تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۷۷۴۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاهده "بوچانگای خاکستری " پرنده کمیاب ایران در تنگ تکاب بهبهان
نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در خوزستان گفت: بوچانگای خاکستری یکی از کمیاب ترین پرندگان ایران است که برای اولین بار در جنوب غرب کشور دیده شده است و پیش از این در جنوب شرقی ایران در سیستان و بلوچستان و هرمزگان  مشاهده شده بود.

مشاهده

بوچانگای خاکستری یکی از کمیاب ترین پرندگان ایران است که برای اولین بار در جنوب غرب کشور دیده شده است و پیش از این در جنوب شرقی ایران در سیستان و بلوچستان و هرمزگان  مشاهده شده بود، مشاهده این گونه ارزشمند برای اولین بار در جنوب غرب ایران و استان خوزستان بود و گونه جدید برای خوزستان است.  

کرامت حافظی در این باره اظهار داشت: بوچانگای خاکستری (Ashy Drongo ) از پرندگان درخت زی است و داری دم دراز و دو شاخه است؛ کمی توانایی تقلید صدا دارد که از آن برای گول زدن سایر حیوانات ؛ فراری دادن آنها و ربودن غذای آن ها استفاده می کند ؛ در پرواز نیز حشرات را صید می کند .

وی افزود: بوچانگای خاکستری این گونه ارزشمند توسط آقای هدایت الله دیده بان مسول پاسگاه محیط بانی خائیز در تنگ تکاب بهبهان مشاهده شد و این اولین ثبت و رکورد این پرنده در استان خوزستان بود و به عنوان گونه جدید برای استان خوزستان محسوب می شود .

نماینده کمیته ثبت پرندگان ایران در خوزستان گفت: منطقه حفاظت شده خاییز از بهترین مکان ها و زیستگاه های طبیعی است که گونه ارزشمندی در  آن زیست می کنند و این منطقه در مرز مشترک استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که منطقه تنگ تکاب بهبهان در خوزستان  جز غنی ترین قسمت های این منطقه حفاظت شده است و گونه های  ارزشمند لیست سرخ جهانی مانند پلنگ ایرانی و پازن و شنگ در ساحل رود مارون  در این منطقه زیست می کنند ؛ گونه های ارزشمند دیگر مانند گربه کاراکال نیز در این منطقه مشاهده شده است .

وی افزود: همچنین  گونه های ارزشمند، در حال انقراض و یا کمیاب پرندگان مانند جغد ماهیخوار، عقاب مارخوار، عقاب دو برادر، عقاب شاهی، عقاب صحرایی، عقاب ماهیخوار، خروس کولی،  جغد انبار، جغد شاخدار ، جغد کوچک جنوبی، مرغ حق جنوبی، جغد کوچک، شهد خوار، سبز قبای اروپایی و هندی، أنواع چک‌ها، سنگ چشم‌ها، انواع زنبور خوارها در آن مشاهده شده و ثبت شده است .

حافظی تصریح کرد: متأسفانه در سالهای اخیر سودجویان و تخریب گران محیط زیست به تنگ تکاب چشم طمع دوخته اند که امیدواریم با اراده عمومی جلوی تخریب این منطقه ارزشمند گرفته شود چرا که ارزش زیستی و حتی اقتصادی این منطقه به بوم گردی و اکوتوریسم و دعوت از عکاسان و طبیعت دوستان جهان بسیار سودمند تر و اقتصادی تر از ساخت ویلاها و جاده هایی است که اکوسیستم را نابود می کنند و سبب نا امنی منطقه و فراری دادن حیات وحش می شوند.

عکس هدایت الله دیده بان
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار