تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۷۷۰۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب کارون را کجا می‌برند؟
اظهارات استاندار اصفهان مبنی بر تصمیمات جدید برای انتقال آب از کارون به اصفهان، با واکنش فعالان محیط زیستی خوزستان مواجه شده است. 

هر چند سال‌ها است که تاکید می‌شود انتقال آب کارون تنها باید برای مصارف شرب باشد ولی فعالان و مسئولان خوزستانی بارها عنوان کرده‌اند که حجم آب انتقالی از سرشاخه‌های کارون بسیار بیشتر از این حرف‌ها است.

این بار نیز مشخص نیست چه حجم آب و در چه بازه زمانی به اصفهان انتقال خواهد یافت. 

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در یک نشست خبری در روز 26 آذرماه سال گذشته با اشاره به اینکه رییس‌جمهور در سفر اول خود به خوزستان تکلیف موضوع آب را در این استان مشخص کرده‌اند، اظهار کرده بود: سیاست ما هم اجرای همین دستور رییس‌جمهور است. رییس‌جمهور دستور داده‌اند که آب ورودی به خوزستان در اجرای طرح احیای 550 هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی استان مصرف شود.

وی گفته بود: گفت: طبق دستور رییس‌جمهور، آب خوزستان در حد آب شرب از این استان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

یک سال بعد از این قول و قرارها، عباس رضایی، استاندار اصفهان عصر روز چهارشنبه (19 دی‌ماه) با اشاره به پروژه انتقال آب کارون با بیان اینکه دولت روز یکشنبه بهترین مصوبه برای اصفهان و رودخانه کارون را تصویب کرد، گفت: دولت بهترین مصوبه برای اصفهان و رودخانه کارون را داشت و این قدمی مثبت است. 

هژیر کیانی، دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، اظهار کرد: متاسفانه دولت مدعی محیط زیستی نمی‌خواهد واقعیت‌های خطرناک محیط زیستی خوزستان را بپذیرد و با نادیده گرفتن حیات مردم این استان، هرازگاهی شاهد اقدامات تبعیض‌آمیز در زمینه انتقال آب هستیم. 
 
وی افزود: دلایل اصلی این تبعیض را باید در وابستگی تصمیمات به نهادهای قدرت و جناح‌های سیاسی و غیر علمی بودن تصمیمات و مصوبات جستجو کرد. این تصمیمات را تحت تاثیر فشارهای سیاسی نمایندگان استان‌ها برای انتقال آب بین‌حوضه‌ای است.

دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیست خوزستان گفت: دولت و دولت‌ها باید بپذیرند تمرکز بر تکرار شیوه‌های خسارت‌بار ملی و مبتنی بر خطا و آزمون گذشته نمی‌تواند  مشکل آب ایران را حل کند بلکه تدوین و اجرای برنامه‌ای جامع برای کنترل ویرانگر هدرروی‌های ناشی از سوءمدیریت به ویژه در بخش کشاورزی و توسعه صنایع اشباع شده است، که می‌تواند به خروج از وضع موجود آب کشور کمک کند. 

این فعال محیط زیست بیان کرد: برای چندمین بار است که بنا بر رسالت سازمانی خود هشدارها و مکاتبات لازم را به دولت‌ها در خصوص پیامدهای انتقال آب اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به انتشار اخباری به نقل از نماینده ارشد دولت در اصفهان مبنی بر مصوبه جدید دولت برای تداوم انتقال آب از رودخانه کارون به اصفهان، گفت: امیدواریم این خبر تاسف‌بار صحت نداشته باشد و از دولت می‌خواهیم در این خصوص شفاف‌سازی کند.

کیانی تصریح کرد: کمیته حقوقی تشکل‌های محیط زیست خوزستان در حال نهایی کردن مستندات خود برای شکایت از مسببان شرایط موجود آبی در خوزستان است و مشخصا برای طرح‌های سد‌سازی و انتقال آب دادخواست تنظیم کرده است که امیدواریم در ماه جاری بتوانیم آن را تقدیم دستگاه قضایی و دستگاه‌های ناظر کنیم.

این فعال محیط زیست در پایان با اشاره به لزوم اهمیت به گفتمان آگاهی بخشی، پرسشگری و مطالبه‌گری محیط زیستی افزود: ما مطالبه‌گری خود را با توجه به این گفتمان و مبتنی بر اصل 50 قانون اساسی و سند ملی محیط زیست ابلاغیه رهبر حکیم اتقلاب ادامه خواهیم داد و فصل تازه‌ای از اقدامات حقوقی بر علیه مسببین تخریب سرزمینی و محیط زیست خوزستان آغاز کرده‌ایم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار