تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۷۶۸۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگرانی عشایر خوزستان از کمبود نفت سفید
مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به برخی ایرادات سامانه تجارت آسان گفت: عشایر خوزستان به مقدار یک‌سوم مدت مشابه در سال گذشته نفت سفید دریافت کردند و ادامه این روند علاوه بر ایجاد نگرانی، مشکلات بسیاری را برای خانواده و احشام آن‌ها ایجاد می‌کند.

علی رحم کریمی با اشاره به سبک زندگی و محل استقرار عشایر در خوزستان اظهار داشت: عشایر خوزستان عمدتاً در مناطق صعب‌العبور و در حوزه شمال، شرق و شمال شرقی این استان قرار گرفتند که به دلیل قرار گرفتن آن‌ها در مناطق سردسیری، شدت سرما در فصل پاییز و زمستان آن‌ها را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. در حال حاضر شدت سرما در مناطق کوهستانی افزایش‌یافته و بیشتر بارش‌ها به‌صورت برف صورت می‌گیرد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان بابیان اینکه در مناطق عشایری گاز کشی وجود ندارد، گفت: به سبب صعب‌العبور بودن مسیرهای دسترسی به عشایر امکان ایجاد شبکه گازرسانی وجود ندارد و به همین سبب عمده نیاز آن‌ها برای گرم شدن، استفاده از نفت سفید است.

کریمی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با هماهنگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سوخت موردنیاز عشایر به‌موقع تأمین می‌شد، بیان داشت: تأمین سوخت برعهده اداره‌کل امور عشایر نیست؛ اما به دلیل اینکه امور عشایر استان جایگاه‌هایی را برای توزیع نفت سفید در پایگاه‌های عشایری ایجاد کرده و مناطقی را که فاقد پایگاه بودند به‌صورت سیار از طریق تانکرها و وانت‌های ویژه حمل نفت سوخت‌رسانی کرده، عشایر فکر می‌کنند عدم سوخت‌رسانی به سبب وجود کم‌کاری در این اداره است درحالی‌که اگر سوخت موردنیاز به ما داده شود آن را تا دورترین مناطق عشایری حمل کرده و به دست مردم می‌رسانیم.

وی ادامه داد: برخی از مناطق عشایری ما در نقاطی قرار گرفته‌اند که 2 یا 3 ماه به دلیل برف‌گیر بودن و کوهستانی بودن راه ارتباطی آن‌ها مسدود شده و باید قبل از بارندگی‌ها مشکل اختصاص نفت سفید به این عشایر برطرف شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان از راه‌اندازی دیرهنگام سامانه تجارت آسان انتقاد کرد و افزود: وزارت نفت برای دریافت سوخت و جلوگیری از قاچاق نفت، موضوع ثبت‌نام در سامانه تجارت آسان را مطرح کرد که علاوه بر دیر ابلاغ‌شدن آن برای اطلاع‌رسانی، دسترسی به آن در حوزه‌های عشایری بسیار مشکل است و عشایر نیز کمتر امکان حضور در شهردارند.

کریمی با اشاره به برخی ایرادات سامانه تجارت آسان گفت: برخی از اطلاعات خواسته‌شده در سامانه برای عشایر قابل‌دسترس نیست؛ به‌طور مثال در سامانه تجارت آسان از عشایر کد پستی درخواست شده که با توجه به عدم یکجانشینی عشایر ارائه این کد ناممکن و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته همچنان عدم سوخت‌رسانی به یک مشکل بزرگ برای عشایر تبدیل‌شده و با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد که مقداری نفت سفید به‌صورت تنخواه در اختیار عشایر قرار گیرد تا بتوانند توزیع اولیه را انجام داده و سپس اطلاعات عشایر را ثبت در سامانه کنند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان تصریح کرد: میانگین استفاده سوخت سال 96 در منطقه‌ای مانند اندیکا 600 هزار لیتر نفت سفید بود که امسال تا به امروز فقط حدود 170 هزار لیتر توزیع‌شده و می‌توان گفت نسبت به سال گذشته به یک‌سوم کاهش‌یافته است.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار