تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۷۶۹۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول:
آثار دفاع مقدس دزفول در حوزه های مختلف مستندسازی شوند
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این شهرستان گفت: این آثار باید در جنبه های مختلف سیاسی، دفاعی، رزم و غیره مستندسازی شوند.

محمد حیدری روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سالن جلسات فرمانداری ویژه دزفول افزود: تکریم شهدا تکلیفی معنوی است که مسئولان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

وی اظهار داشت: مساله آثار و ارزش های دفاع مقدس یکی از پیچیده ترین، فنی ترین و عالمانه ترین موضوعاتی است که باید در قالب اهدافی راهبردی و ماموریت های اجرایی مبتنی بر مستندسازی حال و آینده کشور به آن پرداخته شود.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول افزود: در همه کشورهای دنیا اگر جنگی اتفاق افتاده یادمان های متعددی در قالب های مختلف از جمله داستان سرایی برگزار شده و تالیف های فراوانی برای آن نگارش شده است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس سرشار از ایثار، جهاد و ازخودگذشتگی است، گفت: می توان یک رشته دانشگاهی با 10 ها ساعت درسی در مورد دیپلماسی دفاع مقدس ایجاد کرد.

حیدری درخصوص جنگ عراق و ایران و واکنش سازمان ملل به آن اظهار داشت: سازمان ملل 2 سال بعد از آغاز جنگ با عنوان درگیری مرزی 2 کشور از آن یاد کرد و هیچ قطعنامه ای درخصوص جنگ صادر نکرد.

وی افزود: بعد از تغییر شرایط تازه شورای امنیت سازمان ملل نخستین قطعنامه را نه به نفع ما بلکه به نفع مهاجم صادر کرد.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول گفت: باید به تمام آثار و ارزش های دفاع مقدس در هر اثر، سنگر و موضع دفاعی در شهرستان دزفول فراتر از موزه و آثار فرهنگی پرداخته شود.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی این آثار توسط تیم های تخصصی افزود: همانگونه که میراث فرهنگی به دنبال کاوش و پیدا کردن آثار و تمدن گذشتگان است ما نیز باید آثار و نقاطی که موشک خورده اند را شناسایی و در محل آنها با ذکر جزییات تابلو نصب کنیم.

حیدری با بیان اینکه آثار فیزیکی دوران دفاع مقدس باید برای نسل های بعد نگهداری شوند، گفت: چیزهایی از دفاع مقدس به ما رسیده که در طول تاریخ سابقه نداشته است.

وی اظهار داشت: علاوه بر روز شمار شهادت ها باید دستاوردهای دفاع مقدس را نیز شناسایی و معرفی کنیم زیرا همین دستاوردها جمهوری اسلامی را در جایگاهی قرار داده اند که آمریکا نمی تواند مقابل ما عرض اندام کند.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه نظم قرن بیستم یعنی دوران دوقطبی تغییر کرده است، افزود: نظم کنونی برآمده از دوران دفاع مقدس است که بر اساس آن یک بلوک به نام آمریکا و در مقابل آن بلوکی به نام ایران ایجاد شده است.

وی گفت: یک دنیا از معرفت شناسی در ارزش ها نظیر ارزش های دینی، اجتماعی، فرهنگی، انسانی و اخلاقی در زمینه دفاع مقدس وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود.

حیدری با تاکید بر لزوم ایجاد 2 کمیته آثار و ارزش های دفاع مقدس در شهرستان دزفول اظهار داشت: هفته فرهنگی دزفول هفته آینده آغاز می شود که نخستین برنامه آن تجلیل از مقام شامخ شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس دزفول در روز دوشنبه برگزار می شود.

وی افزود: در هر مجلس و جایگاهی تلاش می کنیم که یادمان شهدا و ارزش های برآمده از دوران دفاع مقدس سرلوحه همه امور باشد و امیدواریم که در شرایط پیش رو با تنظیم جلسات و برنامه ها به حداقل برنامه ها در راستای احیای ارزش های دفاع مقدس بپردازیم.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با بیان اینکه باید با وضو وارد این شهرستان شد، گفت: تمام مردم دزفول در واقع رزمنده و پیشکسوت هستند زیرا در تمام نقاط این شهر شاهد جانفشانی، ایثار و ازخودگذشتگی آحاد مردم هستیم.

وی افزود: نامگذاری شهرستان دزفول به نام پایتخت مقاومت ایران به پاس ایثار تمام مردم این شهرستان بوده است.

** پیشکسوتان دوران دفاع مقدس دزفول تجلیل می شوند

مدیر مرکز فرهنگی حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس دزفول نیز در این نشست با اشاره به ایثار مردم این شهرستان در دوران دفاع مقدس گفت: مسئولان، حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس را در اولویت قرار دهند. 

سرهنگ بهزاد جولایی منش افزود: آثار و ارزش های دفاع مقدس فقط شی نیستند بلکه افرادی نیز هستند که ماموریت های زیادی را در این زمینه انجام داده اند و باید مقام و منزلت آنها تکریم شود.

وی با تاکید بر لزوم تکریم شهدا توسط تمام مردم و نهادها اظهار داشت: گرامیداشت پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس 20 بهمن ماه امسال برگزار می شود.

مدیر مرکز فرهنگی حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس دزفول با بیان اینکه بین 300 تا 500 پیشکسوت در این آیین تجلیل می شوند، افزود: تمام نهادها طی فراخوانی پیشکسوتان دفاع مقدس خود را معرفی می کنند.

وی با بیان اینکه چهار کمیته در راستای حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس تشکیل شده است، گفت: بیشترین اسناد دفاع مقدس را نگهداری می کنیم که باید این اسناد علاوه بر حفظ منتشر شوند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج دزفول نیز در این نشست با اشاره به وجود 12 هزار رزمنده دفاع مقدس در این شهرستان گفت: تمام استان خوزستان در دوران دفاع مقدس یک لشکر و شهرستان دزفول به تنهایی یک لشکر داشته است.

سرهنگ هادی سعادت زاده افزود: مردم دزفول همواره پای انقلاب و نظام بوده و هستند.

سید مصطفی عظیمی فر رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست اظهار داشت: مردم دزفول گنجینه هایی هستند که باید اطلاعات آنها جمع آوری و به نسل های آینده منتقل شوند.

فرهاد جاموسی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر دزفول نیز گفت: متاسفانه اقدام قابل توجهی از سوی مسئولان برای شهدا صورت نگرفته است.

وی افزود: بسیاری از مسئولان حتی عکس شهدا را نیز در اتاق خود ندارند و خانواده شهدا با رنج ها و مشکلات فراوانی زندگی می کنند.

این عضو شورا خواستار توجه بیشتر مسئولان به خانواده شهدا شد و اظهار داشت: فرماندار مسئولان را مکلف به رسیدگی به این خانواده ها کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار