تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
کد خبر: ۱۷۷۴۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانش آموزان خوزستانی ریزگرد را مشق می‌کنند
مدارس فرسوده، بی سوادی والدین، مشکلات اقتصادی و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر از جمله معضلات دانش اموزان خوزستانی برای موفقیت در مدرسه است که در این سال‌ها مشکلات محیط زیستی هم به آن اضافه شدند
مدارس فرسوده، بی سوادی والدین، مشکلات اقتصادی و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر از جمله معضلات دانش اموزان خوزستانی برای موفقیت در مدرسه است که در این سال‌ها مشکلات محیط زیستی هم به آن اضافه شدند.

با شروع سال تحصیلی جدید تاکنون دانش آموزان خوزستانی 7 روز به دلیل مشکلات محیط زیستی از رفتن به کلاس‌ها بازماندند تا این موضوع در آینده‌ای نزدیک برای آنها به یکی از مشکلات لاینحل تبدیل شود. حالا امروز هم مدارس خوزستان در نوبت صبح به دلیل گرد و خاک دو روز گذشته تعطیل شدند تا این مدرسه‌ها پاک سازی شوند در حالی که می‌شد عملیات پاک سازی مدارس در شب گذشته انجام شود.

دانش آموزان خوزستانی ریزگرد را مشق می‌کنند

بی رغبتی به درس

یکی از والدین دانش آموزان می‌گوید: سه فرزند مدرسه‌ای دارم که هر صبح با آنها سر و کله می‌زنم تا به مدرسه بروند چرا که بچه‌هایم می‌گویند محیط مدرسه برای آنها جذاب نیست و این روزها هم تعطیلی‌های مکرر به دلیل مشکلاتی مانند گرد و غبار، بارش باران و آبگرفتگی معابر و نبود معلم‌ها هم در بی رغبتی فرزندانم به مدرسه موثر واقع شده‌اند.

آلبوغبیش می‌افزاید: آموزش و پرورش باید فضایی جذاب در مدارس ایجاد کند و حالا که نتوانسته این فضای جذاب را ایجاد کند باید چاره‌ای بیاندیشد که این تعطیلی‌ها بر جذاب نبودن مدارس نیافزاید تا دانش آموزان تمایلی برای رفتن به سرکلاس داشته باشند.

کلاس در کما است

وقتی روز بعد از گرد و غبار به مدرسه می‌آییم همه بچه‌ها در کما هستند و حتی فضای کلاس هم مناسب نشستن دانش آموزان نیست؛ این‌ها حرف‌های نهال دانش آموز دوم دبیرستانی است که در ناحیه یک اهواز تحصیل می‌کند. او می‌گوید: بعد از روزهای ریزگردی، هنوز غبار روی میز و نیمکت است و به همین دلیل دانش آموزان حتی تمایلی برای حضور در کلاس درس ندارند.

او ادامه می‌دهد: برخی از اوقات ما اشتیاق زیادی برای درس پیدا می‌کنیم اما به یک باره دو، سه روز به دلیل گرد و خاک مدرسه‌ها تعطیل می‌شود و برای همین اشتیاق‌مان از بین می‌رود.

همیشه عقب هستیم

از وقتی که یادم می‌آید تا الان همیشه ما در درس‌ها عقب هستیم و معلمان نمی‌توانند سر موقع به ما آموزش دهند. سبحان می‌گوید: به دلیل تعطیلی‌های مکرر معلمان نمی‌توانند به موقع درس‌ها را پیش ببرند برای همین برخی از جلسات درس تشریفاتی می‌شود و ما مجبور می‌شویم که به کلاس‌های تقویتی برویم.

وی بیان می‌کند: ما در روزهای عادی روزی 7 ساعت گیر درس و مشق هستیم و اگر بخواهیم در سایر اوقات شبانه روز هم به کلاس‌های تقویتی برویم، حوصله‌مان سر می‌رود. همه‌ دانش آموزان که عاشق گرفتن نمره 20 نیستند اما من می‌خواهم از طریق همین آموزش‌هایی که در مدرسه می‌بینم نمره مناسب را کسب کنم چرا که این درس‌ها در آینده به کارم نمی‌آید!

نبود طرح تحقیقی در آموزش و پرورش

یک کارشناس مسائل آموزشی می‌گوید: دانش آموزان خوزستانی به صورت طبیعی و به دلیل شرایط اقلیمی سالانه 40 روز کمتر از دانش آموزان مناطق سردسیر و خوش آب و هوا به مدرسه می‌روند. حداقل 20 روز به دلیل ریزگردها و 20 روز به دلیل گرمای هوا مدارس خوزستان تعطیل است و مسائل دیگری مانند آبگرفتگی معابر و یا کاهش کیفیت هوا از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر درس و مشق دانش آموزان خوزستانی می‌شود.

محسن ساری می‌افزاید: آموزش و پرورش مسؤول حل این مشکل آموزشی است چرا که نمی‌توان به خاطر مسائل اقلیمی دانش آموزان را از تحصیل منع کرد و یا هزینه تحصیل آنان را به دوش خانواده‌ها انداخت.

وی بیان می‌کند: متأسفانه آموزش و پرورش هیچ طرح تحقیقی درباره مشکلات آب و هوایی بر درس دانش آموزان نداشته و همین مسئله سبب شده که هیچ راه حلی برای حل این بحران طراحی نشود.

این کارشناس مسائل آموزشی عنوان می‌کند: در برخی از مناطق محروم معلمان بنا بر وظیفه انسانی خود این خلاء را با ارائه آموزش‌های اضافی پر می‌کنند اما در مناطق دیگر چه کسی باید این بار را به دوش بکشد؟ آیا پدر خانواده که این روزها حقوقش کفاف زندگی را نمی‌دهد باید هزینه‌های اضافی را برای تحصیل فرزند خود بپردازد؟ یا اینکه خانواده‌ای که از نظر سواد، دانش کافی را ندارد و یا از نظر مادی توانایی هزینه‌های اضافی را ندارد باید چه کار کند؟

دانش آموزان خوزستانی 2 سال کمتر آموزش می‌بینند

وی می‌گوید: همه این تعطیلی‌ها را اگر در یک دوره تحصیلی جمع کنیم می‌بینیم که دانش آموز خوزستانی 2 سال کمتر از سایر دانش آموزان به مدرسه می‌رود و این خلاء به وجود آمده، فردا در زندگی و اشتغال یک خوزستانی مشکل ایجاد می‌کند. چه کسی باید این خلاءها را پر کند؟ طبیعتاً وظیفه دولت است که باید از طریق وزارت آموزش و پرورش، فضای تحصیل را به صورت متوازن ایجاد کند تا دانش آموزان خوزستانی بتوانند با دانش آموزان سایر مناطق کشور رقابت کنند.

تمهیدات لازم برای جبران عقب ماندگی‌ها

معاون آموزش متوسطه آموزش پرورش خوزستان نیز می‌گوید: این اداره کل برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی ناشی از شرایط اقلیمی تمهیداتی اندیشیده است و هر ساله با استفاده از متخصصان و مدرسان سعی در رفع این عقب‌ماندگی‌ها دارد.

جمشید کمایی می‌افزاید: سال گذشته نیز در همین راستا اداره کل آموزش و پرورش خوزستان موافت‌نامه‌ای با صدا و سیمای مرکز خوزستان منعقد کرد که براساس آن کلاس‌های تقویتی آموزشی از طریق تلویزیون برای دانش‌آموزان پخش می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین مصوبه‌ای به تصویب رسید که براساس آن شرکت‌هایی از جمله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب موظف به همکاری با آموزش و پرورش خوزستان در زمینه توسعه امکانات آموزشی شدند.

معاون آموزش متوسطه آموزش پرورش خوزستان با بیان اینکه برخی از تصمیمات کشوری هستند وازعهده اداره کل آموزش و پرورش خوزستان خارج است، می‌گوید: نظافت کلاس‌ها و محیط مدرسه توسط نیروهای خدماتی و نیز مهیا کردن کلاس‌های درس برای تحصیل دانش‌آموزان از جمله اقداماتی است که پس از روزهای آلوده به ریزگرد انجام می‌شود و فضا برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم و آماده می‌شود.

دانش‌آموزان خوزستانی اگرچه در رقابت نابرابر سطح امکانات آموزشی با دیگر دانش‌آموزان کشور مغلوب می‌شوند ولی پیروز نبرد ناعادلانه بی‌توجهی‌های مسؤولان هستند. سال‌هاست خوزستان با مشکل ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند و از آن سو سال‌هاست دانش‌آموزان خوزستانی با این مشکل مدارا می‌کنند تا جایی که سالانه بیش از یک ماه کمتر از دیگر دانش‌آموزان کشور به دلیل تعطیلی مدارس در پی بروز پدیده ریزگردها و شرایط جوی به تحصیل می‌پردازند.

بااین وجود و پس از گذشت سال‌های طولانی از مشکل ریزگردها اما هنوز هم تصمیم واحد و متناسب با شرایط دانش‌آموزان خوزستانی گرفته نشده تا شاید کاهش کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان مهر تاییدی بر بی‌تدبیری مسؤولان باشد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار