تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۱۷۶۸۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجم ذخیره آب سد مارون بهبهان به 407میلیون متر مکعب رسید
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت:حجم ذخیره آب سد مارون بهبهان به برکت بارندگی های 105روزه سال آبی 1398-1397 به رقم بی سابقه 407میلیون متر مکعب رسید.

هوشنگ حسونی زاده روز سه شنبه افزود: این میزان آورد آب در پشت دریاچه سد مارون در جنوب شرق خوزستان که در 2 روز اخیر شاهد بارش های بسیاری خوبی بوده است در مقایسه با مدت بلند مدت ، حدود 30درصد افزایش و در قیاس با مدت مشابه سال آبی گذشته بیش از 6 برابر افزایش نشان می دهد.

به گفته وی حجم آورد آب دریاچه پشت سد مارون در 15دی ماه 1396 حدود 68میلیون متر مکعب بوده که هم اکنون به رقم خیره کننده 407میلیون متر مکعب رسیده است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه حجم نهایی ذخیره سازی آب سد مارون را یک میلیارد رو 273میلیون متر مکعب بیان و ابراز امیدواری کرد با تداوم بارش های پیش رو ، ذخیره سازی آب این سد که نقش تعیین کننده ای در رونق بخش کشاورزی و صنعت مناطق جنوب شرق استان خوزستان دارد به حجم نهایی آن برسد.

حسونی زاده با اشاره به اینکه حدود 120هزار هکتار از اراضی پایین دست جنوب شرق خوزستان از طریق شبکه های آبیاری سد مارون آبیاری می شوند افزود: به لطف الهی ، بارندگی های مناسب در سال آبی جاری بسیاری از دغدغه ها و نگرانی های کشاورزان جنوب شرق خوزستان را برطرف کرده است.

سد مارون یک سد خاکی است که بر روی رود مارون در ۱۵ کیلومتری شمال بهبهان ساخت شده است. عملیات احداث سد در سال ۱۳۶۸ آغاز و در سال ۱۳۷۷ پایان یافت. 

بر اساس آمار هواشناسی خوزستان ، در سال آبی جاری ، میانگین بارش تا آخر فصل پاییز(30آذر) در استان 241.2میلیمتر ثبت شده در حالی که در مدت مشابه پارسال کمتر از 48میلیمتر بود.

بارندگی مناسب سال آبی تاکنون در خوزستان 2 تالاب بین المللی شادگان و هورالعظیم و 2 تالاب فصلی بامدژ و حمیدی ماهشهر را حیات تازه ای داده است.

سدهای دز، کرخه، کارون 3، گتوند ، عباسپور از جمله سدهای مهم استان خوزستان هستند. میزان وابستگی 1.2میلیون هکتاری اراضی کشاورزی استان خوزستان به ذخایر آب سدهای استان بالای 95درصد می باشد.

پدیده خشکسالی در سال آبی 97-96 که در نیم قرن اخیر در خوزستان بی سابقه بوده است تامین آب بخش کشاورزی و آشامیدنی برخی شهرهای استان را با مشکلات جدی و زیانبار رو به رو کرد.

بیشترین خسارت وارده در بخش کشاورزی خوزستان مربوط به محصول راهبردی نیشکر بود که گفته می شود حدود 45درصد کل مزارع نیشکر بر اثر کمبود آب آسیب دیدند. 

استان خوزستان با تولید سالانه 15.8میلیون تن و با عمل آوری 124محصول به لحاظ کمی و تنوع تولیدات کشاورزی و باغی رتبه نخست را در کشور دارد.

طبق برنامه با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری تا سال 1400 میزان تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300هزار فرصت شغلی جدید نیز ایجاد می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار