تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۷۶۴۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آموزش جوامع محلی راهی برای کاهش سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی
علائم راهنمایی و رانندگی از مهم‌ترین ابزارها در راهنمایی رانندگان، افزایش صحت تصمیم‌گیری آنان و کاهش تصادفات را دارد اما برخی از جاده‌های خوزستان این روزها با نبود تابلوهای مسیر نما و علائم راهنما مواجه هستند.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی در کشور بر مبنای حجم تردد وسایل نقلیه و شرایط اقلیمی محل تردد نصب‌شده و در برخی موارد، به‌روزرسانی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه به‌روز کردن و ایجاد تغییرات در تابلوهای موجود بر عهده اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری پلیس‌راه و پلیس راهنمایی و رانندگی است .

دقت مناسب در قرارگیری محل تابلوها و علائم و به‌روزرسانی آن‌ها با توجه به شرایط روز خودروها و جاده‌ها و نیز استفاده از علائم جدید ترافیکی کمک شایانی به کاهش آمار تصادفات کشور می‌کند. علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها همانند پلیس، نقش بازدارندگی از تخلفات را دارند، اعمال قانون و جریمه‌های متناسب با تخلفات موجب می‌شود که رانندگان به خود اجازه قانون‌شکنی آن‌هم به‌صورت عمدی را نداده و تخلفات سهوی و غیر عمد نیز به همراه آموزش و فرهنگ‌سازی به حداقل خواهد رسید.

کمبود علائم هشداردهنده در مسیرهای روستایی

یکی از اهالی روستاهای حاشیه شاوور در شهرستان شوش می‌گوید: تابلوهای راهنمایی رانندگی، رانندگان را مجبور به پیروی می‌کند چراکه مشخص می‌شود در این مسیرها چه تهدیدهایی پیش روی راننده است اما در جاده‌های روستایی ما با کمبود علائم هشداردهنده مواجه هستیم و به همین دلیل خسارت‌های متعدد جانی و مالی به دو طرف وارد شده است.

عبدالرحیم کعب‌عمیر می‌افزاید: البته در مسیر جاده اصلی اهواز به شوش ما در برخی از نقاط با علائم هشداردهنده غلط مواجه هستیم که این تابلوها باید به‌روزرسانی شوند.

این شهروند خوزستانی بیان می‌کند: در برخی از مواقع ما شاهد هستیم که علائم رانندگی سرقت می‌شوند و به همین دلیل به پلیس اطلاع می‌دهیم اما نیروهای پلیس به‌موقع در محل حاضر نمی‌شوند. همچنین به دلیل سبک زندگی عشایری مردم، روستاییان ترجیح می‌دهند به‌صورت مستقیم با سارقان تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی درگیر نشوند.

سرقت 3 هزار تابلوی راهنمایی و رانندگی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان درباره معضل سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی در خوزستان می‌گوید: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، پیگیری این مسائل از طریق مقامات قضائی است و بارها این مسئله را به دادستان مرکز خوزستان و رئیس کل دادگستری استان، اطلاع داده‌ایم.

غلام عباس بهرامی نیا می‌افزاید: سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی در همه کشور جزو معضلات جاده‌ای است و این مسئله به گرانی آهن‌آلات و فقر مالی مردم رابطه مستقیم دارد.

وی بیان می‌کند: تنها کار سلبی که ما در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توان اجرای آن را داریم این است که موضوع را به مقامات قضائی و انتظامی اطلاع دهیم و این دستگاه‌ها هم کارهایی انجام داده‌اند اما تاکنون راه‌حلی برای پایان دادن به این مشکل پیدا نشده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان عنوان می‌کند: عدد و رقم میزان خسارت وارد شده را ندارم اما در سال 96 از تعداد 29 هزار تابلو و علائم هشداردهنده، حدود 3 هزار و 500 تابلو به سرقت رفته است.

راه‌حلی برای پایان دادن به سرقت تابلوها وجود ندارد

وی ادامه می‌دهد: این مسئله در همه راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی جاده‌های شهری و روستایی وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم در کدام نقطه بیشتر مشاهده شده است.

