیونی نیست و فقط کمی توجه بیشتر در اعزام‌ها و فراهم کردن امکانات آن‌ها را قانع می‌کند.

اعزام‌ها یا انجام نمی‌شوند یا نامنظم انجام می‌شوند

همچنین رضا بخت آور، از کاراته‌کاران جوان اهوازی که سابقه 10 سال کاراته کار کردن را در کارنامه دارد می‌گوید: متأسفانه در چند سال اخیری که من در سطح اول مسابقات کاراته شرکت می‌کنم هیچ‌گونه اعزامی از طرف هیأت صورت نمی‌گیرد؛ اگر هم قبلا اعزامی بود با فشار مربیان بوده که هیأت را مجاب به اعزام تیم می‌کردن ولی در چند سال اخیر اعزام خاصی صورت نگرفته و کاراته‌کاهای خوزستانی شخصاً به مسابقات می‌روند.

وی ادامه داد: آخرین مسابقات مهم و معتبری که برگزار شده همین انتخابی تیم‌های ملی رده‌های پایه بود که در تهران برگزار شد؛ طبق معمول خوزستان تیمی به این رقابت‌ها اعزام نکرد و ما مجبور شدیم شخصاً به مسابقات برویم. متأسفانه ما به‌جای اینکه در روز مسابقات تمرکزمان را روی بازی‌ها بگذاریم، مدام باید به‌فکر این باشیم که وسایل‌مان گم نشوند و حتی درگیر پیدا کردن جای  خواب و تهیه غذا باشیم.

این کاراته‌کای خوزستانی گفت: در همین مسابقات اخیر خیلی از تیم‌ها از استان‌های دیگر همراه با سرپرست، مربی و داور آمده بودند اما خوزستان به‌دلیل اینکه معمولاً مربی هم همراه بازیکنان نیست به راحتی حق بازیکنان خوزستانی خورده می‌شود و ما هم که بازیکن هستیم اجازه اعتراض نداریم.

وی بیان کرد: امیدوارم مسؤولان فکری به حال کاراته خوزستان کنند زیرا با این شرایط که پیش می‌رویم یقیناً تا چند سال دیگر این ورزش در استان به کلی نابود می‌شود.

بودجه هیأت کاراته برای اعزام ورزشکاران به همه مسابقات کشوری کافی نیست

اما فرشاد میناپور، مسؤول کمیته فنی هیأت کاراته خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: اولاً مسابقاتی تحت عنوان استعداد های درخشان در رشته‌های مختلف به‌صورت کشوری برگزار شد که در رده نونهالان و نوجوانان که ما مسابقات انتخابی آن را در استان برگزار کردیم و چون فدراسیون جهت اعزام تیم به این رقابت‌ها به هیأت‌های استان‌ها تأکید کرده بود ما هم تیم اعزام کردیم که یک مدال برنز هم کسب کردیم.

وی افزود: باز هم می‌گویم به‌دلیل تأکید فدراسیون، برای این رقابت‌ها تیم خوبی را آماده کردیم و هزینه اعزام دادیم که مربی هم همراه تیم اعزام شد.

میناپور عنوان کرد: این مسابقات اخیری که فدراسیون برگزار کرد تحت عنوان انتخابی تیم ملی، چون مسابقات آزاد بود و فدراسیون هم هیأت‌ها را ملزم نکرد که تیم اعزام کنند، همه ورزشکاران می‌توانستند شرکت کنند ضمن اینکه هیأت از نظر مالی هم محدودیت دارد و هزینه نداشت برای این بازی‌ها تیم اعزام کند اما اعلام کردیم به همه متقاضیان معرفی‌نامه می‌دهیم.

مسؤول کمیته فنی هیأت کاراته خوزستان درباره مبارزه کاراته‌کاهای خوزستانی برای استان‌های دیگر، بیان کرد: من چنین چیزی را زیاد ندیده‌ام؛ معمولاً همه بازیکنان خوزستانی برای استان خودمان بازی می‌کنند اما امکان دارد برخی بازیکنان برای خودشان اسپانسر پیدا کنند و برای آن تیمی که آن اسپانسر از آن حمایت می‌کند، مبارزه کنند.

وی ادامه داد: واقعا هیأت اگر هزینه داشت مثل سالیان قبل تیم اعزام می‌کرد ولی امسال چون یک سری مشکلاتی بین هیأت کاراته و اداره کل ورزش و جوانان پیش آمده، هیأت از نظر بودجه کمی دچار مشکل است وگرنه ما نیز علاقه‌مندیم تیم‌های‌مان را به‌صورت کامل و در تمام رقابت‌های کشوری به مسابقات اعزام کنیم.

عملکرد هیأت کاراته خوزستان چه زمانی بهبود می‌یابد؟

به‌هرحال درباره هیأت کاراته خوزستان صحبت‌های زیادی پیش‌تر از این مطرح شده و گلایه‌های زیادی نیز گفته شده است. اینکه بودجه در بسیاری از هیأت‌های ورزشی کفاف اعزام کامل تیم‌ها را به مسابقات نمی‌دهد امری پذیرفته است ولی به گفته صاحب نظران، عدم جذب اسپانسر توسط رئیس هیأت در مدتی طولانی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

با بررسی مشکلات هیأت کاراته خوزستان در می‌یابیم که عملکرد نامناسب رئیس هیأت باعث شده این رشته این روزها حال و روز خوبی نداشته باشد؛ شاید محمد سرکوهکی، رئیس هیأت کاراته خوزستان بتواند با بهبود عملکرد و حمایت بیشتر از ورزشکارانش، حمایت اهالی کاراته را پشت سر خود ببیند و از انتقادات آن‌ها رها شود.

مدیران هیأت کاراته خوزستان باید بدانند اهالی ورزش خوزستان نگران وضعیت این رشته هستند و نمی‌خواهند یک نسل درخشان از این رشته در استان پاسوز برخی تصمیمات نسنجیده شوند. 
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار