تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۱۷۷۱۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فقرومعلولیت علت بازماندگی ازتحصیل ۱۹هزار کودک
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از پیگیری وضعیت حدود ۱۹ هزار کودک بازمانده از تحصیل از سوی سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: براساس بررسی‌های انجام شده حدود ۲۴۰۰ کودک به دلیل فقر و حدود ۱۶ هزار کودک به دلیل معلولیت، از تحصیل بازمانده بودند.

 حبیب‌الله مسعودی فرید با بیان اینکه در مجموع، پیگیری وضعیت بازماندگی از تحصیل حدود ۱۹ هزار کودک برعهده سازمان بهزیستی بوده است، گفت: ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ کودک به دلیل فقر و ۱۶۵۰۰ کودک به دلیل معلولیت از تحصیل بازمانده بودند. همچنین ۵۰ تا ۶۰ نفر از این کودکان اتباع بیگانه بودند.

وی با بیان اینکه عمده کودکانی که به دلیل "فقر" به مدرسه نمی‌رفتند به تحصیل برگشتند، اظهار کرد: به حدود ۱۳۰۰ نفر کودکان معلول نیز کمک شد تا ادامه تحصیل بدهند. عمده کسانی که امکان ادامه تحصیلشان فراهم نشده به دلیل معلولیت جسمی، حرکتی و ذهنی آنها بوده است. برخی از این کودکان نیز آموزش پذیر نبودند و لازم بود تا به مدارس استثتایی بروند.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای بازگشت این کودکان به تحصیل با کمک وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعتبارات سازمان بهزیستی تامین شده است، افزود: حمایت‌های دولت به ویژه از کودکان معلول و حمایت از خانواده‌های آنان باید افزایش یابد. همچنین مدارس باید برای حضور این کودکان و جامعه پذیری آنها آمادگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بعد از شناسایی کودکان باز مانده از تحصیل مسئولیت رسیدگی به وضعیت این کودکان و بازگشت آنها به تحصیل عمدتا بر عهده سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار داده شده است، افزود: براساس بررسی‌های انجام شده مهمترین عوامل بازماندگی از تحصیل این کودکان، به دلایل اجتماعی مثل فقر، دلایل جسمی و حرکتی مانند معلولیت یا مشکل ایاب ذهاب به مدرسه بوده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این کودکان به چرخه تحصیل برگشته‌اند، اظهار کرد: مشکل عمده در بازگشت این کودکان به چرخه تحصیل بیشتر مربوط به کودکانی است که معلولیت‌های شدید دارند.

مسعودی فرید با اشاره به اینکه این کودکان در صورت حضور در مدرسه نیازمند خدمات ویژه‌ای هستند، تصریح کرد: در همه جای دنیا سیاست این است که کودکان معلول تا جای ممکن در مدارس عادی درس بخوانند و تنها مواردی که معلولیت‌های ذهنی شدید دارند و قادر به یادگیری نیستند در مدارس استثنائی حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه کودکانی که که صرفا معلول جسمی-حرکتی هستند یا معلولیت ذهنی خفیف دارند، باید بتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان بهزیستی بیشتر کسانیکه به دلیل فقر از تحصیل بازمانده بودند به مدرسه برگشتند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه کودکان معلول برای حضور در مدرسه علاوه بر "مناسب‌سازی فیزیکی" به "مناسب‌سازی آموزشی" نیز نیاز دارند، توضیح داد: فراهم شدن وسایل کمک‌آموزشی مناسب برای این کودکان، یا حضور افرادی در کنار معلم اصلی که بتواند زمان ویژه یا بیشتری را برای این کودکان اختصاص دهد، بخش عمده‌ای از مسائل این کودکان را حل می‌کند.

مسعودی فرید با بیان اینکه حل موضوع آموزش این کودکان با وزارت آموزش و پرورش است، اظهارکرد: سازمان بهزیستی نیز باید موانع مالی حضور این کودکان در مدارس را رفع کند، برای مثال اگر خانواده‌ای فقیر یا در مورد نگهداری از کودک دچار مشکل است، سازمان بهزیستی و معاونت توان‌بخشی اقداماتی را به شکل ویژه انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه کودکان بازمانده از تحصیل عمدتا در مناطقی هستند که دسترسی راحتی به مدارس ندارند، تصریح کرد: بهزیستی در مورد ایاب و ذهاب این کودکان نیز به آنها کمک می‌کند. همچنین کمک برای تهیه وسایل کمک توان بخشی و رفاهی از جمله ویلچر، لوازم التحریر، پوشاک و ... بر عهده این سازمان است.

وی افزود: گاهی مدرسه نزدیک محل سکونت این کودکان وجود دارد اما امکانات لازم را ندارد و کودک مجبور است برای تحصیل به شهر یا روستای دیگری برود و حتی بعد از مدتی از این کار منصرف شود، اما اگر این مدارس مناسب سازی شوند کودک می‌تواند در مدارس عادی حضور پیدا کند، چراکه تعداد کمی از این کودکان لازم است تا به مدارس استثنائی بروند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار