تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۷۶۳۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود زمین چمن سد راه توسعه ورزش فوتبال در آبادان
فوتبال آبادان ملقب به برزیل ایران پر از استعداد و منابع خدادادی است اما تیم های باشگاهی این شهر به دلیل کمبود زمین چمن به ناچار در زمین خاکی و یا پارک تمرین می کنند مشکلی که سد راه توسعه این رشته ورزشی پر طرفدار در این منطقه شده است.

قصه فوتبال آبادان٬ یکی از مرموزترین داستان ‌های این مرز و بوم است، در آبادان تماشاگر و عاشق فوتبال بیش از حد طبیعی است، تفریح بیشتر مردم آبادان تماشای فوتبال است و وقتی تیم اول شهرشان در لیگ برتر حضور می ‌یابد٬ ورزشگاه این تیم جای سوزن انداختن هم ندارد.

فوتبال آبادان حتی از نظر استعداد بومی و جوانان پا به توپ هم وضعیت خوبی دارد، این شهر یکی از مهدهای همیشگی فوتبال ایران بوده و ستارگان خوبی به فوتبال ایران تحویل داده است، فوتبالیست‌ هایی که هنوز نمونه هایشان در کوچه پس کوچه ‌های احمد آباد، ذولفقاری، سده و محله بهمنشیر پیدا می‌ شود.

فوتبال آبادان در دهه 70 با بهره مندی از بازیکنان بومی مانند عوده پور، حمدی اصل، شاملی، برادران سلامات، شریفی، سراج، شریفی نصب، عیسی دارم و هاشمپور توانست دوران طلایی خود را در فوتبال ایران تداعی کند ولی پس از آن به دلیل نبود زمین چمن و کم توجهی به بازیکنان بومی در انزوا رفت.

پسربچه هایی که در دهه 70 به دنبال توپ در کوچه و مدرسه می‌ دویدند و نگاه حاضران را مبهوت مهارت خویش می‌ کردند، شاید به ذهنشان خطور نمی‌ کرد که روزی سکوهای تختی آبادان برای تکنیکی ترین بازیکنان جنوبی به غرش درآید و حاضران چه خودی و چه تماشاگران حریف برای تشویقشان به پا خیزند.

اما از دهه 80 افت فوتبال آبادان به یکباره شکل گرفت، بازیکنان و باشگاه های آبادانی با معضلی بنام نبود زمین چمن برای تمرین مواجه شدند و بازیکنان آبادانی جای خود را به بازیکنان درجه چندم ایرانی و خارجی دادند.

یکی از مشکلاتی که باعث شده کارخانه بازیکن سازی فوتبال آبادان متوقف شود کمبود زمین فوتبال در این شهر است، تیم های باشگاهی آبادان با مواجه شدن به کمبود زمین فوتبال جلسات تمرینی خود را در زمین های خاکی و یا پارک ها انجام می دهند که این امر انگیزه را از بازیکنان آبادانی گرفته است.

فوتبال آبادان با معضل جدی زمین رو به روست و تیم های فوتبال این شهر برخی مواقع در زمین چمن مصنوعی که ابعاد زمین فوتسال را دارند تمرین می کنند.

فوتبال آبادان در انزوا

یکی از مدیران باشگاهی فوتبال آبادان (نوید آبادان) گفت: تمرین تیم فوتبال این باشگاه به دلیل نبود زمین چمن در آبادان در زمین های خاکی یا پارک ها و زمین چمن مصنوعی در ابعاد زمین فوتسال انجام می شود و این مشکل اصلی ما در این بخش است.

مهدی رعیت دوست اظهار داشت: آبادان منابع پردرآمدی چون پالایشگاه، پتروشیمی، گمرک، اداره بندر و منطقه آزاد‌ دارد که آرزوی هر شهری است، اما این ارگان ها در ساخت زمین چمن که لازمه فوتبال می باشد هیچگونه کمکی نمی کنند.

وی افزود: اگر زمین فوتبال نباشد قطعا نمی توان آینده ای برای فوتبال آبادان که مهد فوتبال کشور و حتی آسیا است تداعی کرد، نبود زمین چمن باعث شده آبادان در امر بازیکن سازی در 2 دهه اخیر متوقف شود.

وی افزود: متاسفانه وضعیت فوتبال آبادان مساعد نیست که نتیجه آن شرایط بد تیم صنعت نفت و روی آوردن این تیم به بازیکنان درجه چندم فوتبال ایران است.

یکی دیگر از مربیان فوتبال آبادان گفت: فوتبال آبادان سالهاست با معضلی بنام زمین چمن مواجه است و تاکنون وعده مسئولان برای حل این مشکل محقق نشده است.

مهدی گلستانی اظهار داشت: بازیکنان آبادانی در طول سال کمتر از 10 بازی انجام می دهند در صورتی که در شهرهای دیگر بازیکنان بیش از 50 بازی انجام می دهند و این مهم تجربه آنها را افزایش می دهد.

وی افزود: زمین فوتبال لازمه پیشرفت است ولی آبادان از این مهم بی بهره است، فوتبال علمی پیش می رود و مانند گذشته نمی توان در زمین خاکی و محلات بدنبال شناخت استعدادها بود.

وی تصریح کرد: مدیریت مهم ترین مشکل فوتبال آبادان است، زیرا هیچ مدیری نتوانسته است معضل زمین فوتبال را برای باشگاه ها رفع کند و هیچ باشگاهی در آبادان زمین فوتبال ندارد، همین مسائل موجب شده است از فوتبال ایران عقب بمانیم و دیگر شاهد شناسایی استعدادها نباشیم، ما حتی برای برگزاری رقابت ‌های باشگاهی با مشکل نبود زمین چمن مواجه هستیم.

یکی از بازیکنان فوتبال در آبادان به ایرنا گفت: آرزو دارم در زمین چمن فوتبال بازی کنم ولی با وجود 14 سال فعالیت در فوتبال آبادان هنوز به این آرزوی خود نرسیده ام.

منصور مجدی اظهار داشت: اهواز دارای چندین ورزشگاه و زمین فوتبال است و تازگی ها هم یکی از مجهزترین ورزشگاه های کشور را ساخته ولی مسئولان به ظاهر ورزش دوست آبادان حتی از ساخت یک زمین فوتبال عاجز اند.

وی افزود: فوتبال در رگ و خون جوانان آبادان جاری است ولی زیرساخت ها برای فعالیت در این رشته مهیا نیست.

کمبود سخت افزاری و زیرساختی فوتبال آبادان

رئیس هیات فوتبال آبادان نیز در خصوص مشکل کمبود زمین چمن گفت: در آبادان 20 باشگاه در رده های سنی مختلف فعالیت دارند که هزار فوتبالیست در قالب این تیم ها بازی می کنند.

محمود شاملی اظهار داشت: کمبود امکانات سخت افزاری و زیرساختی از مهمترین مشکلات ورزش آبادان به ‌ویژه فوتبال است.

شاملی تصریح کرد: در زمان حاضر به دلیل کمبود زمین چمن، در هنگام انجام تمرینات و یا برگزاری مسابقات‌ با کمبود زمین چمن مواجه هستیم، اگر برخی مساعدت‌ های بخش ‌های مختلف نبود، معلوم نبود چه بر سر فوتبال این شهر می ‌آمد.

رئیس هیات فوتبال آبادان گفت: در صورت ساخت زمین چمن جوانان علاقه مند به ورزش فوتبال می ‌توانند از آنها بهره لازم را ببرند، این موضوع بارها با مسئولان در میان گذاشته شده اما هیچگاه همراهی نکردند.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل انجام کار در آبادان زیاد است، افزود: هزینه کردن در ورزش در آبادان سرمایه گذاری است، عملکردها ایده آل و قابل قبول نیست و باید بهتر و بیشتر از آنچه که هست، محقق شود.

رئیس هیئت فوتبال آبادان گفت: ساخت زمین‌ های چمن، ما را در رسیدن به اهدافمان یاری می‌ کند، برگزاری هر بازی هزینه ‌بر است و از آنجایی که هیات فوتبال سرمایه‌ ای در اختیار ندارد لذا ورزشکاران به خصوص علاقه مندان به فوتبال انتظار دارند منطقه آزاد اروند در این زمینه آنها را حمایت کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار