تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۱۷۷۳۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر راه و شهرسازی:
توسعه حمل و نقل ریلی در مراکز بار کشور ضروری است
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر کاهش حجم بار از جاده های کشور گفت: اتصال ریلی به مراکز بار برای دولت و این وزارتخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محمد اسلامی چهارشنبه شب در حاشیه افتتاح پروژه های توسعه ای ، عمرانی و سرمایه گذاری در مجتمع بندری امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حمل بار از طریق بنادر افزایش توان اقتصادی را در پی دارد افزود: حمل و نقل ریلی به تقویت ترانزیت کالا منجر می شود که در پی آن بهبود شرایط اقتصادی رقم زده خواهد شد.

این عضو هیئت دولت ادامه داد: در این بین نیز فرصت های شغلی مستقیم متعددی در کشور به وجود می آید که استان خوزستان را شامل شده است.

**11 هزار هکتار پسکرانه در بندر امام خمینی 

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به 11 هزار هکتار پسکرانه در بندر امام خمینی اشاره کرد و گفت: از این میزان تاکنون یک هزار و 300 هکتار زیر پوشش رفته و شرکت های گوناگون اقتصادی مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: در این میزان از مساحت پسکرانه بندر امام خمینی (ره) فعالیت های تجاری از جمله انبارداری و همچنین حمل و نقل بار برای ایجاد ظرفیت فرآوری دانه های روغنی و غلات به وجود آمده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قدرت تخلیه بار در بندر امام خمینی به 10 هزار تن در روز افزایش یافته است، یادآور شد: در این شرایط امکان تخلیه یک کشتی 60 هزار تنی در 6 روز میسر شده است.

اسلامی ایجاد سیستم مکانیزه نقل و انتقال برای رسیدن به کیفیت تخلیه و بارگیری را در بنادر با اهمیت خواند و بر اتصال مراکز بار به شبکه ریلی تاکید کرد.

وی گفت: این موضوع برای دولت و بخصوص وزارت راه و شهرسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این راستا سرمایه گذاری های ویژه ای صورت گرفته است.

این عضو هیئت دولت خاطرنشان کرد: با ایجاد اینگونه زیرساخت ها قیمت تمام شده تولید و هزینه جابجایی بار کاهش پیدا می کند و در نهایت از بار جاده های کشور کم می شود.

**تقویت سوآپ نفتی در بندر امام

وزیر راه و شهرسازی در ادامه نیز به تقویت سوآپ و ترانزیت نفتی و همچنین فرآورده های آن از بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: حجم بیشتری از این ذخیره سازی با بهره برداری از مخازن جدید نفتی توسط بخش خصوصی فراهم شده است.

اسلامی به تشریح ظرفیت ذخیره سازی ایجاد شده در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا سه دستگاه مخزن با قطر 17.5 متر و ارتفاع 15 متر و ظرفیت اسمی سه هزار و 700 متر مکعب جهت سوآپ فرآورده های سنگین (مازت) و دو دستگاه به قطرهای 19 متر با ظرفیت چهار هزار و 343 متر مکعب و 10 متر با ظرفیت 950 متر مکعب ذخیره سازی گازوییل در مجتمع بندری امام خمینی به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا مجتمع بندری امام خمینی (ره) یکی از بنادر مهم کشور است که در استان خوزستان واقع است. این بندر با 38 اسکله فعال به طول هفت کیلومتر بزرگترین بندر فعال ایران است. اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در بندر امام خمینی (ره) مستقر است. 

بندرامام خمینی (ره) در اواسط نهمین دهه از آغاز فعالیتش، اکنون به عنوان یکی از مهم ترین قطب های حمل و نقل منطقه ای به ایفای نقش می پردازد، این بندر در سال 1390 پس از تغییر رژیم حقوقی خود از یک بندر عادی به منطقه ویژه اقتصادی و الحاق اراضی مجاور، هم اکنون با 11 هزار هکتار مساحت و 11 پست اسکله فعال، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور محسوب می شود. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به خوزستان پنجشنبه از پروژه های سرمایه گذاری در شهرهای خرمشهر و آبادان بازدید می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار