تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۷۷۴۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل راهداری :
توسعه‌حمل‌ونقل ترانزیتی با کشور عراق در حال‌پیگیری‌است
توسعه‌حمل‌ونقل ترانزیتی با کشور عراق در حال‌پیگیری‌استمدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای گفت: توسعه ترانزیت در مناطق مرزی و حمل یکسره کالا به کشور عراق در حال پیگیری است.

رضا نفیسی روز شنبه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه اظهار داشت: با توجه به وجود هفت پایانه مرزی بین ایران و عراق برای تجهیز و توسعه این پایانه ها و تسهیل قوانین و مقررات گمرکی در راستای گسترش روابط بین این دو کشور تلاش شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کالای ترانزیتی در مرزهای عراق تخلیه و بارگیری می شود که اینکار علاوه بر افزایش قیمت کالا ، تلف شدن زمان و وارد شدن خسارت احتمالی به کالا را به دنبال دارد لذا حمل یکسره کالا به کشور عراق ضروری بوده و تسریع در روند ترانزیت کالا را به دنبال دارد.

نفیسی از بررسی وضعیت جاده های مهران - کربلا در روزهای آینده خبر داد و گفت: این بازدید به اتفاق طرف عراقی انجام می شود تا وضعیت جاده های مرزی در راستای تسریع در روند ترانزیت کالا مورد بررسی کارشناسی قرار گیرند.

وی در ادامه گفت: هم اینک حمل یکسره کالا عمدتا کالای نفتی از مرزهای باشماق و پرویزخان به سمت بنادر انجام می شود و بخش کمی از کالاها به داخل خاک عراق حمل یکسره می شود و خیلی از کالاها در مرز مهران و شلمچه تخلیه و بارگیری می شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم مسئله حمل یکسره کالا را با کشور عراق حل کنیم، گفت: در مرز مهران دستگاه ایکس ریل وجود دارد و به راحتی می توان کامیون ها را بازرسی کرد و در شلمچه نیز گمرک به زودی دستگاه ایکس ری را در این مرز مستقر می کند و در هنگام راه اندازی این دستگاه هیچ گونه مشکلی برای حمل یکسره کالا نخواهیم داشت.

نفیسی جداسازی مسیر تجاری و مسافری مرز شلمچه را از برنامه های آتی سازمان راهداری عنوان کرد و گفت: با نشست انجام شده با مسئولان گمرک منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه قرار بر این شد که مسیر تجاری و مسافری در محوطه مرزی شلمچه از هم جدا شود تا تردد مسافری به خصوص در ایام اربعین آسان شود.

وی افزایش سهم ناوگان ایرانی در ترانزیت و حمل و نقل بین المللی را از اولویت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای عنوان کرد و گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری حمل ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد نشان می دهد.

وی بیشترین رشد ترانزیت کالا در کشور مربوط به مواد نفتی از باشماق و پرویزخان بیان کرد و گفت: بیشترین رشد ترانزیت کالا عمدتا مواد نفتی بوده که از مرزهای باشماق و پرویزخان حمل می شود و به سمت بندر بوشهر و بندر امام خمینی(ره) انتقال می یابد.

وی گفت: مقرر شده برای توسعه ترانزیت کالا نشست های متعددی با کشورهای همسایه داشته باشیم و علاوه بر حل مسایل و مشکلات سعی می کنیم ترانزیت کالا را تا آنجایی که امکان دارد توسعه دهیم.

نفیسی توسعه مسیر جاده های کشور را از برنامه های مهم سازمان راهداری دانست و گفت: در این راستا ضمن کنترل، توسعه مسیر ترانزیت تلاش شده مدت زمان توقف کامیون ها در پایانه های مرزی به لحاظ وجود دستگاههای ایکس ریل کاهش یابد.

وی بیشترین اقدام صورت گرفته در راستای توسعه زیرساخت های مرزی را در مرز با ترکیه در بازرگان، راضیه، سرو برشمرد و گفت: ساختمان مرز سرو در حال آماده سازی است، ساختمان مرز بازرگان تجهیز شده و سایت موقت در راضیه ساخته شده و الان مسافران در این مرز در حال تردد هستند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای بیشترین ترانزیت کالا را از سمت مرز بازرگان، پرویزخان، آذربایجان و ارمنستان بیان کرد و گفت: پیشتر سه کامیون از پایانه سرخس در مرز ارمنستان عبور نمی کرد ولی الان با تلاش های انجام شده امید است کامیون های بیشتری از مسیر تردد کنند.

نفیسی با اشاره به مرز افغانستان گفت: در حال حاضر سه گذرگاه مرزی با کشور افغانستان داریم که بیشتر کامیون ها داخل خاک این کشور نمی روند و برای تامین امنیت در جهت تردد کامیون های ترانزیتی تا هرات و کابل با دولت افغانستان رایزنی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین نشستی با دولت آذربایجان در خصوص پایانه مرزی آستارا انجام شد و مقرر گردید یک پل جدید در کنار پل راه آهن احداث شود ضمن اینکه با دولت آذربایجان برای جا به جایی کالا از طریق راه آهن در مرز آستارا به توافق رسیدیم.

وی از افتتاح پل جدید احداث شده در مرز با ترکمنستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: 2 پایانه ریندان و پیشین که جدیدا رسمی شدند و ضمن راه اندازی سایت ها با دولت پاکستان برای فعال شدن پایانه های این کشور رایزنی لازم انجام شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای از یک پارچه سازی سامانه پایگاه اطلاعاتی راهداری با برخی از ارگان ها خبر داد و گفت: به منظور آسان سازی تعویض و صدور پلاک کامیون های ترانزیتی قرار شد سامانه اطلاعاتی راهداری با دیگر سامانه دیگر ارگان ها مرتبط شود.

نفیسی افزود: در این راستا هر کامیونی که از مرز وارد می شود شماره پلاک ایرانی و شماره پلاک ترانزیت کامیون با هم ادغام شده و ضمن اینکه کامیون هایی که می خواهند ترانزیت بگیرند اطلاعات آنها از طریق بانک اطلاعاتی راهداری خوانده می شود و این کامیون مجاز به اخذ پلاک ترانزیت می شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای به اتفاق هیات همراه از پایانه مرزی شلمچه دیدن کرد.

مرز شلمچه در 15 کیلومتری خرمشهر قرار دارد و یکی از گذرگاه های مرزی کشور در زمینه صادرات کالا به کشور عراق می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار