تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۱۷۶۵۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در معابر عمومی شهرهای خوزستان
افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در معابر عمومی شهرهای خوزستان سبب افزایش نگرانی بین مردم و متولیان بهداشت شده است.

چند سالی است که قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی مانع اتلاف سگ‌های ولگرد به‌منظور کاهش جمعیت این حیوان در شهرهای مختلف کشور به‌ویژه استان خوزستان شده است. تا پیش‌ازاین دستورالعمل شهرداری‌ها اتلاف سگ‌های ولگرد را در دستور کار داشتند و این موضوع خود نیز با حواشی همراه بوده است.

در کلان‌شهر اهواز و شهرهای جنوبی خوزستان اما افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در یک سال گذشته سبب افزایش نگرانی‌ها شده است. در ابتدا این افزایش کم‌سابقه جمعیت سگ‌های ولگرد نارضایتی‌هایی را از سوی شهروندان به دنبال داشت که البته این نارضایتی‌ها و اعتراضات شهروندان خوزستانی به دستگاه‌های متولی امر نیز تنها منجر به برگزاری جلساتی در این زمینه شد.

آنچه روشن است در میان نهادهای مسئول مقابله با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در خوزستان نام دو دستگاه یعنی مرکز بهداشت به‌عنوان ناظر و شهرداری‌ها به‌عنوان مجری به‌عنوان متولیان اصلی این امر شناخته می‌شوند اما مشخصاً خواسته مرکز بهداشت ساماندهی جمعیت سگ‌های ولگرد از طریق زنده گیری و عقیم‌سازی است که به اعتقاد شهرداری‌ها این موضوع به دلیل بار مالی، کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم به‌طورکلی و یا در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

زنده گیری سگ‌های ولگرد و نگهداری آنها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تشکیل یک کمیته در شورای سلامت استان خوزستان به‌منظور جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به‌صورت زنده گیری توسط شهرداری‌ها، می‌گوید: بر اساس تصمیم این کمیته شهرداری مکلف به ایجاد مکان خاص به‌منظور زنده گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد کند.

بنا بر گفته کارشناسان بهداشت تاکنون شهرداری کلان‌شهر اهواز و دیگر شهرهای استان این موضوع را به‌طورجدی پیگیری نکرده‌اند، افزایش روزافزون سگ‌های ولگرد در معابر شهری شهرهای مختلف استان به‌ویژه کلان‌شهر اهواز نگران‌کننده است و شهرداری‌ها باید در این زمینه اقدامی جدی داشته باشد.

استانداری خوزستان نیز سال گذشته تلاش کرد تا در نشست‌هایی با سازمان‌های مردم‌نهاد فعال درزمینه حمایت از حیوانات آنان را نسبت به‌ضرورت اتلاف و معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد در مواقع بحرانی اقناع کند، و شهرداری اهواز زمینی را به‌منظور زنده گیری سگ‌های ولگرد و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط اختصاص دهد.

موضوع سگ‌های ولگرد اما شهرهای جنوبی خوزستان با توجه فعالیت‌های مستمر تجاری و اقتصادی همچنین حضور گردشگران داخلی و خارجی به‌واسطه قرارگیری شهرهای آبادان و خرمشهر در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند نارضایتی‌های بیشتری به دنبال داشته اما هنوز اقدامات عملی برای ساماندهی وضع موجود مشاهده نشده است.

6 هزار سگ ولگرد در آبادان

حسین حمیدپور شهردار آبادان نیز درباره افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در این شهر عنوان می‌کند: حدود 6 هزار سگ ولگرد در شهرآبادان وجود دارد درصورتی‌که نیمی از این تعداد سگ‌های ماده باشند پیش‌بینی می‌شود که جمعیت سگ‌های ولگرد در آبادان تا پایان سال به بیش از 9 هزار قلاده برسد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نیز با تأیید افزایش نارضایتی مردمی در پی سکوت شهرداری‌ها در قبال افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌گوید: مردم خواهان رفع مشکل حضور گسترده سگ‌های ولگرد در معابر عمومی شهر هستند، و اگر شهرداری اقدامی نکند ناچار به طرح شکایت علیه شهرداری هستیم.

فرشید بهشتی می‌افزاید: زنده گیری و عقیم‌سازی طرح مصوب شورای سلامت شهرستان خرمشهر است که باید شهرداری آن را از طریق تعامل با بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری کند.

عقیم سازی سگ‌ها خارج از توان شهرداری خرمشهر

با این شرایط اما شهردار خرمشهر این طرح را به دلیل بار مالی بالای آن در کوتاه‌مدت عملیاتی نمی‌داند و می‌گوید: موضوع زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد فاقد بازدهی اقتصادی برای بخش خصوصی است، به‌طور کل این طرح نیازمند بودجه قابل‌توجهی است که قطعاً خارج از توان شهرداری خرمشهر بوده و لازم است سازمان منطقه آزاد اروند به آن ورود کند، البته در این زمینه رایزنی‌هایی نیز انجام‌شده.

داوود دارابی اظهار می‌کند: عقیم‌سازی هر قلاده سگ در بهترین شرایط حدود یک میلیون تومان هزینه دارد که پس از زنده گیری هزینه نگهداری و تأمین خوراک این سگ‌ها اضافه می‌شود.

شهردار آبادان نیز با تأیید اظهارات شهردار خرمشهر بیان می‌کند: منطقه‌ای به‌منظور نگهداری سگ‌های ولگرد در نظر گرفته‌شده اما آماده‌سازی و اجرای طرح زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد هزینه‌ای کلان می‌طلبد.

حمیدپور می‌گوید: پیشنهاد دادیم تا حدودی به اتلاف برسیم و پس‌ازآن به سمت زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد برویم.

ناکارآمدی این طرح در کوتاه‌مدت به دلیل تأمین نشدن منابع و اعتبارات همچنین زیرساخت‌ها و امکانات آن و یا به‌طور کل سازوکار مشخص برای اجرای این طرح در اظهارنظرهای مسئولان نمایان است، در این میان سهم دستگاه‌های اقتصادی مستقر در استان شاید حلقه مفقوده پشتیبانی از مصوبات ساماندهی سگ‌های ولگرد باشد.

بی‌تردید استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان خوزستان باید بتواند دستگاه‌های اقتصادی را به‌منظور حل این بحران گریبان گیر اجتماع وارد عمل کند، روشن است که استمرار این روند به‌ویژه در شرایط آب و هوایی حاکم بر خوزستان می‌تواند منجر به خسارات جبران‌ناپذیر بهداشتی شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار