تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۱۷۷۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه‎اندازی می‎شود
دفتر فرهنگی سایت باستانی چگاسفلی راه‎اندازی می‎شودسرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی از ایجاد دفتر فرهنگی در محوطه باستانی چگاسفلی خبر داد.
  
احسان شیخ‎بارانی با اعلام این خبر افزود: هدف از ایجاد این دفتر، معرفی محوطه باستانی باستانی چگاسفلی به گردشگران و لزوم اهمیت دادن هرچه بیشتر به این سایت است. 
  
او ادامه داد: با ایجاد دفتر فرهنگی، هر فرد یا گردشگری که وارد محوطه باستانی چگاسفلی شود با مراجعه به این دفتر می‎تواند بروشور، عکس و کاتالوگ‎های راهنما درخصوص این سایت باستانی را دریافت کند و از توضیحات کارشناسان حاضر در دفتر نیز بهره‎مند شود. 
  
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ارجان و چگاسفلی با بیان این‎که اقدام اولیه ما در راستای ایجاد این دفتر فرهنگی، گرفتن مکان مناسب برای آن بود تصریح کرد: دفتر فرهنگی چگاسفلی، با همکاری و همیاری اداره آموزش و پروش بخش زیدون طی چند روز آینده در مدرسه شهید روحی‎زاده واقع در روستای چگاسفلی راه‎اندازی خواهد شد. 
  
وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا طی ماه‎های آینده چنین دفتری را نیز در سایت باستانی ارجان راه‎اندازی کنیم. 
  
محوطه باستانی چگاسفلی در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره یکی از وسیع‎ترین محوطه‎های پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است. تل چگاسفلی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط هیاتی به سرپرستی هانس نیسن از موسسه شرق‎شناسی دانشگاه شیکاگو شناسایی شد. 

بعدها، رینهارد دیتمن، به تفصیل به الگو‎های زیستگاهی دشت‎های بهبهان و زهره پرداخته است. در الگوهای زیستگاهی ارائه‎شده توسط دیتمن، از تل چگاسفلی به عنوان یکی از کانون‎های مهم زیستگاهی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد نام برده شده است. در سال ۱۳۸۸ شمسی، کامیار عبدی طی یک برنامه بررسی و شناسایی آثار شهرستان بهبهان، از آثار شناسایی‎شده توسط دیتمن بازدید به عمل آورد و پس از آن‎ها متعاقبا، به همت زنده‎یاد گنجی، تل چگاسفلی درسال ۱۳۸۸ به شماره ۲۸۸۲۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. درحال حاضر نیز فصل سوم کاوش باستان‎شناسی در این محوطه تاریخی به سرپرستی دکتر عباس مقدم در حال انجام است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار