تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۱۷۷۱۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفت ماه پس از برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی اهواز؛
از انتظار برای جانمایی مجسمه ها تا شائبه نامرغوب بودن سنگ ها
هفت ماه پس ازبرگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی شهر اهواز ، مجسمه های ساخته شده به دست هنرمندان داخلی وخارجی در این رویداد، در انتظار جانمایی مناسب ،همچنان در کمپ اولیه محل ساخت نگهداری می شوند.

از انتظار برای جانمایی مجسمه ها تا شائبه نامرغوب بودن سنگ ها

نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی شهر اهواز اردیبهشت ماه سال جاری با حضور 25 مجسمه ساز داخلی و خارجی و به گفته مدیران شهرداری باصرف هفت تا 10 میلیارد ریال هزینه برگزار شد تا هنرمندان پیکره هایی با موضوع نقش کارون در شکل گیری اهواز، نقش نفت در پویایی این شهر و اهواز پایتخت دفاع مقدس بتراشند.

به گفته مسئولان برگزاری این سمپوزیوم 500 اثر شامل 200 اثر بین المللی و 300 اثر داخلی به دبیرخانه سمپوزیوم مجسمه سازی شهر اهواز ارسال شد که هیات داوران در چندین مرحله بازنگری آثار، آفرینندگان 25 طرح را واجد شرایط شرکت در این سمپوزیوم دانستند.

چهارده هنرمند ملی و یازده هنرمند از کشورهای تایوان، بلغارستان، اوکراین و سوریه، عراق، ترکیه و گرجستان برای حضور در این سمپوزیوم انتخاب شدند.

از اهداف برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی، ساخت المان های مرتبط با شهر اهواز در راستای زیباسازی و تقویت حس بصری شهروندان عنوان شده بود ، با این وجود با گذشت بیش از هفت ماه از زمان پایان این سمپوزیوم ، مجسمه های ساخته شده در کمپ محل ساخت شان واقع در پارک جزیره به حال خود رها شده اند.

براساس اعلام مسوولان ، قرار بود مجسمه ها پس از ساخت در نقاط مختلف شهر اهواز نصب شوند اما درحال حاضر خودروها و افراد بسیاری روزانه از کنار محل نگهداری این آثار هنری تردد می کنند که همین مساله احتمال تخریب عمدی و غیر عمدی مجسمه ها را افزایش می دهد.

نامناسب بودن محل نگهداری 

مدیر هنری نخستین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی اهواز ضمن تایید نامناسب بودن محل نگهداری این مجسمه ها اظهار داشت: در ابتدا قرار بود هرکدام از مجسمه های ساخته شده در یک مکان نصب شود اما به دلیل احتمال تخریب آنها توسط برخی افراد مقرر شد تمام آنها در یک پارک نصب شوند.

جلال خراسانی با اشاره به اینکه این مجسمه ها در پارکی به نام پارک هنرمندان در معرض نمایش قرار می گیرند ادامه داد: اگر این مجسمه ها در محیط مناسبی قرار گیرند می توانند نقش مهمی در تقویت حس زیباشناسی شهروندان داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: جابجایی مجسمه ها کاری تخصصی است و در زمان جابجایی حتما صاحب اثر باید حضور داشته باشد برهمین اساس ترجیح داده شد که تا زمان تکمیل پارک هنرمندان در محل پارک جزیره باقی بمانند.

در کنار نامناسب بودن محل نگهداری این مجسمه ها، وجود برخی رگه ها در سنگ شائبه نامرغوب بودن جنس آنها را در ذهن ایجاد می کند، مدیر هنری نخستین سمپوزیوم بین المللی اهواز در همین خصوص یادآور شد: جنس سنگ ها تراول تن سفید است که عمدتا برای مجسمه سازی از این نوع سنگ استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه این سنگ ها از دامنه کوه جدا شده اند خاطرنشان کرد: ظاهر سنگ ها سالم بود اما در درون آنها حفره های بسیاری وجود داشت به همین جهت هنرمندان گاه قسمت بسیاری از سنگ ها را تراش می دادند تا به یک لایه صاف برسند.

خراسانی تصریح کرد: به طور نمونه یکی از هنرمندان خارجی قصد ساخت مجسمه ای بلند را داشت اما به دلیل وجود حفره های بسیار در سنگ لایه های بسیاری را تراشید و در نهایت مجسمه ساخته شده کوتاهتر از طرح نخست آن شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت نامرغوب بودن سنگ ها چرا مرجوع کردن آنها صورت نگرفت توضیح داد: فراخوان برگزاری جشنواره و انتخاب طرح های برتر صورت گرفته بود و حتی هنرمندان داخلی و خارجی به اهواز آمده بودند به همین جهت امکان مرجوع کردن سنگها وجود نداشت.

رگه های درون سنگ مشکلی ایجاد نمی کنند

رییس سازمان زیباسازی شهرداری اهواز اما نامرغوب بودن جنس این سنگ ها را رد کرد و اظهار داشت: کار کردن بر روی سنگ هایی از جنس مرمر و گرانیت به لحاظ سختی کار و هزینه ها مقرون به صرفه نیست.

قادر کعب عمیر ادامه داد: بیشتر سمپوزیوم های مجسمه سازی با سنگ هایی از جنس تراول تن و مرمریت که سنگ هایی رسوبی هستند برگزار می شوند.

وی با اشاره به اینکه سنگ های رسوبی دارای رگه هستند خاطرنشان کرد: این سنگ ها از معادن استخراج می شوند و درجه بندی ندارند، برخی از رگه های موجود در سنگ قابل درمان است و پس از تراشیده شدن امکان خرابی مجسمه ها وجود ندارد.

کعب عمیر با بیان اینکه در صورت وجود مشکل در مجسمه ها هنرمندان بر روی آنها کار نمی کردند تصریح کرد: قرار است باغ هنرمندان در اهواز ساخته شده و این مجسمه ها با توضیحاتی درخصوص هر اثر در این باغ به نمایش گذاشته شود.

به گفته وی سنگ های نامرغوب در سمپوزیوم استفاده نشدند و پس از چندماه در اختیار دستیاران مجسمه ساز قرار گرفتند تا با برگزاری یک کارگاه به تربیت نسل جدیدی از مجسمه سازان اهوازی کمک کرده باشیم.

مساله مهم دیگر انتخاب موضوع های سمپوزیوم و تناسب آثار ساخته شده با اهداف تعیین شده است، اهواز به عنوان پایتخت دفاع مقدس از جمله این موضوعات بود با این وجود به جز 2 اثر از مجسمه سازان ایرانی هیچ کدام از آثار ارتباط نزدیکی با این موضوع نداشتند.

مدیر هنری نخستین سمپوزیوم بین المللی اهواز دلیل این مساله را عدم آشنایی مجسمه سازان خارجی با مفهوم دفاع مقدس دانست و یادآور شد: برای این هنرمندان مفهوم دفاع مقدس شرح داده نشده بود به همین جهت آثار چندانی با این موضوع از سوی هنرمندان خارجی ارائه نشد.

وی ادامه داد: آثار بسیاری ا مجسمه سازان خارجی داشتیم اما در نهایت تعداد محدودی آثار انتخاب شدند زیرا از یک سو برخی از طرح ها با اهداف برگزاری سمپوزیوم همخوانی نداشتند و از سوی دیگر آثار ارسالی برخی هنرمندان نسبت به آثار ارائه شده در سمپوزیوم های دیگر ضعیف بود.

خراسانی با مناسب دانستن سطح برگزاری سمپوزیوم اهواز اظهار داشت: برخی کلانشهرها سال های طولانی است که اقدام به برگزاری سمپوزیوم می کنند اما در اهواز برای نخستین بار است که چنین جشنواره ای برگزار می شود در مجموع سطح این سمپوزیوم خوب بود اگرچه جای رشد هم دارد.

رییس سازمان زیباسازی شهرداری اهواز از برگزاری فراخوان سمپوزیوم آهن در آینده ای نزدیک خبر داده است به همین جهت انتظار می رود شهرداری و در راس آن سازمان زیباسازی پیش از برگزاری یک سمپوزیوم جدید نسبت به ساخت محل مناسب نگهداری این مجسمه ها تسریع کند تا ضمن جلوگیری از تخریب آنها زمینه استفاده از آنها در فضای مبلمان شهری نیز فراهم شود.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
پایتخت دفاع مقدس آبادان و خرمشهر هست
یکی سقوط و کرد و آزاد شد
دیگر محاصره شد و حصرش شکست
و برای هر دو خون‌ها ریخته شد و خون دل‌ها خورده شد
:
:
:
آخرین اخبار