بهرامی نیا با بیان اینکه برای نصب علائم هشداردهنده چیزی برای جایگزینی آهن‌آلات نداریم، می‌گوید: آهن بیشترین دوام و مقاومت را در برابر شرایط آب و هوایی دارد اما به دنبال این هستیم که به‌جای نصب عمودی تابلوهای مسیر نما از تابلوهای افقی استفاده کنیم و به این سمت حرکت کردیم. البته برخی از تابلوهای راهنمایی رانندگی باید از جنس آهن باشند و به‌صورت عمودی نصب شوند تا در کاهش حوادث جاده‌‎ای و راهنمایی رانندگان مؤثر باشند.

یک کارشناس مسائل راه نیز به فارس می‌گوید: با توجه به گرانی قیمت آهن، سرقت این تابلوها شتاب بیشتری به خود گرفته است اما لازم است تعاملی بین دادگستری و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در راستای شناسایی نقاطی که بیشترین سرقت‌ها در آن می‌شود، ایجاد شود.

کریم سالمی می‌افزاید: بنا بر آمارهای کشوری بیشترین میزان سرقت تابلوهای علائم هشداردهنده در مسیرهای نزدیک به محدوده‌های مسکونی اتفاق می‌افتد که این مسئله نشان می‌دهد در صورت فرهنگ‌سازی می‌توان جلوی بروز آسیب به تابلوها را گرفت.

وی بیان می‌کند: با توجه به آمار اعلام شده درباره سرقت تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در مرحله نخست می‌توان اعتبارات هزینه شده برای خرید و نصب این تابلوها را به‌عنوان حق نگهبانی به مردم ساکن در آن محدوده پرداخت کرد تا مانند لوله‌های نفتی، حراست از تابلوها به خود مردم واگذار شود.

برخورد قاطع با سارقان و مال‌خرها

این کارشناس مسائل ایمنی راه‌ها ادامه می‌دهد: البته تجربه نشان داده که برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و حراست از منابع ملی باید بحث آموزش‌ و فرهنگ‌سازی در بین جوامع محلی توسعه یابد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل سرقت با حراست و فرهنگ‌سازی حل می‌شود، بیان می‌کند: بخش دوم با برخورد با متخلفان محقق می‌شود و گاراژ دارهایی که اموال مسروقه را سارقان خریداری می‌کنند، باید تنبیه شوند.

سالمی عنوان می‌کنند: در واقع اگر مراجع قضائی بتوانند نظارت دقیق‌تری بر عملکرد فعالان بازار آهن و گاراژ دارهایی که اقدام به خرید آهن‌آلات قراضه می‌کنند، اعمال کنند تا سارقان راهی برای فروش تابلوها نداشته باشند.

قانون‌گذار برای مجازات سارقان و کسانی که به اموال عمومی ضربه وارد می‌کنند مجازاتی در نظر گرفته است که شرح آنها در قانون ماده 687 قانون تعزیرات مصوب سال 75 این‌گونه بیان شده است «هر کس در وسایل و تأسیسات مورد استفاده عمومی از قبیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق، نفت، گاز، پست که به هزینه یا سرمایه دولت یا با سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا توسط بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده و همچنین در علائم راهنمایی و رانندگی و سایر علائمی که به‌منظور حفظ جان اشخاص یا تأمین تأسیسات فوق و جاده‌ها نصب شده است، مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر شود بدون آنکه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی باشد به حبس از سه ماه تا ده سال (حبس تعزیری درجه 4) محکوم خواهد شد».

هرچند برخوردهای حقوقی با سارقان می‌تواند در کاهش سرقت‌ها مؤثر باشد اما به نظر می‌رسد، آموزش‌های به‌موقع و فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش سرقت تابلوهای علائم هشدار دهنده راهگشاتر باشد چراکه سرقت این تابلوها می‌تواند منجر به بروز خسارت‌های مالی و جانی برای سایر مردم شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار