تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۷۷۴۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به مناسبت هفته هوای پاک؛
سه ایستگاه پایش هوا در خوزستان راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از بهره برداری سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان به مناسبت هفته هوای پاک، خبر داد و گفت: وزارت نفت متعهد به راه اندازی 25 ایستگاه پایش هوا در اطراف میادین نفتی خوزستان است.

احمدرضا لاهیجان زاده شنبه با اشاره به آغاز هفته ملی هوای پاک از 29 دی ماه، اظهار داشت: به همین مناسبت سه ایستگاه پایش کیفیت هوا در استان افتتاح می شود که با این احتساب تعداد ایستگاه های استان به 24 می رسد.

وی افزود: از هفت ایستگاه سنجش پایش هوا که بهار امسال خریداری شده، 2 ایستگاه در رامهرمز و اهواز در هفته هوای پاک به بهره برداری می رسد، یک ایستگاه نیز در ایذه به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده که تا یک ماه آینده طی مراسم رسمی افتتاح می شود.

به گفته وی، این سومین ایستگاه پایش هوا در اهواز خواهد بود که زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست فعالیت می کند، پیش از این در محل این اداره کل و در خیابان نادری، 2 ایستگاه سنجش آلودگی هوا نصب شده بود، همچنین اداره هواشناسی و شرکت فولاد نیز 2 ایستگاه پایش نصب کرده اند.

لاهیجان زاده گفت: باغملک، هویزه و بستان در ماه های آتی به ایستگاه های پایش هوا مجهز می شوند.

همچنین با اشاره به توافق با وزارت نفت برای خرید و راه اندازی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در مناطق نفتی در سال گذشته، تاکید کرد: با توجه به فعالیت های گسترده شرکت توسعه مهندسی نفت در میادین غرب کارون، مقرر شد که این شرکت پنج ایستگاه کامل (با همه آنالایزرها) خریداری و راه اندازی کند.

وی افزود: شرکت مناطق نفتخیز جنوب نیز مکلف شده است 32 ایستگاه پایش هوا را در سه استان تحت پوشش خود راه اندازی کند که 20 ایستگاه از این تعداد مربوط به خوزستان است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: این دستگاه ها در مرحله خرید است اما تحریم های اقتصادی فرآیند را با تاخیر مواجه کرده است.

این مقام مسئول در ادامه درباره تعداد ایستگاه های هوا مورد نیاز برای هر شهر توضیح داد: استاندارد تعریف شده ای برای تعداد ایستگاه ها وجود ندارد، برخی بر این اعتقاد هستند که به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، یک ایستگاه پایش هوا لازم است و دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد به نصب ایستگاه در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهرهای بزرگ است.

وی با بیان اینکه برای تعمیر و نگهداری ایستگاه های سنجش هوای استان ماهانه یک میلیارد ریال (برای هر ایستگاه 35 میلیون ریال) مورد نیاز است، گفت: تا 2 سال پیش به دلیل نبود بودجه کافی، با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه بودیم و بسیاری از ایستگاه ها از کار می افتاد و یا خاموش می شد، اما از 2 سال گذشته تا کنون با تصویب و اختصاص اعتبار ریزگردها، تعمیر و نگهداری به صورت منظم انجام می شود و در حال حاضر نزدیک به 70 آنالایزر (شاخص های سنجش کیفیت هوا) در مدار هستند که بی سابقه است.

*نهالستان های مشارکتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: در هفته هوای پاک 2 نهالستان در رامهرمز و بهبهان به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در سال های اخیر طرح مشارکتی احداث نهالستان با هدف تولید گیاهان بومی، توزیع رایگان و تشویق مردم و روستائیان و واحدهای صنعتی به درختکاری آغاز شده است که در این طرح اداره کل محیط زیست خوزستان، نهالستان را احداث و به یکی از صنایع یا شهرداری ها واگذار می کند.

لاهیجان زاده اضافه کرد: پیش از این یک نهالستان در مسجدسلیمان احداث و به شرکت نفت مسجدسلیمان تحویل داده شده و نهالستان دیگر در باغملک به شهرداری واگذار شده است، 2 نهالستان نیز در رامهرمز و بهبهان هر کدام به ظرفیت تولید 12 هزار نهال در هفته هوای پاک به بهره برداری می رسد که به سیمان رامهرمز و سیمان بهبهان تحویل داده می شود.

29 دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و از این روز تا 4 بهمن، هفته ملی هوای پاک نامیده می شود. شعار امسال 'هوای پاک، مسئولان و مردم' است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار