تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۱۷۷۰۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش 276 مورد کودک‌آزاری به اورژانس اجتماعی خوزستان
معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان از گزارش 276 مورد کودک‌آزاری به مراکز اورژانس اجتماعی خوزستان در شش ماهه نخست سال جاری خبر داد.  

محمدرضا عباسی اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری 276 مورد کودک‌آزاری به مراکز اورژانس اجتماعی گزارش شده است. این آمار در مدت مشابه سال گذشته 159 مورد بوده است.

وی افزود: افزایش تعداد تماس های مربوط به کودک آزاری در شش ماهه سال جاری، به علت توسعه مراکز اورژانس اجتماعی از 10 مرکز به 21 مرکز در سطح استان بوده است.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به چگونگی کودک آزاری، گفت: هر گونه رفتار یا کوتاهی در انجام عملی که سلامت جسمی، روانی و رشد کودک را به مخاطره اندازد کودک آزاری محسوب می شود. به اصطلاح متخصصین هرگونه آسیب جسمی، روانی، سوءاستفاده جنسی یا بهره کشی و عدم رسیدگی به نیازهای انسانی افراد زیر 18 سال توسط افراد دیگر کودک آزاری تلقی می شود. کودک آزاری شامل انواع آزار جسمی، جنسی، عاطفی و مسامحه و غفلت است.

وی با بیان اینکه خانواده دارای نقش اساسی در بروز کودک‌آزاری است، عنوان کرد: اکثر آزارها در خانواده از سوی والدین اعمال می‌شود بنابراین، بررسی عوامل خانوادگی در سبب‌شناسی آزار اهمیت ویژه‌ای دارد.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به عواملی که موجب کودک آزاری می شوند، بیان کرد: فقدان مهارت‌های کافی به عنوان والدین، ناآگاهی والدین، شغل و میزان تحصیلات والدین، سابقه محکومیت یا سوء پیشینه در خانواده، تک‌والدی بودن خانواده، وجود تعارض و ارتباطات مختل در خانواده، سابقه اعتیاد در خانواده، سابقه بیماری جسمی یا روانی در خانواده، سابقه طلاق و جدایی در خانواده، انزوای اجتماعی خانواده و جمعیت خانواده از مهم ترین عوامل خانوادگی موثر در این زمینه است.

وی  تصریح کرد: کودک آزاری، سلامت جسمی و روانی کودکان را به خطر می اندازد. برای پیشگیری از کودک آزاری راهکارهایی از جمله دقت در ازدواج و تشکیل خانواده، خودداری از ازدواج های تحمیلی و ناشناخته و شتاب زده و ازدواج در سنین پایین، افزایش آگاهی در زمینه پرورش فرزندان و شیوه های مناسب رفتار با آنان، پذیرش مسئولیت ها و انجام وظایف خود به عنوان پدر و مادر یا سرپرست، آشنایی با حقوق و نیازهای اساسی کودکان، توجه به سلامت جسمی و روانی خود و کاهش فشارهای عصبی و مشکلات رفتاری خود که سبب کودک آزاری می شود، تقویت روحیه کمک کردن هنگام برخورد با مشکلات و آشنایی با مراکز حمایتی و مشاوره و امداد در مورد کودکان و خانواده ها تاثیرگذار هستند.

عباسی  ادامه داد: آموزش و اطلاع رسانی در کاهش کودک آزاری نقش موثری دارد. اورژانس اجتماعی موثرترین روش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خصوصاً کودک‌آزاری است.

وی  افزود: خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی جهت مداخله در مواردی از جمله کودک آزاری و همسرآزاری اقدام می کند و با ارائه حمایتهای روانی اجتماعی مانع از بروز آسیب های بیشتر برای کودک می شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار