تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۷۶۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانشگاه جندی شاپور دزفول همکاری با صنعت آب و برق را آغاز کرد
دفتر همکاری های صنعت آب و برق خوزستان روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول راه اندازی شد.

مدیر امور فناوری، تجاری سازی، ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول روز چهارشنبه در نشستی که به منظور تدوین شرح وظایف دفتر همکاری های صنعت آب و برق خوزستان برگزار شد، گفت: مشکل اساسی ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما به سال های گذشته بر می گردد که این 2 نتوانستند برای حل مشکلات خود ارتباط مستمر و موثری برقرار کنند و یکی از دلایل آن عدم احساس نیاز هر 2 طرف است.

محمد ذاکر مشفق افزود: صنایع تصور می کردند نیازی به ارتباط با واحدهای دانش بنیان ندارند و دانشگاه نیز وظیفه خود را فقط تربیت دانشجو می دانست که این عدم احساس نیاز یک خلا یا حلقه مفقوده بود.

وی اظهار داشت: در سال های اخیر نیاز مبرم کشور به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان احساس می شد و با تحریم های اخیر این احساس نیاز تشدید شد.

ذاکر مشفق افزود: مدیریت دانشگاه جندی شاپور دزفول به این نتیجه رسید که باید نتایج فعالیت های خود را در صنعت ببیند به همین دلیل وظایف خود را در حل مسایل صنعت تعریف کرد.

وی با بیان اینکه برای این رسالت دانشگاه نشست هایی با صنایع برگزار شده است، گفت: دانشگاه جندی شاپور به سمت پاسخگو کردن نیازهای جامعه در ابعاد آموزشی، فرهنگی، دانشجویی و پژوهشی حرکت کرده است.

مدیر امور فناوری، تجاری سازی، ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: صنعت آب و برق خوزستان با وجود سدهای دز، کارون و شبکه آبیاری ظرفیت های فوق العاده و زیرساخت های غنی و منحصر به فردی دارد که در ابعاد خود بی نظیر است به همین منظور مذاکراتی با آنها انجام شد تا فعالیت ها از پراکندگی به برنامه محور و بلندمدت ارتقا یابند.

ذاکر مشفق گفت: در نشستی که با واحد پژوهش های کاربردی سازمان آب وبرق خوزستان برگزار شد پیشنهاداتی نظیر راه اندازی دفتر همکاری های صنعت آب و برق خوزستان برای تسهیل برنامه های راهبردی در دانشگاه ارائه و مقرر شد پایان نامه تحصیلات تکمیلی بجای بایگانی شدن طوری تعریف شوند که چالش های صنعت آب وبرق را رفع کنند به همین منظور پایان نامه ها با همکاری اساتید راهنما و براساس نیاز صنعت تصویب و با حضور کارشناسان صنایع، دفاع شوند که هم صنعت بهره وری کند و هم پایان نامه ها کاربردی شوند.

وی مهارت آموزی دانشجویان را یکی دیگر از وظایف این دفتر عنوان کرد و گفت: گذراندن واحد کارآموزی در حال حاضر با حداقل مهارت آموزی و بعضا سوری بوده است که در نظر داریم با راه اندازی این دفتر این واحدها را با ارتباط اساتید و صنعت هدفمند کنیم.

وی افزود: شناخت و معرفی زمینه های مهارتی موجود در صنعت یکی از ضروریاتی است که به ندرت در کشور اتفاق می افتد و امیدواریم با وجود این دفتر محقق شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول بیان داشت: بازدیدهای هدفمند علمی و تخصصی اساتید و دانشجویان از صنایع، ایجاد فرصت های مطالعاتی اساتید و صنعت، برگزاری دوره های درازمدت که منجر به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای کارشناسان صنایع می شود نیز از دیگر محورهای این دفتر خواهد بود که البته برگزاری چنین دوره هایی نیازمند اخذ مجوز وزارت علوم است.

وی افزود: بیشتر دروس اختیاری و سرفصل دروس غیراختیاری بدون استعلام از صنایع در دانشگاه ارائه می شوند که تلاش می شود با راه اندازی این دفتر این دروس متناسب با نیاز صنعت ارائه شوند.

وی گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی مشترک و وب سایت مشترک برای اطلاع رسانی از دستاوردهای متقابل و تشکیل کمیته های تخصصی متشکل از اساتید و کارشناسان صنعت از دیگر محورهای این دفتر خواهد بود که تلاش می شود مسایل صنایع در این کمیته ها بررسی و موضوع تحقیقات و پایان نامه ها باشد.

ذاکر مشفق ایجاد کارگروه خبرگان صنعت را از دیگر وظایف این دفتر عنوان کرد و افزود: تلاش می شود خبرگان صنعت داخل کشور و حتی بین المللی شناسایی شوند و به فراخور امکانات نشست هایی با حضور نخبگان صنعت برای تصمیم سازی و برنامه های راهبردی برگزار شود که تحقق این امر تحولی در دانشگاه است.

وی شناسایی موسسات بین المللی در حوزه آب و برق و تدوین دانش فنی وتکنولوژی را از دیگر وظایف این دفتر دانست وگفت: تاکنون فقط تکنولوژی از خارج وارد می شد که تلاش می شود دانش فنی نیز در دانشگاه تدوین شود.

با راه اندازی دفتر همکاری های صنعت آب وبرق خوزستان و دانشگاه جندی شاپور دزفول کارشناسان این صنعت در دانشگاه مستقر واز بانک اطلاعاتی، کتابخانه، آزمایشگاه مرکزی و پژوهشی دانشگاه بهره مند خواهند شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار