تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۱۷۶۷۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایمنی خطوط گاز منازل در خوزستان به نوعی دغدغه تبدیل شده است
ایمنی خطوط گاز منازل در خوزستان به نوعی دغدغه تبدیل شده استمدیر عامل شرکت گاز خوزستان تعداد حوادث ناشی از نشت و انفجار گاز در استان خوزستان طی سال جاری را 52 مورد اعلام کرد و گفت: ایجاد خطوط غیرمجاز انشعاب گاز در داخل منازل ایمنی شبکه داخلی را به نوعی دغدغه تبدیل کرده است.

عبداله ابول پور روز دوشنبه با اشاره به اینکه حوادث ناشی از نشت گاز در استان خوزستان نگرانی های جدی را به وجود آورده است، بیان داشت: مسئولیت اجرایی این شرکت تا محدوده رگلاتور ساختمان ها است و بعد از آن سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بر حسن اجرای خطوط شبکه داخلی منازل نظارت داشته باشد. 

وی ادامه داد: با این وجود در حال تعامل با بنگاه های معاملات املاک هستیم تا در هنگام تغییر و تحول بین مالک و مستجر، خطوط داخلی منازل مورد بررسی قرار بگیرند تا اصول ایمنی با دقت بیشتری رعایت شود. 

این مقام مسئول در شرکت گاز استان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون تعداد 52 مورد حادثه نشت و انفجاز گاز در استان صورت گرفته یادآور شد: از مشترکان خواسته می شود از هرگونه توسعه خطوط به اتاق های خواب و یا لوله کشی های غیر استاندارد پرهیز کنند. 

ابول پور تاکید کرد: فرهنگ سازی در این حوزه نیز را یکی از مهم ترین رسالت های اصحاب رسانه می دانیم تا اینگونه حوادث تا حدود زیادی کاهش پیدا کنند. 

*خوزستان دارای بیشتری سرقت از تاسیسات ایستگاه های انتقال گاز 

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان با اشاره به اینکه خوزستان از جمله استان هایی است که بیشترین میزان سرقت از تاسیسات را دارد، گفت: بر اساس ضوابط اداری شرکت های گاز استان های کشور موظف به استقرار شیف های حراست در ایستگاه های انتقال گاز با ظرفیت 100 هزار متر مکعب هستند اما ما در استان خوزستان به دلیل انجام سرقت های متعدد مجبور هستیم در اغلب ایستگاه ها اقدام به استقرار نیروهای حراست کنیم. 

وی تصریح کرد: این امر باعث شده تا هزینه های تمام شده تولید برای این شرکت به شدت افزایش پیدا کند و روند توسعه خطوط به کندی انجام شود. 

ابول پور یادآور شد: این موضوع تنها محدود به تاسیسات گازی نمی شود بلکه دیگر شرکت های ارائه کننده خدمات با چنین مشکلی مواجه هستند . 

این عضو ستاد مدیریت بحران استان تعداد نیروهای حراستی موجود در شرکت گاز خوزستان را 900 نفر اعلام کرد و گفت: در بین وسایل سرقت شده گازی حتی رگلاتورهای ساختمان های مسکونی نیز دیده می شود و این موضوع بعضا منجر به حوادث بعدی شده است. 

*700 روستای خوزستان تا پایان سال 98 گاز رسانی می شود 

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان همچنین گاز رسانی به 79 درصد از خانوار روستایی در استان را به عنوان یکی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: در حال حاضر برای تمام روستاهای بالای 20 خانوار شبکه گذاری خطوط گاز انجام شده و یا طراحی های آن به اتمام رسیده است . 

وی تصریح کرد: از بین چهار هزار و 50 روستای استان تعداد 2 هزار و 700 روستا جمعیت بالای 20 خانوار دارند که از بین آنها یک هزار و 763 روستا گازرسانی شده اند و امسال شبکه 700 روستای دیگر طراحی شد که پیش بینی می شود تا پایان سال 98 همه این روستاها گاز دار شوند. 

*خوزستان استان سبز می شود 

ابول پور همچنین در خصوص پروژه های گازرسانی شهری استان، عنوان کرد: خوزستان نزدیک به 967 هزار اشتراک دارد که 98 درصد از خانوار بخش شهری استان را شامل می شود و گاز رسانی به 2 درصد باقی مانده مناطق شهری منوط به طرح توسعه شهرها است. 

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان تاکید کرد: علاوه بر این اقدام اجرایی در محدوده شهرهای قلعه خواجه و آبژدان از توابع شهرستان اندیکا به دلیل صعب العبور بودن از امسال آغاز شده که پیش‌ بینی می‌ شود گازرسانی به این شهرها در انتهای سال 98 به پایان برسد. 

وی با بیان اینکه بهره برداری از این پروژه های شهری و روستایی خوزستان را به استان سبز تبدیل می کند، گفت: با پوشش بالای 98 درصدی جمعیت شهری و روستایی خوزستان در سال آینده قطعا این جایگاه را کسب خواهیم کرد. 

*مصرف 18 میلیارد متر مکعبی گاز در سال 96 

ابول پور مصرف بالای گاز در استان خوزستان را هم تهدید و هم یک فرصت قلمداد کرد و اظهارداشت: خوزستان دومین استان از نظر مصرف گاز در کشور شناخته شده و این درحالی است که در سال 96 بیش از 18 میلیارد متر مکعب گاز در اختیار صنایع و بخش خانگی قرار گرفته است. 

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان ادامه داد: از این میزان مصرف گاز 95 درصد مربوط به بخش صنعت و پنج درصد به بخش خانگی اختصاص دارد با این تفاوت که مصرف خانگی روند کاهشی در استان پیدا کرده است. 

وی تهدید این میزان از حجم مصرف را ناشی از ایجاد آلودگی های زیست محیطی دانست و گفت: برای کاهش آلودگی ها نیز اقدامات و برنامه ریزی هایی در دست انجام است اما از نظر توسعه فضاهای کسب و کار این میزان از مصرف گاز در صنایع به عنوان یک فرصت محسوب می شود. 

گفتنی است، طی 8 ماهه سال جاری 12 میلیارد و 188 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در استان مصرف شده که نشان دهنده ی افزایش562 میلیون متر مکعب بیش از مدت مشابه سال گذشته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار