تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۷۶۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خادمی مطرح کرد:
نیمه‌کاره ماندن توسعه CNGها به دلیل عدم مدیریت صحیح
عضو کمیسیون انرژی مجلس عدم توسعه CNGها سراسر کشور را به دلیل عدم مدیریت صحیح نیمه‌کاره دانست و گفت: کشورهای دیگر برای ترویج سوخت CNG چه اقداماتی همچون کاهش مالیات بر مصرف CNG را در دستور قرار داده‌اند.

هدایت‌الله خادمی با اشاره به مشکلات پیرامون CNGها در کشور، گفت: CNG یکی از طرح‌های قابل‌دفاعی بود که مانند بسیاری از طرح‌های دیگر در نیمه راه به حال خود رها شد در حالی که فواید بسیاری همچون هوای پاک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع برای کشور داشت.

توسعه CNGها سراسر کشور به دلیل عدم مدیریت صحیح نیمه‌کاره ماند

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه احداث CNGها آغاز خوبی داشت اما به دلیل عدم مدیریت صحیح، توسعه این مهم در سراسر کشور نیمه‌کاره ماند تا جایی که دستگاه‌ها و تجهیزات خریداری شده بسیاری به‌منظور نصب در جایگاه‌های سوخت CNG در انبارها تلنبار شده‌اند.

وی معتقد است اقدامات زیرساختی در ایران مقطعی است و با اتمام یک دولت پرونده آن بسته خواهد شد و دولت‌ها به نتیجه رساندن اقدامات دولت‌های سابق چندان تمایل ندارند و حتی گاهی به دلیل اختلافات جناحی این اقدامات را سرکوب می‌کنند.

علاقه بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های CNG و مراجعه به نمایندگان مجلس

خادمی از علاقه بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های CNG در کشور و مراجعه به نمایندگان مجلس برای تسریع کار آن‌ها در این مسیر خبر داد و گفت: عدم پرداخت کارمزد چالشی است که همیشه میان دولت و جایگاه‌داران وجود داشته است و با اجرای طرح برندسازی جایگاه‌ها این چالش و مشکلات بیشتر خواهد شد.  

بازار گازی منطقه را نیز از دست داده‌ایم

وی جدی گرفتن سوخت گازی به دلیل گران شدن بنزین در دوران تحریم را ضروری دانست و گفت: درصورت استفاده از CNG می‌توان نفت را به محصولات متعدد دیگری تبدیل و صادر کرد چراکه بازار گازی منطقه را نیز از دست داده‌ایم.

کشورهای دیگر برای ترویج سوخت CNG چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها همچون چین، آرژانتین، ایتالیا، فرانسه، آلمان، روسیه، جمهوری چک، اوکراین، پاکستان، هندوستان و ترکیه استفاده از خودرو با ظرفیت سوخت CNG گفت: دولت‌ این کشورها برای ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از این سوخت پاک اقدامات گوناگونی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. استفاده از خودروهای عمومی دوگانه‌سوز، ساخت مدل‌های جدید خودرو دوگانه‌سوز، کاهش مالیات بر مصرف CNG، ارائه تسهیلات مالی جهت جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو گازسوز و کاهش قیمت CNG نسبت به بنزین و گازوئیل از جمله این اقدامات هستند اما هیچ یک از این کارها در ایران اتفاق نیفتاده است.
:
:
:
آخرین اخبار