تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۷۶۳۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
احتمال تثبیت قیمت کارخانه‌ای پراید، تیبا، پژو و سمند
یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا با تشریح آثار آزادسازی قیمت خودروهای غیرپرتیراژ، گفت: اگرچه چرخه اقتصاد خودروسازان و قطعه‌سازان در پی این تصمیم بهتر از قبل خواهد چرخید ولی باید مشتری‌مداری هم در تصمیمات مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی طرح ساماندهی بازار خودرو که در دستور رسیدگی مجلس قرار دارد را شامل خودروهای پرتیراژ دانست و افزود: براساس این طرح خودروهای پرتیراژی که زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند و توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند همچنان توسط این شورا قیمت‌گذاری شده و قیمت آنها «ثابت» نگه داشته می شود و در عوض قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین شده و خودروسازان از سود ناشی از فروش خودروهای غیرپرتیراژ به عنوان یارانه برخوردار شده و هزینه‌های افزایش نیافتن قیمت خودروهای پرتیراژ را پوشش می دهند.

وی همچنین با نقد آزادسازی قیمت خودرو، گفت: فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار اگرچه مانع توقف چرخه تولید خودرو و رسیدن قطعه‌سازان به مطالباتشان شد اما جای مشتری در این بین خالی است. اگر وزارت صمت در مسئله قیمت گذاری خودرو به مشتری هم فکر می‌کرد باید با ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمت بازار موافقت می‌کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس تاکید کرد: به نظر بنده قیمت‌های جدید خودروهای غیرپرتیراژ ایران‌خودرو بالاست و به جای 5 درصد زیر قیمت بازار ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر این نرخ، نرخ‌گذاری می‌شد التهابات بازار خودرو همزمان با حفظ قدرت خرید مردم مدیریت می‌شد اما با این تصمیم عملا توجهی به حفظ قدرت خرید مردم نشد.

وی با تاکید بر اینکه جای مشتری در این شیوه قیمت‌گذاری خالی است، از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسید: سوالم از شما این است که معیارتان برای قیمت‌گذاری خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار چیست؟ اگر پنج درصد به قیمت خودروساز نزدیک شد آیا خودروساز پنج درصد دیگر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد یا خیر؟ قیمت‌گذاری براساس پنج درصد زیر قیمت بازار باید در یک جا خودش را نشان دهد. بطور مثال اگر در حاشیه بازار قیمت‌ها به یک درصد نرخ کارخانه کاهش یافت آیا خودروساز مجددا قیمت‌هایش را به پنج درصد زیر قیمت بازار کاهش می‌دهد؟

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای استمرار کاهش قیمت خودروسازان در ثبت‌های مجدد چنین نتیجه‌گیری کرد: وزیر صنعت باید معیارهایش را به روشنی بیان کند که کاهش قیمت نسبت به کدام بازار خودرو؟ بازار شمال شهر یا جنوب شهر؟ منظور کدام بازار است؟ به هر حال به تجربه ثابت شده خودروسازان پس از افزایش تمایل چندانی به کاهش قیمت‌ها ندارند و اینجا همان جایی است که کسی به مشتری و توان مالی‌اش فکر نمی‌کند.

حسینی‌کیا با اشاره به وظیفه نظارتی کمیسیون متبوعش در نظارت بر عملکرد خودروسازان، گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به دلیل مشغله‌های فراوان یک بار وارد مسئله خودرو می‌شود و ساماندهی می‌کند و از آن عبور می‌کند حالا اگر مشکل جدیدی در بازار خودرو به وجود بیاید حداقل شش ماه زمان لازم است تا مجلس بتواند به آن رسیدگی کند و در این فاصله مشتریان خودروسازان گرفتار مشکلات متعدد می‌شوند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس خواستار ورود جدی وزارت صمت و مطالبه وعده‌های خودروسازان شد و افزود: امیدوارم آقای رحمانی به صورت جدی پیگیر تحقق وعده‌های خودروسازان باشد تا مشتریان شرکت‌های خودروساز تصور نکنند هیچ مسؤولی به فکرشان نیست. هیچ اشکالی ندارد که نظارت‌های وزارت صمت به گونه‌ای باشد که قیمت خودرو به صورت روزانه تعیین شود و به صورت مرتب متناسب با قیمت‌های تعدیل شده در بازار پنج درصد پنج درصد، کاهش یابد.

وی گفت: با تصویب نهایی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قیمت کارخانه‌ای خودروهای پرتیراژ شامل پراید، تیبا، پژو و سمند مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت باقی مانده و از قاعده ثابت ماندن قیمت‌ها تبعیت خواهند کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار