تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۷۷۴۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا عشایر در مقابل جابه‌جایی از بستر رودخانه "دز" مقاومت می‌کنند؟
سرپرست فرمانداری دزفول با اشاره به افزایش دبی رودخانه دز گفت: به محض بارندگی، وقوع سیلاب یا افزایش دبی رودخانه دز، اولین گروه در معرض خطر عشایر هستند. این افراد به دلیل اینکه جای دیگری برای اسکان ندارند، جهت جابه‌جایی مقاومت می‌کنند و حاضرند جان خود و احشام‌شان را به خطر بیاندازند اما از نقطه محل استقرار جابه‌جا نشوند.

محمد حیدری اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌ها و همچنین عدم مالکیت بستر رودخانه توسط افراد حقیقی یا حقوقی موجب شده است که عشایر و کسانی که سکنای دائمی ندارند، از سال‌های گذشته در کنار رودخانه‌ها اقامت کنند و به تدریج برای خود در این زمینه حقی فرض کرده‌اند.

وی افزود: به محض بارندگی، وقوع سیلاب یا افزایش دبی رودخانه دز، اولین گروه در معرض خطر عشایر هستند. این افراد به دلیل اینکه جای دیگری برای اسکان ندارند، جهت جابه‌جایی مقاومت می‌کنند و حاضرند جان خود و احشام‌شان را به خطر بیاندازند اما از نقطه محل استقرار جابه‌جا نشوند.

سرپرست فرمانداری دزفول گفت: در دو ماه گذشته، با هماهنگی مقام قضایی بیش از 100 خانوار عشایر را جابه‌جا و به محل امن منتقل کرده‌ایم اما متاسفانه این افراد شبانه یا به محض رفع خطر مجددا به محل خطر برمی‌گردند که این موضوع تبدیل به چالش شده است. 

حیدری با بیان اینکه شرایط رودخانه یک مساله استراتژیک است، گفت: امسال بارندگی خوبی داشتیم و این بارندگی‌ها در بالادست دو برابر پایین‌دست اتفاق می‌افتد. در بالادست بارش برف و سیلاب‌های آنی رخ می‌دهد که به سد دز وارد می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت سد دز برای ورود بارش‌ها دارد، گفت: اگر ظرفیت سد دز به موقع کنترل نشود، اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد. در نتیجه باید هم آب و سد دز مدیریت شود و هم از عشایر و شهرهای پایین‌دست را مواظبت کنیم. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار