تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۷۶۸۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نرگس زارهای بهبهان ظرفیت برداشت 50 میلیون شاخه گل را دارند
مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت: امسال با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی و بارندگی های موثر در سال آبی جاری حدود 50میلیون شاخه گل نرگس از نرگس زارهای بهبهان برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

کامبیز محسنی سه شنبه با بیان اینکه عملیات برداشت گل نرگس از سطح 250 هکتار از نرگس زارهای بهبهان از نیمه دوم آذر ماه شروع شده پیش بینی کرد از هر هکتار بیش از 200 هزار شاخه گل نرگس برداشت شود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل نرگس در شهرستان بهبهان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته اظهار داشت:برداشت گل نرگس در این منطقه تا اواخر بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

محسنی ادامه داد:در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل شناسایی شده که نرگس شهلا وسعت بیشتری را در این منطقه به خود اختصاص داده است. ارقام پرپر یا شصت پر ،پنجه گربه ای و مسکین نیز دیگر ارقام کشت شده گل نرگس در بهبهان می باشد.

یکی از قدیمی ترین نرگس زارهای طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهرستان بهبهان است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح برمی گردد.نرگس زار بهبهان که گفته می شود قدمگاه حضرت امام رضا (ع) به هنگام عبور آن امام همام به سمت 'مرو' بوده هم اکنون هم از جمله مناطق مهم و باسابقه رویش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس زارهای طبیعی و معروف ایران محسوب می شود.

حدود 40 سال قبل بخش وسیعی از زمین های اطراف نرگس زار فعلی پوشیده از گل نرگس بود که با مکانیزه شدن کشاورزی، تصرف اراضی برای کشت غلات، خارج ساختن پیازهای نرگس و خروج غیر مجاز آنها به استان های دیگر، بخشی وسیعی از این گلزارها که یک سرمایه ملی هست از بین رفته است.

در سال های اخیر حدود 20 هکتار از نرگس زار تحت مدیریت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان، ملی شده و عملیات مراقبت، نگهداری و احیای آن صورت گرفته است.

نرگس زار بسیار زیبای بهبهان هم اکنون از نقاط دیدنی و گردشگری بهبهان می شود و همه ساله شاهد حضور هزاران گردشگر از سراسر کشور است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار