تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۷۶۹۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهالی عنافچه چشم انتظار بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی
با آنکه زیرسازی معابر و برق‌رسانی به «یکاویه» مرکز دهستان عنافچه تا حدودی انجام شده اما 12 هزار نفر از اهالی روستاهای این دهستان خواستار احداث پل ثابت به ملاثانی و زیرسازی و آسفالت مسیر 5 کیلومتری این پل در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

«یکاویه یک» مرکز دهستان عنافچه است؛ حدود 40 کیلومتر با اهواز فاصله دارد؛ زمین بیشتر اهالی روستا در مقابل خانه‌هایشان است و درختان نخل و کُِنار بلند از داخل خانه‌های روستایی نمایان است.

با آنکه مسیر ارتباطی روستا، آسفالت مناسبی ندارد اما معابر آن زیرسازی شده و مردم منتظر تکمیل پروژه آسفالت همه خیابان‌ها هستند که از ماه‌ها قبل متوقف شده است.

اهالی عنافچه چشم انتظار بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی

کنار درِ هر خانه‌ای، یکی در میان، یا یک دسته مرغ و خروس و اُردک می‌بینی، یا گاو و گوسفندهایی که مشغول علف خوردن هستند؛ اغلب اهالی روستاهای مسیر عنافچه، خانه تا جاده را با ریگ پوشانده‌اند تا بتوانند به‌راحتی از بین گِل و شُل باران رد شوند.

اهالی روستا می‌گویند: بزرگ‌ترین معضل روستا، جاده و پُل دهستان عنافچه به ملاثانی است؛ جاده عنافچه به شهرستان باوی حیاتی است و اصلاح آن حدود 48 روستا را به اهواز و ملاثانی مرتبط می‌کند؛ پل شناور هم از ابتدای پاییز و با آغاز بارش‌ها، به زیرآب رفته است و اغلب دو ساعت از وقتشان برای یک مسیر ده دقیقه‌ای تا ملاثانی تلف می‌شود.

عدم آسفالت مسیر 5 کیلومتری ارتباطی این پل شناور نیز موجب شده تا تردد به روستای کشتیبان از روستاهای اطراف آن مسیر، فقط با تراکتور امکان‌پذیر باشد و اهالی روستا مجبور شوند خودروهای خود را در نزدیکترین روستا، پارک کنند.

اهالی عنافچه چشم انتظار بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی 

وعده‌های مسؤولان در رابطه با احداث پل عنافچه

پُل دهستان عنافچه نقش محوری در تردد و ارتباط اهالی این روستا با شهرستان باوی و سایر مناطق دارد؛ اما پس از هر بارندگی زیرآب رفته و تردد مردم به‌وسیله قایق‌های محلی صورت می‌گیرد؛ ابتدای آذرماه امسال و پس از انتشار گزارش خبرگزاری فارس و فشار افکار عمومی، استاندار خوزستان وعده آغاز احداث پل در دو ماه آینده را داده بود.

اهالی عنافچه چشم انتظار بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی

جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته نامه نگاری با استانداری و آغاز عملیات اجرایی این پُل تا حداکثر دهه فجر خبر داد.

محمود ساعدی بخشدار بخش مرکزی شهرستان باوی می‌گوید: استاندار 3 بار در رابطه احداث پل عنافچه وعده داده بود که امید داریم محقق شود و مشکل اهالی عنافچه حل شود.

 وی افزود: در جاده عنافچه به شهرستان باوی پروژه تعریف کرد که عملیات زیرسازی آن در حال انجام است؛ اما به دلیل داشتن معارض، وجود زهکشی در مسیر و مسائل فنی احداث جاده به‌کندی صورت می‌گیرد؛ اکنون زهکشی را از مسیر جاده عقب‌تر بردند تا راه بیشتر باز شود.

اهالی عنافچه چشم انتظار بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی

جرقه تیرهای برق، محصول را سوزاند

از سال 95 برق‌رسانی به روستای یکاویه انجام‌شده اما هنوز تکمیل نشده و اهالی از جانمایی برخی مقره‌های برق نارضایتی دارند.

عارف عنافچه رئیس شورای دهیاری یکاویه، یکی از مقره‌های برق را که در بین زمین‌های زراعی خودش جاگذاری شده، نشانمان می‌‌دهد و می‌گوید: تابستان‌ها فشار بالای شبکه برق سبب جرقه زدن کابل‌های برق می‌شود و محصول را می‌سوزاند؛ تنها راهی که اهالی در آن شرایط توانستند برای خاموش کردن آتش بکنند آن بود که چند پتو را خیس کردند و زیر تیر برق گذاشتند.

وی می‌افزاید: برخی از تیرهای برق فقط جاگذاری شده و به‌وسیله بتن‌ریزی جای آن‌ها محکم نشده و در زمان باد و باران هر زمانی ممکن است روی سر اهالی بیفتند؛ حاضرم با اداره برق همکاری کنم و هزینه انتقال مقره برق از زمین زراعی به زمین‌های خالی را بپردازم تا آتش جرقه، چند هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را از بین نبرد.

سازمان آب و برق حق‌آبه بالا می‌گیرد

«زائر نعیم» از ما می‌خواهد مشکل حق‌آبه زیادی که سازمان آب و برق از کشاورزان می‌گیرد را حل کنیم؛ وی یکی از کشاورزان روستای یکاویه است که سالهاست در این روستا زندگی می‌کند؛ وی می‌گوید: هزینه‌هایی که سازمان آب و برق در ازای آب کشاورزی از ما می‌گیرد بالا است؛ آب شرب ما هم اغلب گل‌آلود و بوی نامطبوع دارد.

 اهالی عنافچه چشم انتظار بهسازی و آسفالت مسیر ارتباطی

کاظم فضلی دهیار روستا نیز با اشاره به مولد بودن دهستان عنافچه به لحاظ تولیدات کشاورزی، می‌گوید: کشاورزان منطقه برای کوچک‌ترین خدمات کشاورزی باید به اهواز و یا مناطق دیگر مراجعه کنند؛ خرید بذر گندم، کودهای شیمیایی، ادوات کشاورزی و... از جاهای دیگر، قیمت را برای کشاورز مضاعف می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم داشتن مرکز خدمات کشاورزی در دهستان، عنوان می‌کند: داشتن مرکز خدمات، رفت‌وآمد کشاورزان به مرکز استان و مناطق دیگر برای خرید محصولات موردنیاز را کمتر می‌کند.

دهستان عنافچه با 31 روستا در شهرستان باوی قرار دارد و دارای جمعیتی حدود 12 هزار نفر است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار