تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۱۷۶۲۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بندهای آبخیزداری موتور محرکه رونق حیات و شادابی عرصه های مرتعی و کشتزارها
فصل سرد زمستان زمان بارش باران است. روستاییان و عشایر سختکوش که تمامی فصول سال در اندیشه پربار ساختن کشت وزرع و احیای مراتع می باشند به محض وقوع بارندگی اگر چه شکرالهی شادی بخش دلهایشان است اما نگرانی از سیلاب و تخریب زمین کشاورزی و عرصه مرتعی را نیز متحمل می گردند. همواره خیل سیلاب در زمستان و خشکیهای طولانی در تابستان قریب به 8 ماه از سال بر ایشان آزار دهنده است که چه باید کرد تا از خوان نعمت زمستانه قبل از اینکه تبدیل به نقمت شود استفاده مطلوب گردد. 

در این راستا معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی در یک برنامه منسجم مطالعاتی و درک اهمیت آب در آبادانی مناطق مختلف در یک اقدام فراگیر برنامه ریزی احداث بندهای آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب و ذخیره آب آن جهت بهره برداری در توسعه پوشش گیاهی را فراهم نموده وبا پتانسیل یابی مسیلها و آبراهه های مستعد با احداث بند اقدام به ایجاد مخزنی نموده تا با ذخیره قطره های حیات بخش باران ضمن کنترل سیلاب بخشی از آب مورد نیاز پهن دشت مراتع و کشتزارهای تشنه و آبشخور مناسبی جهت دام برای فصل گرم تابستان حفظ و نگهداری نماید. این بندها با تکنولوژی بسیار ساده و هزینه های قابل قبول و توجیه پذیر در هر منطقه ای نقش تعیین کننده ای در سرسبزی و توسعه پوشش گیاهی مرتعی و کشاورزی خواهند داشت و هر چند اندک اما ضمن تداوم اشتغال در بهبود وضعیت معیشتی بهره برداران تاثیر گذار هستند. 

آنچه مسلم است آب و خاک دو عنصر مهم در توسعه محسوب می شوند خاک بنیان و بستر کشاورزی است و ادامه و استمرار حیات انسانها بر روی کره زمین متصل به خاک است خاصه عرصه های دلفریب منابع طبیعی مستقیم از بوم خاک آفریده می شوند و لحظه های شور و شوق و شیدایی عمر درختان و گیاهان به ایستایی و استواری خاک بستگی دارد. متاسفانه با فرسایش و نابودی ناخواسته خاک فقر، گرسنگی و قحطی سایه شوم و بیداد خود را بر پهنه ای از مردم جهان غالب می سازد و سپس بیماری و امراض گوناگون از پنجره ای که فرسایش و نابودی خاک آمده وارد می شود و چهره می گشاید بر این اساس احداث بندهای مذکور ضمن حفاظت از آب و کنترل سیلاب نقش ارزنده ای در جلوگیری از جابجایی خاک نیز بر عهده دارند و حتی بعد از پرشدن از رسوب به صورت یک مخزن زیرزمینی آب را در لایه های خود نگهداری می کند با احداث بندهای آبخیزداری هزینه لایروبی در رودخانه ها و کانالهای آبیاری و زهکشی نیز کاهش می باشد به نظر میرسد  با توجه به شرایط اقلیمی استان هم از نظر سیلابی و هم خشکسالی احداث بندهای آبخیزداری می تواند جایگاه ویژه ای در توسعه پایدار داشته باشد.

امیر رعیت پیشه / کارشناس ارشد آبخیزداری _ اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان
:
:
:
آخرین اخبار